css i dropdown-menu og test i bestående we~
Fra : Elisabet Petersen

Dato : 16-11-08 12:11

Hej!
Jeg forsøger stadig at få en drop-down menu til at fungere, men
hidtil uden held.
Faktisk er der en del ting, jeg er kørt fast i:

Jeg har kigget på webdesign101.dk. og kopieret følgende
html-kode:
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks01.html
ind på index-siden.
Det virker - jeg får en liste i 3 niveauer, men jeg har så prøvet
at kopoere til tilhørende stylesheet kode:
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks09.html ind i
en ekstern .css fil.

Men der sker ingenting. Ingen ændringer i index.html-siden.
Men listen på 3 niveauer skal vel heller ikke være på html-siden,
men i en særskilt fil med endelsen .inc ?
Og skal listen så indlejers i html-tags, med <head> <body>
o.s.v.?

Jeg synes jeg har pløjet det meste at internet igennem for at
finde en letforståelig trin-for-trin forklaring på, hvordan man
laver en drop-down menu, der automatisk vises på alle webstedets
html-sider, men jeg bliver altså ved med at køre fast.

Endnu et spørgsmål: Jeg vil gerne teste om det virker ved at
uploade det til webserveren, hvor jeg i forvejen har en
hjemmeside liggende. Men så får jeg jo 2 index.html-sider på
samme sted? Hvordan opretter jeg 2 hjemmesidser på et websted?
Jeg uploader via FTP.

Jeg ved at det er mange spørgsmål. Håber at få svar på nogle af
dem, så jeg kan komme lidt videre i mit projekt!

Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-11-08 12:55

Elisabet Petersen skrev:

> [...]
> ind på index-siden.
> Det virker - jeg får en liste i 3 niveauer, men jeg har så prøvet
> at kopoere til tilhørende stylesheet kode:

Elisabet: Begge de sider, du refererer til, er
eksempelsider. Det er altid en god idé at læse
den artikel, der forklarer eksemplerne, i dette
tilfælde
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php

Her bør du især interessere dig for afsnittet
"Problemet med Internet Explorer", hvis det er
Internet Explorer, du tester i.

> [...]
> men i en særskilt fil med endelsen .inc ?
> Og skal listen så indlejers i html-tags, med <head> <body>

Når du første gang konstruerer noget, du ikke har 100
procent styr på, skal du lave en ganske almindelig
HTML-side med alt indhold, inklusive menuer og scripts
og CSS i headdelen.

Når så din menu virker som den skal, kan du klippe
menuen ud af siden og gemme den som en ekstern tekstfil,
der kan indsættes ved hjælp af SSI. Denne fil kan du
sådan set kalde hvad du vil, konventionen siger
navbar.inc, eller navbar.inc.php.

> [...]
> laver en drop-down menu, der automatisk vises på alle webstedets
> html-sider, men jeg bliver altså ved med at køre fast.

Det er to forskellige problemsæt, du har fat i:

1. Konstruktionen af en dropdown navigationsbjælke
2. Indsætningen af denne navigationsbjælke på alle
sider.
> [...]
> hjemmeside liggende. Men så får jeg jo 2 index.html-sider på
> samme sted? Hvordan opretter jeg 2 hjemmesidser på et websted?

Kald din øvelsesfil for noget andet, for eksempel
menutest.html og når du bruger SSI (trin 2)
menutest.php

Der er noget der undrer mig - hvis du skal bruge
en navigationsbjælke, der linker til rigtig mange
sider, må du da have styr på, at der kan være
mange forskellige websider med mange forskellige
filnavne i mange forskellige foldere på dit websted?

Et link til den øvelsesside du laver vil være en rigtig
god idé hvis du løber ind i flere problemer. Det gør
ikke noget, siden ikke virker - det er jo det du
spørger om. Det er lidt svært at forholde sig til
dine problemer med mine artikler, hvis vi ikke kan
se *dine* resultater.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Elisabet Petersen

Dato : 16-11-08 14:43

Jeg har nu prøvet at indsætte en dropdown menu på:
http://fauerholdt.freewebpages.org/

Jeg brugte et program der hedder UltraMenu ver.1.1 til at lave den.
Valgte Publish -> "Make a JavaScript include", indsatte de 2
kodelinier i mit html-dokument og uploadede det hele til webserveren.
MEN - man kan kun se se hvid linie, hvor menuen skulle være.
Dog kommer de to undermenuer frem, når man holder cursoren over dem.
Og jeg HAR uploaded de giffer, der skal bruges.

Er der nogen der har et forslag til, hvad der er galt, når jeg nu VIL
bruge UltraMenu - bl.a. p.g.a. manglende programmeringsevner.

Jeg ved godt at linksene ikke virker. Det er en demoudgave, og jeg vil
ikke betale for programmet før jeg i det mindste kan SE menuen på mine
sider!

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-11-08 15:30

Elisabet Petersen skrev:
> Jeg har nu prøvet at indsætte en dropdown menu på:
> http://fauerholdt.freewebpages.org/

> Er der nogen der har et forslag til, hvad der er galt, når jeg nu VIL
> bruge UltraMenu - bl.a. p.g.a. manglende programmeringsevner.

Det handler ikke om at programmere men om at lære
sig en smule HTML og CSS hvis man vil lave hjemmesider.
Jeg anbefaler mig med nedennævnte bøger, som også kan
lånes på biblioteket.

Og i øvrigt følge de råd, du får her i gruppen.

Jeg ser først nu at du fastholder det ækle webhotel,
der gør det pløkumuligt at finde ud af hvad der
er hvad. Det hjælper ikke spor at henvise til en
menugenerator som kun du kender.

Det kan være andre gider, men jeg siger i hvert fald
stop indtil du har fundet et webhotel der kun viser
det, du selv har lavet og som du ønsker råd om...

Jørgen Farum Jensen

Fra : Elisabet Petersen

Dato : 16-11-08 14:31

Nu har jeg fundet en tilsyneladende brugervenlig løsning og lavet
min drop-down menu i et lille program der hedder UltraMenu ver. 1 1.
Linksene virker godt nok ikke i demo-udgaven, men jeg vil jo ikke
betale for programmet, før jeg i det mindste kan se menuen på mine
sider.
Jeg har valgt Publish -> "Make a JavaScript include file" og
uploadet det hele. Men jeg kan kun se en hvid bjælke, hvor menuen
skal være. Jeg har også uploaded de små giffer, der skal bruges, men
jeg kan ikke se, at de er sat ind på siden?
Nogen der har en god idé? Hvis jeg nu VIL bruge UltraMenu i mangel
på programmeringskundskaber???