Andet multimedie
bentjuul 3670
Layout til avis
Fra : Niels Hansen

Dato : 13-11-08 14:56

Hej

Jeg skal have en annonce i avisen og i den forbindelse har jeg lavet et
udkast i photoshop

http://www.nihdata.dk/test.pdf

Hvad synes I om annoncen - det er den første jeg har lavet, så jeg har
sikkert meget at lære

Niels

Fra : Max

Dato : 13-11-08 15:40

Hej Niels

> Hvad synes I om annoncen - det er den første jeg har lavet, så jeg har
> sikkert meget at lære

Jeg har intet begreb om annoncer, men hvad skal al den tekst, alt
hvad i skriver er da noget jeg ville forvente af en friskole, noget der
interessere mig mere er da "hvad koster det ?"

--
Mvh Max

Fra : Niels Hansen

Dato : 13-11-08 16:23

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> hvad i skriver er da noget jeg ville forvente af en friskole, noget der
> interessere mig mere er da "hvad koster det ?"

Tak for input -
Jeg tror nu nok at vi holder os til skolens værdier og de ting vi lægger på.

mvh Niels

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 13-11-08 16:25

"Niels Hansen" <niels.aa@gmail.com> skrev :

>Hvad synes I om annoncen - det er den første jeg har lavet, så jeg har
>sikkert meget at lære

Hvis det er en avisannonce, så er det langt fra altid, at den
type annoncer bliver pæne.

På glat papir, i et tidsskrift eller lign. er det langt bedre.

Og så bør der ikke være gramatiske fejl i en annonce for en
skole, der er ihvertfald en.
--
Kerim

Fra : Niels Hansen

Dato : 13-11-08 16:47

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvis det er en avisannonce, så er det langt fra altid, at den
> type annoncer bliver pæne.
>
> På glat papir, i et tidsskrift eller lign. er det langt bedre.

Bør der ikke være så mange foto's ??
Jeg har netop nedtonet dem, for at det skulle passe bedere til avispapir.

> Og så bør der ikke være gramatiske fejl i en annonce for en
> skole, der er ihvertfald en.

Ups - jeg har fundet den :)
'Skolens har knap .....'

> --
> Kerim

Mange tak for din interesse

Niels

Fra : JS

Dato : 13-11-08 19:31

uforpligtende

> Ups - jeg har fundet den :)
> 'Skolens har knap .....'

Der er et par stavefejl "uforpligtende" og "forældresamarbejde"
det er stavet rigtig her.

Mvh.
JS

Fra : J

Dato : 13-11-08 16:53

"Niels Hansen" <niels.aa@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> udkast i photoshop
>
> http://www.nihdata.dk/test.pdf
>
> Hvad synes I om annoncen - det er den første jeg har lavet, så jeg har

Flor annonce, men (uanset hvem der har forfattet teksten):

1) Skriv skolens navn på samme måde hver gang
2) Brug ikke hjemmelavede forkortelser som max
3) Skriv jer og jeres med små bogstaver
4) Punktum efter 0 ved klassetrin

Fra : Morten Lind

Dato : 13-11-08 17:41

J <j@nospam.xy> wrote:

> 3) Skriv jer og jeres med små bogstaver

Hvorfor skulle man dog skrive ukorrekt dansk, når det er en skole, det
handler om?

Jer og jeres er i tiltaleform med stort. Ganske almindelig dansk
grammatik.

M.

Fra : J

Dato : 13-11-08 18:22

"Morten Lind" <mortenlind@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skulle man dog skrive ukorrekt dansk, når det er en skole, det
> handler om?
>
> Jer og jeres er i tiltaleform med stort. Ganske almindelig dansk
> grammatik.

Måske du skulle være lidt mere sikker i din sag, inden du udnævner mig til
at skrive ukorrekt dansk.

DSN:

"En sidste type spørgsmål drejer sig om I, jer og jeres, idet mange tror at
jer og jeres også skal skrives med stort. Det skal de ikke, og sådan har det
været i officiel retskrivning lige siden den første retskrivningsordbog
udkom i 1872 (Svend Grundtvig: Dansk Haandordbog). I, De, Dem og Deres
skrives derimod med stort i tiltale for at man kan skelne dem fra ordene i,
de, dem og deres. Ordene jer og jeres kan ikke forveksles med andre ord, og
derfor er der ingen grund til at bruge store begyndelsesbogstaver. "

"Stort begyndelsesbogstav skrives i tiltaleordene I, Eder, Eders, De, Dem,
Deres,
(men: du, dig, din, jer, jeres) samt i særlige titulaturer som Deres
Majestæt, Hans
Majestæt, Deres Kongelige Højhed, Hans Kongelige Højhed, Deres Ekscellence,
Hans
Højærværdighed."

På den anden side, du er jo ikke værre end de øvrige 93% i nyedsgrupperne,
der hellere vil kommentere forkert end ikke kommentere.

Fra : Mr.X

Dato : 14-11-08 00:44

"J" <j@nospam.xy> skrev i en meddelelse

> "Morten Lind" <mortenlind@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Måske du skulle være lidt mere sikker i din sag, inden du udnævner mig til
> at skrive ukorrekt dansk.

Er det korrekt dansk, at skrive "nyedsgrupperne", hvis man som dig er
ufejlbarlig ?

Fra : J

Dato : 14-11-08 08:29

"Mr.X" <ingen@post.tak.dk> skrev i en meddelelse

> "J" <j@nospam.xy> skrev i en meddelelse

> Er det korrekt dansk, at skrive "nyedsgrupperne", hvis man som dig er
> ufejlbarlig ?

Nu er der forskel på et indlæg hér, og en annonce der skal trykkes i en
avis. Jeg er skam ikke ufejlbarlig. Men allerede inden jeg skrev mit første
indlæg vedr. jer/jeres (og for den sags skyld nulte, som jeg synes lyder
vanvittigt), undersøgte jeg det, fordi jeg ikke var sikker. 93% af
indlægsskriverne kunne lære meget af det.

Fra : Morten Lind

Dato : 14-11-08 16:15

J <j@nospam.xy> wrote:

> [...]
> vanvittigt), undersøgte jeg det, fordi jeg ikke var sikker. 93% af
> indlægsskriverne kunne lære meget af det.

Og det synes jeg, du har ret i.

Jeg dobbelttjekker også, når jeg ikke er sikker.

Sproget er lavet om, og det var jeg ikke opmærksom på, og sådan kan det

M.

Fra : Niels Hansen

Dato : 13-11-08 22:39

"J" <j@nospam.xy> skrev i meddelelsen

> Flor annonce, men (uanset hvem der har forfattet teksten):

Tak for det

> 1) Skriv skolens navn på samme måde hver gang
> 2) Brug ikke hjemmelavede forkortelser som max
> 3) Skriv jer og jeres med små bogstaver
> 4) Punktum efter 0 ved klassetrin

Det bliver rettet - og tak for hjælpen

Niels

Fra : Kurt Lund

Dato : 14-11-08 18:29

Niels Hansen wrote:
> Jeg skal have en annonce i avisen og i den forbindelse har jeg lavet
> et udkast i photoshop

Du har fået mange gode kritikpunkter, men hvis det må være mig tilladt, så
vil jeg gerne komme med et par mere. Det kan anses som værende
pernittengrynet - men alligevel!
Din kommatering kunne være bedre, den overholder ikke retningslinjerne fra
Dansk Sprognævn.
Du anvender konsekvent bindestreger frem for tankestreger; en meget
almindelig fejl, men nem at undgå. I stedet for bindestregen (-) skal du
anvende en halvgeviert streg, som du kan få direkte fra InDesign eller du
kan taste Alt+150 (-).

--
Kurt Lund

Fra : Kurt Lund

Dato : 14-11-08 18:47

Kurt Lund wrote:
> [...]
> almindelig fejl, men nem at undgå. I stedet for bindestregen (-) skal
> du anvende en halvgeviert streg, som du kan få direkte fra InDesign

Hm. Jeg kan se, at min halvgeviert streg ikke overlevede afsendelse til
gruppen, men den er altså go' nok :)
Bortset fra at det bør være Alt+0150 (på det numeriske tastatur).

--
Kurt Lund

Fra : Niels Hansen

Dato : 14-11-08 23:29

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i meddelelsen

> Du har fået mange gode kritikpunkter,

Jeps -

> [...]
> anvende en halvgeviert streg, som du kan få direkte fra InDesign eller du

Tak for tippet jeg tager det hele med til en dansklærer, så får vi styr på
det.
Jeg ved nu ikke om hun har forstand på bindestreger og halvgeviert streg :)

Niels

Fra : Niels Hansen

Dato : 14-11-08 23:41

"Niels Hansen" <niels.aa@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> udkast i photoshop
>
> http://www.nihdata.dk/test.pdf
>
> Hvad synes I om annoncen - det er den første jeg har lavet, så jeg har

Jeg har fået rigtig mange tip mht. stavning og tegnsætning - tak for det.
Det er for pinligt med så mange fejl i en annonce fra en skole.

Hvad siger I til layoutet ?

Jeg er i tvivl om skriften bliver tydelig nok på den baggrund jeg har valgt
og spekulere på om der skal en hvid skygge bag den sorte tekst og grå
skygge bag de hvide tekst.
At det bliver trykt på avispapir hjælper vel ikke meget på det problem (hvis
det er et problem).

mvh Niels

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-11-08 16:08

Niels Hansen skrev bl.a.:

> [...]
> og grå skygge bag de hvide tekst.
> At det bliver trykt på avispapir hjælper vel ikke meget på det

Det *er* et problem. Det ser fint up på skærmen, men skygger og effekter
trykt i 150 dpi dur bare ikke. Samtidig skal man tænke på, at langt det
meste rotationstryk ser ud ad h til, når det er farve, fordi det skal gå
hurtigt og være billigt. I hvert fald vores to lokalaviser her i husum er
forfærdelige at se på, og søndagsavisen er heller ikke for rar...

Så fjern skyggerne og alle den slags effekter, det fnidrer bare ud i grums..

Claus

--
Professionel eller hobby Bogbinder Søges!
Er du god til bogindbinding og har du selv værksted og værktøj

Fra : Karsten Jensen

Dato : 21-11-08 13:04

On Fri, 14 Nov 2008 23:40:30 +0100, "Niels Hansen"
<niels.aa@gmail.com> wrote:

>Hvad siger I til layoutet ?

Jeg synes ikke det passer godt at pigen gynger ind over taget. Synes
måske billederne bør gå helt til kanten i højre side.

Måske vi skulle lave en "kritik"-gruppe i stil med
dk.edb.grafik.efterkritik e.l.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-11-08 08:34

Niels Hansen skrev bl.a.:

> Hvad synes I om annoncen - det er den første jeg har lavet, så jeg har
> sikkert meget at lære

Der er for mange informationer og alt for meget tekst. Det får budskabet til
at virker rodet og uoverskueligt.

Det er vigtigt, at der er langt mere luft omkring billeder og tekst, en fejl
alle amatører næsten begår hver gang. Der er *ALT* for lidt luft omkring
teksten og billederne, navnlig i toppen af anoncen.

MEGET mindre fonte!
Alt for store fonte er en typisk begynder fejl.

Og så skær ind til benet, så budskabet ikke bliver for langt. Folk har kun
behov for at få det absolut væsentlige at vide.

Dernæst er der signalforviring. Skolen skal ikke være noget for forældrene,
den skal være noget for børnene - det er dem, der skal gå på den - ikke
forældrene.
"Så er Skanderup Friskole noget for Jer"
Nej, skolen er noget deres børn!

Lægger I vægt på:
.. Et trygt skolemiljø for Jeres børn
.. At mobning ikke tolereres
.. Velholdte og indbydende skolebygninger
.. Både boglige og sociale færdigheder
.. Medindflydelse på dit barns skolegang

Dette fylder for meget. Det burde være en selvfølge for alle, og derfor kan
det også laves bedre. Enten udelad det helt, eller flet det ind i næste
afsning og så vælg mindre skrifttyper.

Sluttelig gentager du telefonnummeret to gange. Det er ikke nødvendigt. Du
kan sagtens fjerne:
Ellers er der altid mulighed for at aftale et uforpligtigende
besøg på tlf. 75 59 40 80.

Den oplysning er der ingen grund til at skrive, det ved alle forældre, som
skal indskrive deres bar i en skole.

Der er en *MEGET* vigtig regel i grafiskebudskaber: "Keep it simple"! Det
kan kun sige for få gange..

Claus

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 17-11-08 15:48

"Niels Hansen" <niels.aa@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hvad synes I om annoncen - det er den første jeg har lavet, så jeg har
> sikkert meget at lære

Som Claus også skriver: Keep it simple. Jeg ville bruge pladsen på at få
læseren lokket ind på jeres hjemmeside, hvor der sikkert står det samme som
i annoncen. Find ud af, hvad det er som I tilbyder der gør at børn/forældre
vælger jeres skole fremfor andre - snak evt. med forældre til de børn der
går der nu, hvad fik dem til at melde børnene ind i jeres skole?
Brug så pladsen på disse ting - at vælge skole til ens børn er ikke noget
man vælger på fem minutter, der bliver læst alt om skolen (skolerne) de kan
komme i nærheden af (medmindre det er gennem anbefalinger fra nogle i
vennekredsen). Så du kan roligt regne med, at hvis de synes din annonce er
tiltalende, så kigger de videre på hjemmesiden.

Summa summarum: få dem ind på hjemmesiden

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - få overstået JULEGAVERNE i en fart