Andet multimedie
bentjuul 3670
[InDesign] Nested Styles
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-11-08 10:41

Jeg kunne godt tænke mig at lave en 'Paragraph Style' i InDesign
CS2, hvor der indsættes et specialtegn foran hver ny linje, efter
et tryk på Enter-tasten. Nærmere bestemt den firkant, man får på
N-tasten med Zapf Dingbats.

Jeg har lavet firkanten og oprettet den som en 'Character Style'
(kaldet 'Firkant'). Derefter er jeg gået ind i 'Paragraph Style',
valgt den ønskede Style, som skal starte med specialtegnet, valgt
'Drop Caps and Nested Styles' og under 'Nested Styles' har jeg så
valgt 'Firkant' -> 'through 1 Words'.

Så burde det i mine øjne virke, men det er ikke firkanten, jeg får
frem, når jeg trykker Enter for at skifte linje. Der skiftes godt
nok til Zapf Dingbats, men burde firkanten ikke komme automatisk,
eller bliver man nødt til at trykke N-tasten efter hver linjeskift
for at få den på?

Det hjælper heller ikke noget at outline firkanten inden der
oprettes en 'Character Style' på den.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Nina Storm

Dato : 14-11-08 21:48

> [...]
> nok til Zapf Dingbats, men burde firkanten ikke komme automatisk,
> eller bliver man nødt til at trykke N-tasten efter hver linjeskift

Ja, det skal virke. Men ja, du er nødt til at have bogstavet "n" - du
formatterer jo med nested style, der skal være en karakter stylen kan
formattere. (Men søg og erstat f.eks. hård retur med hård retur + n kan
måske bruges).

Du mener through 1 character - ikke sandt?

> Det hjælper heller ikke noget at outline firkanten inden der
> oprettes en 'Character Style' på den.

Nej, det skal du ikke gøre.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-11-08 08:23

Nina Storm skrev:

> Men ja, du er nødt til at have bogstavet "n" - du formatterer jo
> med nested style, der skal være en karakter stylen kan
> formattere.

Ja okay. Jeg havde blot tidligere set:
<http://www.theindesigner.com/podcasts/tid11_theindesigner_11.mp4>
- hvor de rigtige tegn ryger på plads, lige så snart han vælger den
Paragraph Style, hvor hans Nested Style er brugt, men det skyldes
måske, at han allerede har skrevet de tegn i teksten (u og &, hvor
jeg så har brug for n).

> (Men søg og erstat f.eks. hård retur med hård retur + n kan
> måske bruges).

Nå ja. Det var nok også en mulighed.

> Du mener through 1 character - ikke sandt?

Jo :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 16-11-08 10:44

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
> CS2, hvor der indsættes et specialtegn foran hver ny linje, efter
> et tryk på Enter-tasten. Nærmere bestemt den firkant, man får på

Er det ikke nemmere at bruge "punkttegn og nummerering" fra menupunktet
nedenunder "uncialer og indrykkede formater" (nested styles)?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-11-08 08:43

3140 Abildgaard skrev:

> Er det ikke nemmere at bruge "punkttegn og nummerering" fra
> menupunktet nedenunder "uncialer og indrykkede formater" (nested
> styles)?

Jeg har også rodet med det, men det lykkedes ikke for mig at få det
ønskede tegn derind. Det står nok i manualen, men det fandt jeg for
bøvlet ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 18-11-08 08:57

Thomas G. Madsen wrote:

> Jeg har også rodet med det, men det lykkedes ikke for mig at få det
> ønskede tegn derind. Det står nok i manualen, men det fandt jeg for
> bøvlet ;)

Opret afsnitsformat (min hedder brød med punkttegn og er mage til
afsnitsformatet brød med indryk med undtagelse af næste menu) -> menupunktet
"punkttegn og nummerering" -> tilføj tegn fra skriftfamilie, vælg.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-11-08 08:07

3140 Abildgaard skrev:

> [...]
> til afsnitsformatet brød med indryk med undtagelse af næste
> menu) -> menupunktet "punkttegn og nummerering" -> tilføj tegn

Det vil jeg prøve af. Takker :)

--
Hilsen
Madsen