Underligt problem med nyt MB GB EP35-DS4
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-11-08 20:41

Hejsa

Jeg har lige stykket en ny maskine sammen med blandt andet et GigaByte
GA-EP35-DS4, E8400, Corsair TWIN2X4096-8500C5DF, 8800 GS
Den vil ikke starte i coldboot, kommer ikke engang til BIOS init

Piller jeg et ram modul ud så starter den fint
Sætter jeg ram moduler i slot 1 og slot 4 (non dual) så starter den også ved
coldboot (powerkabel var ude i 5 min)
Jeg kan få maskinen til at starte med ram i slot 1 + slot 3 hvor jeg har
kørt memtest86 uden der var problemer

Vi har en tilsvarene maskine med et GA-EP35-DS3R men 2x 2048 MB Dual Mushkin
Xtreme
Samme CPU, PSU (SeaSonic S12 PSU, 500Watt), gfx er 8800 GTX

Nogen ideer?
Jeg formoder at et kniber lidt med "optimized defaults", der skal lidt mere
til :)

- Peter

Fra : jk

Dato : 13-11-08 09:31

On Wed, 12 Nov 2008 20:41:12 +0100, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Nogen ideer?
>Jeg formoder at et kniber lidt med "optimized defaults", der skal lidt mere

Ctrl F1 kender du vel ? for menupunkt mere i bios. De corsair moduler
skal vist have mindst 2.1 volt (læs 2.2), hvor mushkins er for 1.8
volt (default for bios). Jeg bruger 2 Gb moduler i EP35-DS3RC. Den vil
IKKE tage 4 moduler, men kun 3 max. Jeg foretrækker dog at køre dual
setup med kun 2 moduler i. jeg prøvede et Asus bundkort med samme
chipset, og det ville heller ikke tage 4 mushkin moduler. Det er et
forpestet problem. Måske kan nvidia chipset ?
Men jeg har oplevet bedst linux-kompatibilitet med intel chipsets.
Jeg overvejer at prøve med et abit ip35 pro xe.

mvh

John