Pc fryser
Fra : Mikael Schøler

Dato : 11-11-08 20:00

Hej NG,

Jeg har samlet en pc af brugte og nye stumper og den har egentlig virket
fint. nu er den begyndt at fryse på de mest underlige tidspunkter. Det
sker både i bios, ved opstart og efter både 5 min og 2 timers brug. Dvs
det er ikke noget der skal på et regelmæssigt tidspunkt.

System er:
Mobo: Asus A8N-SLI Deluxe (brugt)
CPU: AMD athlon processor 3700+ 2.21ghz (brugt)
Ram: 2 x 512mb kingston etellerandet (brugt)
Grafik: Zotac Geforce 8800GTS 512mb (nyt)
HDD: 3x sata (nyt + brugt)
PSU: Seasonic SS-500GB Active PFC F3 (nyt)
CPU køler: Zalman etellerandet (brugt)
Chipset køler: Thermalright HR-05-SLI (nyt)

Der sidder 3 styk S-Flex SFF21D blæsere i.

Sensorview melder om følgende temp:
CPU: 43
GPU: 59
SYS: 39
AUX: 39
HDD1: 29
HDD2: 36
HDD3: 32

Fan hastighed:
CPU fan: 2637 RPM

Voltage:
VCoreA: 1,36 V
VCoreB: 0,00 V
+3,3V: 3,20 V
+5V: 4,87 V
+12V: 11,90 V
+5VSB: 4,76 V
VBAT: 3,07 V

Speedfan melder følgende:
CPU: 44
GPU: 58
HDD1: 29
HDD2: 36
HDD3: 32
Temp1: 40
Ambient: 45

Fan hastighed:
CPU Fan 2596 RPM

Voltage:
VCore1: 1,36 V
VCore2: 0,00 V
+3,3V: 3,20 V
+5V: 4,87 V
+12V: 11,84 V
-12V: -1,99 V
-5V: -8,78 V
+5V: 4,73 V
VBAT: 3,07 V

Jeg har kørt diverse tests og intet virker til at være i udu. Memtest
kørte igennem uden probs.

Så hvad er det der fucker det op? :(

Mikael

Fra : Mikael Schøler

Dato : 11-11-08 20:03

Mikael Schøler wrote:
> [...]
> +5V: 4,73 V
> VBAT: 3,07 V
>
> Jeg har kørt diverse tests og intet virker til at være i udu. Memtest

Hm fik vist sendt den til forkert gruppe.. Med mindre I kan konstatere
det er mit mobo der er fucked op :)

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-08 07:32

Mikael Schøler wrote:

Klip.....

> [...]

Din -12V og -5V ser da ihvertfald ikke godt ud. Har du ikke mulighed for at
måle på din PSU med et ordentligt meter ?

Mvh Ebbe

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-11-08 12:33

Ebbe (7000) wrote:

> Din -12V og -5V ser da ihvertfald ikke godt ud. Har du ikke mulighed for at

Det gør de nu heller ikke når jeg måler på mit Asus M2N - alligevel
kører min PC upåklageligt.

-12V og -5V bliver sjældent målt af bundkortet.

Jesper Poulsen

Fra : Mikael Schøler

Dato : 17-11-08 19:48

Ebbe (7000) wrote:
> [...]
>
> Din -12V og -5V ser da ihvertfald ikke godt ud. Har du ikke mulighed for at
> måle på din PSU med et ordentligt meter ?

Har ingen ide til hvordan jeg gør det.

Mikael

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-11-08 20:58

Mikael Schøler wrote:

> Har ingen ide til hvordan jeg gør det.

Pil din PSU fra og sæt en enkelt harddisk til.

Kortslut ben 13 og 14 hvis dit stik ser ud som dette:
http://www.hardwarebook.info/ATX_Power_Supply

Kortslut ben 15 og 16 hvis dit stik ser ud som dette:
http://www.hardwarebook.info/ATX_v2.2_Power_Supply

Mål alle spændingerne igennem med et multimeter. Et billigt et fra
THansen, Harald-Nyborg eller Biltema er rigeligt. Der behøver ikke at
stå Fluke på det

Jesper Poulsen