Margrethe I og Reersø
Fra : N I E L S

Dato : 07-11-08 16:47

Hej
Er nedenstående historie korrekt?

Myten fortæller, at Dronning Margrethe den 1. (1352-1412) en gang, da hun
sejlede gennem Storebælt, led skibbrud i et frygteligt stormvejr.
Da skibet sank, klamrede hun sig til en planke og drev i land på Reersø.
Planken er senere blevet anvendt til et bord og findes i dag på
Dronningegården på Reersø.
Den skibbrudne dronning boede i tre dage på denne gård, mens hun kom til
kræfter - godt hjulpet af en morgenmad bestående af ristede sild og
øllebrød.
Ingen på gården vidste, hvem hun var, for hun gav sig ikke til kende.
Gårdens ejer, Hans Hansen, skulle imidlertid til Kalundborg med et læs
brænde og nogle kreaturer, og dronningen fik kørelejlighed.
Undervejs hvilede de ved Ornum. Mens Hans Hansen lod dyrene græsse og fik
sig en lille lur, skridtede dronningen et stykke eng af. Hvorfor skulle
senere vise sig.
Da de nåede Kalundborg, gik det op for Hans Hansen, hvem hans gæst var.
Dronningen bestemte derefter, at reeersøboerne som tak for deres enestående
gæstfrihed mod en ukendt og tilsyneladende fattig kvinde skulle være fri for
at betale tiende. Desuden skænkede hun dem et stykke jord, hvor hun og Hans
Hansen havde slået hvil, så reersøboerne altid havde et hvilested, når de
skulle til købstaden.
I dag ligger der ved Ornum - for enden af Dronning Margrethesvej - en stor
sten. Det fortælles, at dronningen netop hvilede sig på denne sten. I 1932
blev stenen og et areal på 9 kvadratmeter rundt om stenen fredet.

MVH
NIELS

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 07-11-08 22:34

Om historien er korrekt, kan næppe bevises.
Det modsatte nok heller ikke. Men hun har faktisk lidt skibbrud flere steder
i landet, hvis det står til troende!
Men noget kan der da godt være om snakken. I hvert fald opbevares stadig
på Dronningegården foruden den nævnte bordplade også senere kongers
bekræftelse på Reersøboernes skattefrihed.
Desværre dog ikke noget, der går helt tilbage til Dronning Margrethes
tid, men et eller andet har Reersøboerne åbenbart gjort for at de kunne opnå
denne gunst.

Jørgen

Fra : Martin Henriksen

Dato : 07-11-08 23:40

Jeg har arbejdet en del med Nokolai Jonges Danmarksbeskrivelse
fra 1777. M..h.t. gamle købstadspriviligier forekommer det ofte
at de første er blevet væk (brændt), men beviset ses af, at
senere konger har konfirmeret. Dette kan udmærket også
være forekommet her.

I Jonges afsnit om Reersø i Helsinge sogn, Løve Herred i
Sæbygaards Amt står blot at bønderne efter gammelt
privilegie er skatte og tiendefri.

Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle forordninger og beskrivelser ca. 1660 - 1880.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-11-08 15:20

"Martin Henriksen" <webh58@vejrmolle.dk> skrev i en meddelelse
> I Jonges afsnit om Reersø i Helsinge sogn, Løve Herred i
> Sæbygaards Amt står blot at bønderne efter gammelt
> privilegie er skatte og tiendefri.

Jeg antager at det er ophævet
Men hvornår, hvordan og af hvem?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-11-08 20:52

Jørgen Ellermann Sørensen skrev:

> [...]
> skattefrihed. Desværre dog ikke noget, der går helt tilbage
> til Dronning Margrethes tid, men et eller andet har

Underligt med hende Margrete den 1. Ingen af de kommuner
rundt om i landet, der har navngivet gader og veje efter hende,
har åbenbart opdaget at der *ikke* skal være noget 'h' i hendes
navn.

Reersø-historien (eller skrønen) med bordplanken har jeg
kendt siden jeg var barn, da vi ofte kom til Reersø i 1950'erne,
og købte rødspætter, m.m. mens vi havde sommerhus ved
Ornum Strand. Der er også en historie om at kattene på
Reersø er haleløse. Historien om fritagelsen for ejendomsskat
*må* det da være muligt at opklare. Den har jeg også hørt
hundrede gange.

--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 15-11-08 09:37

Jamen, der er da virkelig adskillige haleløse katte på Reersø den dag i dag.
Men da der i mange hundrede år har været fri adgang for katte fra
fastlandet, er racen efterhånden stærkt opblandet, så det er ikke altid, at
alle i et kuld killinger er haleløse. Det fortælles, at de haleløse katte
stammer fra et skib fra øen Man, og det lyder sandsynligt nok, da kattene
der i hvert fald er haleløse. Der er to versioner af historien. Den ene
handler selvfølgelig om et skibbrud, hvor i hvert fald nogle af skibskattene
slap i land. Den anden siger, at et par Reersøbønder købte et par katte, da
et skib fra Man lå i Kalundborg havn. En af versionerne er sandsynligvis
sand. For en snes år siden importerede kromanden nogle katte fra Man, netop
for at bevare racen. Hvis man er kommet på Reersø i 50-erne, må man da
næsten have set haleløse katte?
mvh
Jørgen

Fra : N I E L S

Dato : 30-11-08 00:40

Hej
Der er stadig haleløse katte på Reersø.
Der går historier om at nogle i 70'erne (og måske senere) klippede haler på
nyfødte killinger. Sikkert til ære for turismen. Men der bliver altså født
heleløse killinger derude nu.

Sjovt som adelen, godtfolk og katte har det med at kibbrudes ud for Reersø.
Var der ikke osse nogle britiske herrer ved navn Duncan, som gik i land og
hvis slægt tegner sig for en stor del af befolkningen på 'øen'.?

NIELS