Andet multimedie
bentjuul 3670
Konvertering af WPG/CGM?
Fra : Jørn H.

Dato : 08-11-08 21:26

Hej NG.
Jeg har en gammel cd fra WordPerfect-tiden med grafikfiler i formaterne WPG
og CGM.
Hvordan får jeg disse filer konverteret til "nutidigt" format, f.eks. WMF?
Naturligvis helst som "batch-konvertering".
MVH Jørn H.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-11-08 21:57

Jørn H. skrev bl.a.:

> Jeg har en gammel cd fra WordPerfect-tiden med grafikfiler i
> formaterne WPG og CGM.
> Hvordan får jeg disse filer konverteret til "nutidigt" format, f.eks.
> WMF? Naturligvis helst som "batch-konvertering".

Søg på google, der er indtil flere grafik-convertere, som kan klare opgaven.
Men det er erfaringsmæssigt en dårlig ide. At konvertere vektorgrafik mellem
to formater giver ofte problemer, og spørgsmålet er, om det overhovedet er
tiden værd, kvaliteten taget i betragtning. Det er jo ikke ligefrem moderne
grafik.

Du kan for få penge finde et hav af moderne samlinger af diverse vektor og
bitmap grafik, som kvalitetsmæssigt langt overstiger disse wordperfect
filer.

Du vil sikkert erfare, at en del af dem skal rentegnes efter
konverteringen....

Men start med at se, om f.eks. ACDSEE kan klare opgaven. Det er bare et bud,
men der er mange andre. Den har jeg selv brugt meget og længe, inden jeg
skiftede til Adobe Bridge.

Claus

Fra : Jørn H.

Dato : 09-11-08 08:02

> Du kan for få penge finde et hav af moderne samlinger af diverse vektor og
> bitmap grafik, som kvalitetsmæssigt langt overstiger disse wordperfect
> filer.
> Claus

Tak for fint svar, Claus.
Har du et par bud på sådanne samlinger?
/Jørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-11-08 16:13

Jørn H. skrev bl.a.:

> Tak for fint svar, Claus.
> Har du et par bud på sådanne samlinger?

Ja, men de er alle op i årene, desværre.

Der er naturligvis Corel clipart. Jeg synes bare, at de er for kedelige, så
dem bruger jeg sjældent. Min foretrukne er den samling, der følger med
tegneprogrammet Micrografx Designer. Der er en stor samling af cliparter i
meget høj kvalitet og detaljer. Dem har jeg brugt siden '92 og er meget godt
tilfreds. Der er stort set altid en clipart i den pakke, jeg kan bruge, men
det fordrer jo at man har programmet, så man kan konvertere tegningen. Men
ellers er der jo et hav af download sider med diverse pakker. Prøv at søge
på google efter clipart.

http://office.microsoft.com/da-dk/clipart/default.aspx

Alene her er der flere tusinde. Problemet med disse er bare, at de ofte ikke
er skalerbare. Men google har sikkert millioner af clipart. Alternativet er
diverse cdrommer, jeg ved bare ikke, hvor man kan købe dem længere. Efter
nettet er de ikke længere så hotte

Men en del computerbutikker har ofte nogle gamle cdrommer stående i et
hjørne, der er tit clipartsamlinger imellem.

http://www.clipart.com/en/

Der er mange alternativer til denne side.

Claus