Andet multimedie
bentjuul 3670
Reklame: gratis fonte og manager i Kompute~
Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-11-08 21:19

Reklamer er jo uset her, men jeg har hverken lod eller del i bemeldte blad,
så tag det gerne som en forbrugeroplysning!

I denne måned følger der gratis hele 262 fonte samt programmet Font Manager
i fuld version i bladet Komputer for alle. Eller hedder det bare K?

Mange af fontene ser rigtig fede ud på tryk, jeg har endnu ikke selv prøvet
dem, men dem de har trykt i bladet ser meget spændende ud. ÆØÅ er
naturligvis med. Jeg har endnu ikke fået set, hvad format fontene er i.

Så er man (som jeg) font freak, så er bladet denne gang alle pengene værd.
Alene font manageren er fremragende i forhold til windåses egen crab.
( Jeg ved godt, at man kan bruge Adobe, men den er ikke gratis)

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-11-08 21:31

Claus Tersgov skrev bl.a.:

> I denne måned følger der gratis hele 262 fonte samt programmet Font

Jeg har lige taget et lynskud af de to sider, de har bragt. Det er kun
halvdelen af fontene.

www.tersgov.dk/fonte.jpg

Claus

Fra : preben nielsen

Dato : 09-11-08 16:40

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har lige taget et lynskud af de to sider, de har bragt. Det er kun
> halvdelen af fontene.
>
> www.tersgov.dk/fonte.jpg

Men de fonte er jo tilgængelige på nettet sammen med tusinder af andre
gratis fonte....

-p

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-11-08 23:09

preben nielsen skrev bl.a.:

> Men de fonte er jo tilgængelige på nettet sammen med tusinder af andre
> gratis fonte....

ja, men du skal hente dem een ad gangen!

her er der 262 i et hug..

Men der er vel ingen der tvinger der til at hente dem, du er velkommen til
at lade være..

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-11-08 03:29

Claus Tersgov skrev bl.a.:

> I denne måned følger der gratis hele 262 fonte samt programmet Font
> Manager i fuld version i bladet Komputer for alle. Eller hedder det
> bare K?

Det lader til, at det gratis fonte fra
http://www.larabiefonts.com/index.html og at det tilsyneladende er tilladt
at distribuere disse fonte, så længe man ikke tager noget for det.

www.tersgov.dk/fonts.zip

OBS Jeg giver naturligvis ingen support!

Jeg fjerner dem natten til mandag. herefter virker linket ikke. Manageren er
ikke med det er licensware.

Claus

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 09-11-08 10:13

Claus Tersgov skrev:

> I denne måned følger der gratis hele 262 fonte samt programmet Font Manager
> i fuld version i bladet Komputer for alle.

Jamen, de er da fine alle disse fonts. Og jeg er da imponeret
over disse små kunstværker, som folk sidder og laver.

Men, hvad kan vi bruge dem til? Ikke til ret meget! Det er da
fint, man lige kan finde en festlig font til én eller anden
lejlighed. Og jeg har da selv en stor samling at tage af, men
passer meget på ikke at overdrive.

Personligt er jeg meget sparsom med brugen af alle disse "vilde"
fonts. Synes ikke, der findes noget værre end, når nogen gerne vil
imponere med et dokument, hvor der er brugt 5-10-20 forskellige
fonts! Og så oven i købet hvor der brugt midterstilling, da
dokumentet blev skrevet. Forfærdelig grimt er min mening, når
der bliver overdrevet med alle disse fonts!

--
Svend Erik

Fra : Morten Lind

Dato : 09-11-08 10:37

Svend Erik Bertelsen <nospam2seb@webspeed.dk> wrote:

> Forfærdelig grimt er min mening, når
> der bliver overdrevet med alle disse fonts!

M.

Fra : Hagar

Dato : 09-11-08 11:45

> [...]
> dokumentet blev skrevet. Forfærdelig grimt er min mening, når
> der bliver overdrevet med alle disse fonts!

Ha du prøvet at designe hjemmesider til en eller anden klan som har et
gennemgående tema på deres hjemmeside, der er det faktisk en stor udfordring
at finde den rette font til den grafik man bruger, så jeg er også stor
samler af fonte. Fonte kan jo bruges mange steder, jeg bruger dem nu mest i
min grafik, wallpapers, hjemmeside grafik og andet, så jeg er da dybt
taknemlig over dem der laver disse fonte, så vi andre kreative kan få noget
at arbejde med.

Hagar

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 09-11-08 12:36

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev :

>Ha du prøvet at designe hjemmesider til en eller anden klan som har et
>gennemgående tema på deres hjemmeside, der er det faktisk en stor udfordring
>at finde den rette font til den grafik man bruger,

Det er da fint, at du kan se de fine fonte på hjemmesiden.

Men du kan ikke regne med, at sidens besøgende kan se dem.
--
Kerim

Fra : emj

Dato : 09-11-08 12:43

Kerim Ellentoft skrev:

>Det er da fint, at du kan se de fine fonte på hjemmesiden.
>
>Men du kan ikke regne med, at sidens besøgende kan se dem.

Hvis man bruger dem som grundlag for grafiksk tekst er det da
glimrende med noget at vælge mellem.

Hilsen emj

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-11-08 15:55

Kerim Ellentoft skrev bl.a.:

> Men du kan ikke regne med, at sidens besøgende kan se dem.

Jo, hvis man er professionel

Man laver det naturligvis som en gif, png, jpg eller flash.

Bemærk, at alle disse fonte er beregnet til at understøtte den grafik, man
ellers ville lave. Det er IKKE fonte til informationsbrug.

Claus

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 09-11-08 16:44

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev :

>Man laver det naturligvis som en gif, png, jpg eller flash.

Med tungere sider og besvær ved rettelse i tekst.

Det er i orden til en overskrift, men ikke til brødtekst.
--
Kerim

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-11-08 23:12

Kerim Ellentoft skrev bl.a.:

> Med tungere sider og besvær ved rettelse i tekst.
> Det er i orden til en overskrift, men ikke til brødtekst.

Det er da heller ikke meningen!

Er det så svært at forstå, at disse fonte ikke er til brødtekst, med til
mange andre opgaver som en del af den grafisk helhed?

Jeg troede egentlig, at det grafiske niveau og -forståelse var væsentlig
højere herinde end det, du giver udtryk for...

Claus

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 09-11-08 23:47

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 10-11-08 15:52

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i meddelelsen

> Med tungere sider og besvær ved rettelse i tekst.

Nogle CMS kan lave det du skriver i backend om til grafik i den ønskede
font. Praktisk til f.eks. menuer o.l.

> Det er i orden til en overskrift, men ikke til brødtekst.

Enig.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer

Fra : Hagar

Dato : 09-11-08 14:51

> Det er da fint, at du kan se de fine fonte på hjemmesiden.
>
> Men du kan ikke regne med, at sidens besøgende kan se dem.
> --
> Kerim

Som emj er inde på, så bruger jeg dem i grafikken, ikke som tekst på selve
siden, for det ved jeg godt ikke er muligt, med mindre man lige smider et
link til folk så de kan få den pågældende font.

Hagar

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-11-08 15:53

Svend Erik Bertelsen skrev bl.a.:

> Men, hvad kan vi bruge dem til? Ikke til ret meget! Det er da

Jo, det kan man i allerhøjeste grad. Man skal bare lade være med at
overdrive, og det gør de fleste amatørgrafikere (ikke ment nedsættende, jeg
er selv amatørgrafiker)

Nøjes man med een eller højes to fonte, så er de i højeste grad brugbare.
Navnlig til videografik, som jeg laver en del af.

Naturligvis er det ikke fonte, der er beregnet til at sætte en hel bog, men
der er også en million andre opgaver, hvor fonten kan bruges som en del af
grafikken.

Claus

Fra : Max

Dato : 09-11-08 11:34

Hej Claus

> Så er man (som jeg) font freak, så er bladet denne gang alle pengene
> værd. Alene font manageren er fremragende i forhold til windåses egen
> crab. ( Jeg ved godt, at man kan bruge Adobe, men den er ikke gratis)

Jeg syntes det er et større problem at begrænse den mængde af fonte
man får liggende på ens maskine, lynhurtigt har man 500 eller flere at
bladre rundt i, og strengt taget bruger man vel max. 10 stk. Jeg har
vidst
en 5000-6000 fonte liggende, men ved hjælp af et gammelt lækkert
program fra Bitstream, Font Navigator, kan jeg holde det installerede
antal på omkring 50 stk.

--
Mvh Max

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-11-08 16:00

Max skrev bl.a.:

> [...]
> en 5000-6000 fonte liggende, men ved hjælp af et gammelt lækkert
> program fra Bitstream, Font Navigator, kan jeg holde det installerede

Ja, man bruger nogle få fonte til reel tekst og information. Men man bruger
også en masse forskellige fonte, som skal understøtte ens grafiske budskab.
Og i stedet for at designe det hele selv, så er det ulig meget nemmere at
finde en font, som er færdig på forhånd.

Et godt eksempel kunne være et pladecover eller en DVD menu. Sidstnævnte
skal ofte have et stærkt grafisk budskab, så der nøjes man ikke bare med
roman eller helvetica.

Claus

Fra : Max

Dato : 09-11-08 18:22

Hej Claus

> Et godt eksempel kunne være et pladecover eller en DVD menu.

Er det så stadigvæk gratis fonte når man bruger dem til det ?

--
Mvh Max

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-11-08 23:14

Max skrev bl.a.:

> Er det så stadigvæk gratis fonte når man bruger dem til det ?

ja, han skriver da at de er 100% gratis til *alt* i dette format.

Men hans opentype og de andre koster derimod en lille smule, men de kan
først hentes, når man har betalt.

Claus

Fra : Max

Dato : 09-11-08 23:24

Hej Claus

> ja, han skriver da at de er 100% gratis til *alt* i dette format.

Ok, fint nok.

--
Mvh Max

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-11-08 23:17

Max skrev bl.a.:

> Er det så stadigvæk gratis fonte når man bruger dem til det ?

http://www.larabiefonts.com/

Læs taleboblen. Man kan ikke klippe-klistre.

Claus

Fra : Max

Dato : 09-11-08 23:25

Hej Claus

> Læs taleboblen. Man kan ikke klippe-klistre.

Jo man kan, men det bliver jo grafik man ikke
rigtig kan bruge her :)

Men det ser jo ud som om de virkelig er frie :)

--
Mvh Max

Fra : Rado

Dato : 10-11-08 06:27

On Sun, 9 Nov 2008 11:34:16 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>en 5000-6000 fonte liggende, men ved hjælp af et gammelt lækkert
>program fra Bitstream, Font Navigator, kan jeg holde det installerede
>antal på omkring 50 stk.

Der er også en udmærket gratis fontmanager her:

http://moonsoftware.com/fxplorer.asp

--
Rado

Fra : Rado

Dato : 10-11-08 05:53

On Sat, 8 Nov 2008 21:18:38 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>I denne måned følger der gratis hele 262 fonte samt programmet Font Manager
>i fuld version i bladet Komputer for alle. Eller hedder det bare K?

Serif sælger 4000 fonte (2000 truetype, 2000 postscript) plus en
fontmanager for en hund, vat. incl. :

http://www.serif.com/SerifExtra/TemplatePages/Product/117/87/1.htm

--
Rado