Sprængt mindesmærke i Sønderjylland ?
Fra : BJ_2620

Dato : 05-11-08 23:16

Jeg husker, at jeg som barn (1945 - 1948 ?) var med mine forældre et sted
henne for at se et mindesmærke - et bronzerelief af en mand - som var blevet
sprængt i stykker. Jeg tror det var et sted i Sønderjylland. Er der nogen,
der har et bud på hvor og hvem det kan have været?

Mvh. BJ

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-08 00:11

Kan det være monumentet på Knivsbjerg
http://www.graenseforeningen.dk/artikel/3626
Bismarck-statuen var fjernet o. 1920 - den står nu på Ascheberg i Hüttener
Berge, men der kan da være andre elementer på tårnet, du kan huske.

Inger

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-08 10:33

On Wed, 5 Nov 2008 23:16:22 +0100, BJ_2620 wrote:

> [...]
> sprængt i stykker. Jeg tror det var et sted i Sønderjylland. Er der nogen,
> der har et bud på hvor og hvem det kan have været?

Der må være tale om enten Dybbøl eller Arnkil. Se her:
http://www.milhist.dk/1864/minde_tysk/minde_tysk.htm
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : BJ_2620

Dato : 08-11-08 00:09

Jeg takker for de gode bud, men der er ikke lige nogen "klokke der ringer".

Venlig hilsen
Bent Jørgensen

Fra : Ivar

Dato : 15-11-08 17:41

BJ_2620 skrev:

> Jeg takker for de gode bud, men der er ikke lige nogen "klokke der ringer".

Hvor gammel var du da du så det?
Barndomsminder fra da man var helt lille, har det med at sætte
sig fast, hvis de gav indtryk. Facts fra da man var lille, har det
dog med at ændre sig i hukommelsen.
Jeg havde et barndomsminde om at side i en bil, der kørte ind
i et rækværk. Da jeg senere så det cirka 1 meter høje havegære,
levede det slet ikke op til mine minder.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 16-11-08 13:47

Ivar skrev:

> Jeg havde et barndomsminde om at side i en bil, der kørte ind
> i et rækværk. Da jeg senere så det cirka 1 meter høje havegære,
> levede det slet ikke op til mine minder.

Forleden mødte jeg en pige, som jeg gik i skole med i tresserne. Jeg var,
bennem hele min skoletid, smaskforelsket i hende, men var for genert til at
gøre noget ved det.

At møde hende i 2008 var mildt sagt en blandet fornøjelse
--
/ Mikkel

Fra : baertel

Dato : 16-11-08 18:17

Så må jeg nok også berette om den værste snevinter i mands minde.
I begyndelse af '50erne var der så meget sne at jeg ikke kunne se
kørebanen ved siden af det ryddede fortov. Sneen var kastet op i en
bunke langs fortovet. Når jeg kiggede opad kunne jeg kun se de to
øverste etager i ejendommen på den anden side af gaden.

Et foto fra mine første skoledage afslørede at jeg kun var knap så høj
som rækværket langs skolevejen, som også var dækket af sne, ca 1 meter.

Leif B

Fra : Carl-Johan B. Madsen

Dato : 08-11-08 09:52

Uden at være helt sikker syntes jeg har hørt noget om et mindesmærke for
Bismark? på Knivsbjerg ved Åbenrå eller Haderslev. Jeg mener man kommer
forbi, hvis ma tager den gamle hoved Haderslev Åbenrå.

Med venlig hilsen Carl-Johan B. Madsen