Ny pc, komponentforslag ??
Fra : jagge

Dato : 05-11-08 12:49

Jeg skal til at bygge en pc til min far men har ikke kigget på markedet
nogle måneder og det er jo altid sådan at der hele tiden dukker nye
processorer, gfx kort og så videre op :0)

Jeg vil gerne tage udgangspunkt i en maskine jeg byggede for 4 måneder
siden da jeg VED at det virker. Det skal være komponenter der bare
fungerer godt sammen. Det er en maskine til at spille på og
udgangspunktet skal være de her mellemklasse komponenter med fokus på
"bang for the buck".

Jeg har overvejet at købe et abit IP35 kort det er det jeg har i min og
det var nemt at få til at funge.

Processor har jeg overvejet E8400, grafikkort hd4850, 4 gb ram, En
wester digital disk, nogen kommentarer til dette ????? Hvis der er bedre
valg vil jeg gerne høre herom.

Endelig skal jeg have fundet et kabinet med en god, forholdsvis stille
PSU. Det skal IKKE være pimpet, så stilrent som muligt og gerne med
tilslutning for usb etc på forsiden ??

Håber nogen gider hjælpe

Venlig hilsen

jakob

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-11-08 13:14

jagge wrote:

> Jeg har overvejet at købe et abit IP35 kort det er det jeg har i min og
> det var nemt at få til at funge.

Men det er dyrt i drift.

> Processor har jeg overvejet E8400, grafikkort hd4850, 4 gb ram, En

Mit foretrukne bundkort, uanset OS:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=239499

En CPU med 65W TDP:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=398300

Hvad vil du med 4GiB RAM?
En maskine der skal yde efter "most bang for the buck" er Vista-fri.

> wester digital disk, nogen kommentarer til dette ????? Hvis der er bedre
> valg vil jeg gerne høre herom.

Seagate Barracuda.

> Endelig skal jeg have fundet et kabinet med en god, forholdsvis stille
> PSU. Det skal IKKE være pimpet, så stilrent som muligt og gerne med

Køb kabinet og PSU separat. De samlede løsninger er fine til
kontormaskiner og så heller ikke mere. NorthQ NQ 4775-500 vil være et
oplagt valg her.

Jesper Poulsen

Fra : jagge

Dato : 05-11-08 18:21

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Men det er dyrt i drift.

Hvad mener du med det ?

> En CPU med 65W TDP:
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=398300

Er det ikke noget med at amd er røget lidt bag af dansen sammenlignet
med core2duo ?? må sige at jeg er pænt lun på intel, har tidligere haft
amd men troede at balancen skiftede med core2 ?

> Hvad vil du med 4GiB RAM?
> En maskine der skal yde efter "most bang for the buck" er Vista-fri.

Kan XP ikke udnytte det ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : jagge

Dato : 05-11-08 18:29

Har lige checket den ud. Den holder desværre ikke. Den er ydelsemæssigt
mindst 50 % efter en e8400, hvor den får 135 fps får X25000+ ca 90 i en
given bencmark.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-11-08 21:56

jagge wrote:

> Har lige checket den ud. Den holder desværre ikke. Den er ydelsemæssigt
> mindst 50 % efter en e8400, hvor den får 135 fps får X25000+ ca 90 i en

Den koster også under det halve. Du ønskede most bang for the buck og
det fik du.

Og da memorycontrolleren ikke ligger på bundkortet kommer det ikke til
at tonse effekt af sig.

Besides, så er test en ting og virkeligt brug noget andet. Jeg har endnu
til gode at se en maskine performe i den virkelige verden som den gør i
testlaboratorierne. Og det gælder både Intel, AMD og VIA.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-11-08 21:27

jagge wrote:

> Hvad mener du med det ?

Intels chipset brænder mere effekt af end en gennemsnits Intel-CPU.

> Er det ikke noget med at amd er røget lidt bag af dansen sammenlignet
> med core2duo ?? må sige at jeg er pænt lun på intel, har tidligere haft
> amd men troede at balancen skiftede med core2 ?

Den samme ydelse er billigere ved AMD. Desuden gør AMD's arkitektur at
de man sparer på energi-siden ved C2D sætter man til på chipsettet,
således at et AMD-setup alligevel ender ud med at være det mest
energieffektive.

Det er faktisk muligt at få et Energy Efficient (45W TDP) AMD-setup der
er gaming-capable (Far Cry 2 og Crysis) til en pris hvor det eneste
Intel kan diske op med er en gammel Celeron.

"Most bang for the buck" er jo ikke kun indkøbspris - det er også i høj
grad daglig drift.

> Kan XP ikke udnytte det ?

XP henter ca. 3GiB - resten er memory mapped I/O. 2GiB er rigeligt til
en XP-baseret gamermaskine. Jeg benytter kun XP til gaming og jeg har
ikke oplevet problemer på den konto.

Det eneste tidspunkt hvor XP kan få brug for mere RAM er ved
videoredigering og lign. tunge opgaver. For Linux forholder det sig
tilsvarende. Det eneste tidspunkt hvor jeg får sat sving i alt mit RAM
er når jeg afvikler virtuelle maskiner med 512MiB RAM eller mere.

Ikke gaming-grade men alligevel interessant:
http://www.tomshardware.com/reviews/Atom-Athlon-Efficient,1997.html

Jesper Poulsen