Bundkort der har 8x SATA2 ?
Fra : Autocadster

Dato : 04-11-08 23:40

Findes der bundkort der har mindst 8stk. SATA2 porte, som kan køre
Core2duo 3Ghz ?

Har søgt uden held :/

Hvordan laver man evt. et setup med 8-10 SATA2 enheder i et kabinet ?

Autocadster / 2620

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-11-08 00:03

Autocadster wrote:

> Hvordan laver man evt. et setup med 8-10 SATA2 enheder i et kabinet ?

Man køber en SATA-controller med kanaler nok.

3 stk. af disse burde være nok:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=309574

Eller en enkelt af dem her:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=309135

Jesper Poulsen

Fra : Autocadster

Dato : 05-11-08 00:23

Jesper Poulsen forklarede den 05-11-2008:

> Man køber en SATA-controller med kanaler nok.
>
> 3 stk. af disse burde være nok:
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=309574

Kan man sætte flere af samme slags kort i en maskine, uden der kommer
konflikter ?

> Eller en enkelt af dem her:
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=309135

Den er syg, men lige en anelse overkill

Ville godt kunne køre raid 5 tror jeg det hedder, der hvor man har en
ekstra disk hvis en i systemmet skulle stå af... har intet styr på raid
:/

Autocadster / 2620

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-08 00:27

Autocadster wrote:

> [...]

Det har jeg heller ikke, men denne her forklarer så man ka' forstå det

http://tigger.uic.edu/~kayiwa/raid.html

mvh Ebbe

Fra : Olesen

Dato : 05-11-08 04:29

LOL, den er da til at forstå

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-11-08 07:01

Autocadster wrote:

> Kan man sætte flere af samme slags kort i en maskine, uden der kommer
> konflikter ?

Ja.

Jesper Poulsen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 05-11-08 13:16

On Wed, 05 Nov 2008 00:23:11 +0100, Autocadster
<autocadster@gmail.com> wrote:

>Ville godt kunne køre raid 5 tror jeg det hedder, der hvor man har en
>ekstra disk hvis en i systemmet skulle stå af... har intet styr på raid

Måske bedre at købe en NAS.

Fra : Autocadster

Dato : 05-11-08 22:25

Karsten Jensen har bragt dette til os:

> Måske bedre at købe en NAS.

Der kan køre 8-10Tb diske !?

Autocadster / 2620

Fra : Svend

Dato : 07-11-08 10:19

Autocadster wrote:

> Ville godt kunne køre raid 5 tror jeg det hedder, der hvor man har en
> ekstra disk hvis en i systemmet skulle stå af... har intet styr på raid :/

Raid 5 er langsomt og giver dårlig sikkerhed. Hvis du kan undvære lidt
plads skulle du kigge på raid 10.

--
Svend

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-11-08 10:28

Svend wrote:

> Raid 5 er langsomt og giver dårlig sikkerhed. Hvis du kan undvære lidt

Det kræver vist noget dokumentation.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-11-08 13:21

"Jesper Poulsen" skrev

> Det kræver vist noget dokumentation.

Mht hastigheden eller sikkerheden?

I den sidste kommer det an hvordan der læses/skrives på raidsystemet hvis vi
snakker hastighed

- Peter

Fra : Svend

Dato : 08-11-08 14:34

Peter Lykkegaard wrote:
> "Jesper Poulsen" skrev

> Mht hastigheden eller sikkerheden?

Begge dele.

> I den sidste kommer det an hvordan der læses/skrives på raidsystemet
> hvis vi snakker hastighed

Det er korrekt.

--
Svend

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-11-08 22:45

"Svend" skrev

> Begge dele.

Jesper krævede dokumentation mht performance/sikkerhed raid5
Jeg var blot interesseret i hvor omfattende dokumentation han ønskede

Den tid det tagere at bygge et nyt drev og hvor dårlig performance er imens
burde være nok til at man overvejer alt andet end raid5

- Peter

Fra : Svend

Dato : 09-11-08 15:06

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
>
> Den tid det tagere at bygge et nyt drev og hvor dårlig performance er
> imens burde være nok til at man overvejer alt andet end raid5

So true, jeg misforstod dig vist.

--
Svend

Fra : Svend

Dato : 08-11-08 14:27

Jesper Poulsen wrote:

> Det kræver vist noget dokumentation.

Hvis du er doven kan du læse de sidste 20 linier, ellers er det en god
artikel : <http://www.miracleas.com/BAARF/RAID5_versus_RAID10.txt>

Men som sagt får man ikke den helt så meget plads ud af raid 10 med de
samme antal diske.

--
Svend

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-11-08 13:36

"Autocadster" skrev

> Ville godt kunne køre raid 5 tror jeg det hedder, der hvor man har en
> ekstra disk hvis en i systemmet skulle stå af... har intet styr på raid

Det kræver da kun min 4 diske (+ 1 (evt 2) system) - hvorfor 8 sata2 porte?
Spørgsmålet er også om du kan konfigurere en hot standby disk på de mere
simple raidcontrollere?

- Peter

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 07-11-08 14:46

Peter Lykkegaard wrote:
> "Autocadster" skrev
>
> Det kræver da kun min 4 diske (+ 1 (evt 2) system)

RAID Level 5 kræver kun 3 diske (som minimum), måske er det en anden
RAID-Level du tænker på?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-11-08 15:01

"Jens C. Hansen" skrev

> RAID Level 5 kræver kun 3 diske (som minimum),

+ hotspare?

Jeg kan godt se (nu) at jeg har læst autocadsters indlæg lidt alternativt :)

- Peter