Varm et-eller-andet på Gigabyte GA-MA780G-~
Fra : Mureren

Dato : 04-11-08 09:54

Jeg har købt et Gigabyte GA-MA78G-DS3H bundkort, og en AM +5200 cpu.
Mit hardware sidder i et Antec P180 kabinet, med 3x120mm blæsere fra Papst,
samt en box-køler/blæser til cpu'en og en blæser i en Nexus NX-5000 PSU.

Når jeg kører Speedfan får jeg temperaturer (i celsius) som følger:
Temp1: 38 grader
Temp2: 90 grader
Temp3: 29 grader
HD: 37 grader
Core: 1 grad

Temp2 og Core synes jeg er lidt sære, men hvad stammer de fra? Er Temp2
chipsettet, som er passivt kølet? Core kan da umuligt være 1 grad (den
svinger lidt mellem 0 og 1 grad)

Det irriterer mig at jeg tilsyneladende ikke kan justere
blæseromdrejningerne på den lorte Nexus NX-5000! Den er kun en midlertidig
erstatning for min Seasonic PSU, som skal byttes ved RMA, men alligevel, den
LARMER
Fan1: 1541 RPM (jeg antager det er PSU-blæseren?)
Fan2: 711 RPM
Fan3: 1232 RPM
Fan4: 0 RPM
Fan5: 1264 RPM

Chippen der læses temperaturer fra er en ITF8718F, hvsi det har betydning.

Er her nogen der har gode råd?

Mvh.
Mureren

Fra : Mureren

Dato : 04-11-08 10:19

> Chippen der læses temperaturer fra er en ITF8718F, hvsi det har betydning.

Undskyld, det er en IT8718F chip!

Fra : Mureren

Dato : 04-11-08 10:43

> Når jeg kører Speedfan får jeg temperaturer (i celsius) som følger:
> Temp1: 38 grader
> Temp2: 90 grader
> Temp3: 29 grader
> HD: 37 grader
> Core: 1 grad

I bios viser cpu 39 grader, og "system" 34 grader.

> [...]
> erstatning for min Seasonic PSU, som skal byttes ved RMA, men alligevel,
(viser sig at være CPU-blæser)

Jeg har så åbnet kabinettet og kigget lidt, og ingen af rpm-målingerne
stammer fra PSU'en, for den er slet ikke sat til nogen steder. (dvs. der
ikke er et separat 3-pins stik fra PSU'en til en sensor/styring)

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-11-08 17:59

Mureren wrote:

> stammer fra PSU'en, for den er slet ikke sat til nogen steder. (dvs. der
> ikke er et separat 3-pins stik fra PSU'en til en sensor/styring)

Nej. PSU'er styrer sig selv.

Jesper Poulsen

Fra : Mureren

Dato : 04-11-08 18:05

> Nej. PSU'er styrer sig selv.

Min Seasonic SS-500HT har ellers et separat 3-pins stik fra blæseren der går
på bundkortet?

Mvh.
Mureren

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-11-08 18:16

Mureren wrote:

> Min Seasonic SS-500HT har ellers et separat 3-pins stik fra blæseren der går
> på bundkortet?

Seasonic er også off-standard. Ikke noget jeg ville bruge mine penge på.

Jesper Poulsen

Fra : Per R. Nielsen

Dato : 04-11-08 18:30

Jesper Poulsen wrote:
> Seasonic er også off-standard. Ikke noget jeg ville bruge mine penge
> på.

Off-standard? Jeg har haft problemer med andre mærker, men min nuværende
Seasonic er kanon.

Fra : Per R. Nielsen

Dato : 04-11-08 18:36

Per R. Nielsen wrote:
> Off-standard? Jeg har haft problemer med andre mærker, men min
> nuværende Seasonic er kanon.

Og det samme er en vens Corsair. De to mærker har jeg ingen problemer med at
anbefale andre.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-11-08 18:38

Per R. Nielsen wrote:

> Off-standard? Jeg har haft problemer med andre mærker, men min nuværende

At sætte ekstern blæserstyring på er off-standard. Hold jer til
ATX-standarden.

Jesper Poulsen

Fra : Mureren

Dato : 04-11-08 19:40

> At sætte ekstern blæserstyring på er off-standard. Hold jer til
> ATX-standarden.

Aarrhh...nu strammer du den altså
ATX standard eller ej, så har jeg været utroligt tilfreds med min Seasonic.
Praktisk talt lydløs )det betyder noget når man har tinnitus!), og selv her
hvor den er gået i stykker, og jeg ikke kan få den byttet/repareret gennem
SHG fordi de ikke har overtaget garantiforpligtelser m.m. efter konkursen,
bytter Seasonic Tyskland den uden brok, de sender bare en ny efter 2 mails
med serienummer og en kopi af fakturaen med købsdato.

Jeg er pro-standard helt generelt, men den blæserstyring generer da ikke
nogen, tværtimod

Mvh.
Mureren

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-11-08 22:17

Mureren wrote:

> Jeg er pro-standard helt generelt, men den blæserstyring generer da ikke
> nogen, tværtimod

Jo, i det tilfælde hvor det skal sættes sammen med noget der ikke har
den connector. Man standardiserer ting for at det skal kunne virke
sammen uden hensyntagen til mærker og øvrig funktionalitet.

Jesper Poulsen

Fra : Mureren

Dato : 06-11-08 22:27

> Min Seasonic SS-500HT har ellers et separat 3-pins stik fra blæseren der
> går på bundkortet?

Sjovt, min nye "ombytter" fra Seasonic har ikke det separate 3-pins stik?
Det er er ellers samme model, nemlig SS-500HT.

Mvh.
Mureren

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-11-08 10:27

Mureren wrote:

> Sjovt, min nye "ombytter" fra Seasonic har ikke det separate 3-pins stik?

Det kunne være at Seasonic har indset at stikket ikke altid bliver
monteret korrekt (fordi ikke alle bundkort understøtter det) og dermed
brænder PSU'en af.

Jesper Poulsen

Fra : Mureren

Dato : 07-11-08 10:33

> Det kunne være at Seasonic har indset at stikket ikke altid bliver
> monteret korrekt (fordi ikke alle bundkort understøtter det) og dermed
> brænder PSU'en af.

Findes der virkelig bundkort der ikke har 3-pins stik til blæsere?

Mvh.
Mureren

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-11-08 10:41

Mureren wrote:

> Findes der virkelig bundkort der ikke har 3-pins stik til blæsere?

Der findes bundkort der har stik til CPU-køler og intet andet. Der
findes også bundkort der ikke har stik i så stor overflod at der også
bliver et ledigt til PSU'en. Det er en non-standard-løsning fra Seasonic
og de må åbenbart lære det på den hårde måde.

Assumption is the mother of all screwups.

Jesper Poulsen

Fra : Jakob M

Dato : 08-11-08 12:56

> Min Seasonic SS-500HT har ellers et separat 3-pins stik fra blæseren der
> går på bundkortet?

Det er kun til aflæsning af omdrejningstallet på PSU blæseren, ikke til
styring. Jeg har også en Seasonic PSU, og kan ikke regulere PSU blæseren fra
Speedfan, men jeg kan se at omdrejningstallet varierer med belastningen af
PSUen.

Mvh
Jakob