Java - begynder vanskeligheder
Fra : Jan_lr

Dato : 16-10-08 10:47

Hej.

Jeg prøver at køre nogle programeksempler fra bogen:
"Java 2 Bogen"
Med følgende resultat i en command-box:
--- Indsæt begynd--

E:\Java\f208\kap02>java statsunderskud
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: statsunderskud
(wrong
name: StatsUnderskud)
at java.lang.ClassLoader.defineClass1(Native Method)
at java.lang.ClassLoader.defineClass(Unknown Source)
at java.security.SecureClassLoader.defineClass(Unknown Source)
at java.net.URLClassLoader.defineClass(Unknown Source)
at java.net.URLClassLoader.access$000(Unknown Source)
at java.net.URLClassLoader$1.run(Unknown Source)
at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
at java.net.URLClassLoader.findClass(Unknown Source)
at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
at sun.misc.Launcher$AppClassLoader.loadClass(Unknown Source)
at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
at java.lang.ClassLoader.loadClassInternal(Unknown Source)

E:\Java\f208\kap02>
--- indsæt slut ---

Her er program-eksemplet:
---Indsæt begynd ---
class StatsUnderskud {
public static void main (String arguments[]) {
int underskud = 446000000;
underskud = underskud / 1440;
System.out.println("P† et minut stiger statsg‘lden med $" +
underskud);
}
}

--- Indsæt slut ---

Er der nogen der kan give mig et skub i den rigtige retning.
På Forhånd Tak
Jan

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 16-10-08 11:22

Jan_lr skrev:

> Er der nogen der kan give mig et skub i den rigtige retning.

Har du compilet den? Det gøres som følger:
javac statsunderskud.java

Desuden skal du huske, at der er forskel på store og små bogstaver. Så
når du i din fil har skrevet StatsUnderskud, skal din fil også hedde det.

Derfor skal den i stedet compiles med:
javac StatsUnderskud.java

Og efterfølgende køres med
java StatsUnderskud

Fra : Jan_lr

Dato : 16-10-08 11:34

Jens Peter Rosenkvist <jensercube@ofir.dk> wrote in news:48f715a3$0$90267
$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
>
> Desuden skal du huske, at der er forskel på store og små bogstaver. Så
> når du i din fil har skrevet StatsUnderskud, skal din fil også hedde det.

BINGO !!
Tak Jens.Det hjalp med ny compilering med store og små bogstaver.

Hemligheden ligger i detaljen
Jan

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 18-10-08 19:46

Jens Peter Rosenkvist wrote:

> [...]
>
> Desuden skal du huske, at der er forskel på store og små bogstaver. Så
> når du i din fil har skrevet StatsUnderskud, skal din fil også hedde det.

Ikke fordi det har den store praktiske betydning men.

Klasse navnet i filen og i java kommandoen skal
matche i case.

Klasse navnet i filen og filnavnet bør matche
i case og skal matche i case på case sensitive
fil systemer.

Arne