Lergrav(sparken) på Amager
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 15-10-08 09:27

Hvor den tidligere Sundpark Skole (nu Lergravsparkens Skole) ligger nær
Metrostation Lergravsparken lå for mange år siden en stor lergrav.

Den blev formodentlig brugt til at grave ler op fra til fremstilling af
mur-, tag- og teglsten mv. Men var der nogen teglværker, hvor leret blev
brændt, i Sundbyøster eller -vester eller andre steder på Amager
dengang?

--
Jørgen Grandt
www.grandts.dk

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 17-10-08 14:47

"Jørgen Grandt" skrev i en meddelelse:
> [...]
> mur-, tag- og teglsten mv. Men var der nogen teglværker, hvor leret blev
> brændt, i Sundbyøster eller -vester eller andre steder på Amager

Jeg mener ikke der har været teglværker, hverken i Sundbyøster eller
Sundbyvester. Derimod har der engang ligget et teglværk ved Kastrup havn (se
http://taarnbybib.dk/forside/stads-_og_lokalarkivet/artikler_fra_arkivet/bryggergaarden_genindviet
Det åbnede tilsyneladende i 1752, men hvor leret til produktionen kom fra,
og hvornår det lukkede melder historien ikke noget om.

Mon ikke leret fra lergravene i Sundbyøster primært blev brugt til husenes
og gårdenes lerklinede vægge og lerstampede gulve?
Der har tilsyneladende også engang ligget en lergrav i Sundbyvester. Fra min
tid på Amager (1943 - 1966) husker jeg Kolonihaverne v/Lergraven, som lå på
den gamle, nu nedlagte, del af Tingvej (nr. 82).

Svend-Erik

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 17-10-08 18:38

Svend-Erik Lindberg skrev bl.a.:

> Mon ikke leret fra lergravene i Sundbyøster primært blev brugt til
> husenes og gårdenes lerklinede vægge og lerstampede gulve?

Tak for svaret.

--
Mvh.: Jørgen