Nyt bundkort, derefter _larm_
Fra : Bjarne K.

Dato : 13-10-08 22:27

Jeg har nu skiftet bundkortet, og det ser ud til at det hjalp på opstarts
problemerne.

Der er indkøbt et Asrock P4I65G .

Der er dog et lille problem, når pc'en starter kører både cpu og kabinets
blæser på fuld skrue. Det gjorde de også før, men holdt op når windows (xp)
var startet.
Med det nye bundkort, kører cpu blæser på 5900 rpm hele tiden, altså også
efter windows er startet.

Har prøvet at installee speedfan, men den har absolut ingen magt over nogle
af blæserne.
Der er tale om 3pins blæser stik.

Er det bundkortet der er kaput, eller er det mig der har overset noget ?

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-10-08 22:47

"Bjarne K." <not@nej.ni> wrote in message
> Med det nye bundkort, kører cpu blæser på 5900 rpm hele tiden, altså også
> efter windows er startet.

Hov jeg glemte lige.

Fanspeed siger at cpu'en er 40 grader varm

Fanspeed siger desuden at der er en speed 3, der er 65grader varm, men har
prøvet at føle lidt rundt omkring, og der er ingen komponenter der er mere
en lune.

Bjarne K.

Fra : sls \(2770\)

Dato : 14-10-08 10:19

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev i meddelelsen

> [...]
> prøvet at føle lidt rundt omkring, og der er ingen komponenter der er mere

Det er sikkert chipsættet der er 65grader..
Du skal sikkert ind i bios og sætte noget cool&quiet til, ved ikke lige hvad
det hedder i asrock. Der er sikkert også nogle drivere med, der hedder noget
henad det samme?

Sid

Fra : Bjarne K.

Dato : 14-10-08 10:41

"sls (2770)" <sls@FJERNsol.dk> wrote in message
> [...]
> Du skal sikkert ind i bios og sætte noget cool&quiet til, ved ikke lige
> hvad det hedder i asrock. Der er sikkert også nogle drivere med, der

Har installeret samtlige drivere fra medfølgende cd, samt checket alle
muligheder i Bios, og intet fundet, der har med køling at gøre.

Som skrevet er der intet på MB (kølere), der er mere end håndvarme. De 65
grader er forøvrigt altid 65 grader, og hverken stiger eller falder, så jeg
tror at speedfan har fundet noget galt.

I bios hardware status, er der forøvrigt kun to temps, og de siger omkring
26 (cpu) og 39 (motherboard). CPUen bliver heller ikke varmere i windows
(idle) og stiger til omkring 35-40 max hvis der er belastning på systemet.

Bjarne K.

Fra : Mathias

Dato : 28-10-08 17:07

> Er det bundkortet der er kaput, eller er det mig der har overset noget ?

Har læst lidt i manualen, og det ser ikke ud til dit bundkort understøtter
blæserstyring!
Prøv om du kan finde noget software til at styre det med, ellers er der ikke
andet at gøre end at købe en manuel blæserstyring og sætte på.

Mvh Mathias

Fra : Bjarne K.

Dato : 28-10-08 23:17

"Mathias" <baggadap_FJERN-DETTE@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Prøv om du kan finde noget software til at styre det med, ellers er der
> ikke andet at gøre end at købe en manuel blæserstyring og sætte på.

Den er returneret til Århus PC lager uden sure miner (fra deres side).
Har dog droppet at købe en erstatning. Dem hvis PC det var der var kaput,
har besluttet sig for at købe en ny blærbar.

Tror det er et generelt problem ved de helt billige micro atx. En anden
Asrock (socket 939), som jeg også har samlet, har samme problem, og det blev
klaret, med manuel blæserstyrring, som du også er inde på.

Tak for input.

Bjarne K.