Cpu eller bundkort
Fra : Bjarne K.

Dato : 13-10-08 10:17

En pc stopper pludselig imens den er er startet. Efterfølgende vil den ikke
starte (blæserene kører dog).

Jeg har så afmonteret blæser og CPU, og monteret dem igen, og så kører PC'en
fint i en dag, hvorefter den stopper igen. Hvis man rokker lidt med
køleprofilen (og dermed også cpu'en) , kan pc'en starte igen.

Temperaturen på CPU'en (en celeron 3ghz) bliver ikke på noget tidspunkt
højere end 45grader. Og der er fint med kølepasta på cpu.

Kan det ikke næsten kun være Motherboardet der er kaput ?

Bjarne K.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 13-10-08 11:15

Bjarne K. wrote:
> [...]
> højere end 45grader. Og der er fint med kølepasta på cpu.
>
> Kan det ikke næsten kun være Motherboardet der er kaput?

Det kunne godt lyde sådan.
Check om der er faldet en skrue ned bagved det.

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-10-08 11:41

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote in message
> Det kunne godt lyde sådan.
> Check om der er faldet en skrue ned bagved det.

Den har aldrig været pillet ved før, så det tror jeg ikke.

Prøvede forøvrigt lige at starte den igen. Det ville den ikke, så piller jeg
køleprofilen af, og stiller løs ovenpå, og så vil den gerne starte. Mystisk.

Men skal vist have købt et nyt motherboard.

Der er en IDE port på det motherboard jeg påtænker mig at købe. Plejer man
ikke at kunne sætte op, så systemet booter fra IDE istedet fra et SATA
device.

Jeg påtænker forøvrigt at købe dette brædt.
http://www.shg.dk/p/2109155

Bjarne K.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 13-10-08 12:14

Bjarne K. wrote:
> [...]
>
> Prøvede forøvrigt lige at starte den igen. Det ville den ikke, så piller jeg
> køleprofilen af, og stiller løs ovenpå, og så vil den gerne starte.

Ah, så er der nok en bane på printet, som er revnet.
Den slags sker heldigvis meget sjældent.

Køleren har muligvis holdt printet meget i spænd.
Er/var den spændt meget hårdt fast?

> Men skal vist have købt et nyt motherboard.

Jep.

> Der er en IDE port på det motherboard jeg påtænker mig at købe. Plejer man
> ikke at kunne sætte op, så systemet booter fra IDE istedet fra et SATA
> device.

Jo.

> Jeg påtænker forøvrigt at købe dette brædt.
> http://www.shg.dk/p/2109155

Jeg vidste slet ikke at Inno3D lavede bundkort.
Det er altid en god idé at holde sig fra nye producenter indtil de har
været på markedet nogle år.

Overvej evt. dette:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=407350&Specs=true

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-10-08 12:56

> Jeg vidste slet ikke at Inno3D lavede bundkort.
> Det er altid en god idé at holde sig fra nye producenter indtil de har
> [...]

Ok tak til alle for info.

Det endte forøvrigt med en Asrock model

http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=05950&type=0

Jeg havde lige overset en lille detalje før, nemlig at det skulle være være
til socket 478.

Bjarne K.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-10-08 16:57

Jens C. Hansen wrote:

> Jeg vidste slet ikke at Inno3D lavede bundkort.

http://www.tanscomputer.com/computer-latest-news/inno3d-entering-the-motherboard-market-3.html

Jesper Poulsen