De nye LED Maglites
Fra : Peter Jensen

Dato : 13-10-08 11:11

Har nogen prøvet de nye LED Maglites? Er lysudbyttet det samme som en
traditionel Maglite eller er det en tåget lyseblå lyskegle med kort
rækkevidde som man ser det fra andre LED lygter?

--
Venlig hilsen
Peter

Fra : bystrup@gmail.com

Dato : 13-10-08 14:29

> Har nogen prøvet de nye LED Maglites? Er lysudbyttet det samme som en
> traditionel Maglite eller er det en tåget lyseblå lyskegle med kort
> rækkevidde som man ser det fra andre LED lygter?

Jeg har ikke prøvet LED Maglite's fra "fabrikken", men jeg har
erstattet pærerne i alle mine mags (fra mini til charger) med LED
enheder fra http://www.led-replacement.com/ - og det ville være synd
at sige at der kom mindre lys ud af den manøvre. Lyset er klart mere
hvidt (højere farvetemp) end de gamle pærer. Om det er en fordel må du
afgøre, for mig er det en gevinst.

jeg har set folk der har ombygget mag's til at indeholde OSTAR's og så
er der altså pænt meget blæs på (op mod 1000lm, roughly svarende til
50W halogen) og de bliver givet også lidt håndlune...

Mvh Anders

Fra : Brian Lund

Dato : 14-10-08 01:52

> Har nogen prøvet de nye LED Maglites? Er lysudbyttet det samme som en
> traditionel Maglite eller er det en tåget lyseblå lyskegle med kort
> rækkevidde som man ser det fra andre LED lygter?

Jeg har selv en kvalitets LED lygte dog af et andet mærke, så længe der er
saft nok på batterierne (bruger 3 stk AAA) så er lyset næsten rent hvidt,
jeg har selvfølgelig ikke udstyr til at måle det men jeg vil sige det ligger
meget tæt på "dagslyshvidt". Når spændingen falder bliver farvetemperaturen
dog noget mere kold i det, altså blålig.

Den lyser meget kraftigt, spreder næsten ikke lyset og lyser meget langt!
Den bruger iøvrigt en luxeon 3W LED.

Jeg har fået at vide af en af vores sælgere at det skulle være samme lygte
som politiet bruger men om det passer aner jeg ikke, jeg tvivler også lidt
på det...

Brian

Fra : Peter Jensen

Dato : 15-10-08 10:20

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som politiet bruger men om det passer aner jeg ikke, jeg tvivler også lidt

Tak for svarerne. Jeg vil bestille en LED lygte da jeg har fået bekræftet
mine formodninger om hvidt lys og lavere strømforbrug.

--
Venlig hilsen
Peter

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 19-10-08 12:06

Peter Jensen wrote:
> Har nogen prøvet de nye LED Maglites? Er lysudbyttet det samme som en
> traditionel Maglite eller er det en tåget lyseblå lyskegle med kort
> rækkevidde som man ser det fra andre LED lygter?

Hej Peter

Kig også på:

Kraftige Diode Lygter med highpower dioder:
http://www.diodelyskilder.dk/pl/LED_Lygter_1_15_Watt_7.aspx

-

De bedste akkumulatorer/genopladelige batterier er baseret på LiFePO4,
som er et yderst sikkert materiale i forhold til traditionelle
Lithium(polymer)-akkumulatorer. Nogle fabrikanters celler lader til at
kunne dybdeaflades og oplades minimum 1000 gange og sikkert med en
hyldeholdbarhed på 15 (femten) år:

Flere datablade og mere information:
http://wiki.openmoko.org/wiki/Wishlist/LiFePO4_Battery

Nogle LiFePO4 akkumulatorer kan oplades i løbet af 15 minutter.

Lithium (polymer) har fra starten en højere energitæthed end LiFePO4,
men allerede efter ca. 1 år har de traditionelle Lithium(polymer) samme
energitæthed som LiFePO4, fordi Lithium(polymer)-akkus energitæthed
falder meget hurtigere end LiFePO4-akkus energitæthed.

Efter mere end ca. 1 år har traditionelle Lithium(polymer) *lavere*
energitæthed end LiFePO4!:

Polymer Li-Fe-PO4 Cell: 8790160L 3.2V 10 Ah, 2 C Drain Rate (LFP-8790160L):
http://www.batteryspace.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=4053
Citat: "...
$59.95
New Generation Polymer Li-Fe-PO4 Battery: High discharging rate, non
explosive, lighter weight and much safe
* Energy density: 124 wh/kg
...."

Detail Data Sheet:
http://www.batteryspace.com/prod-specs/3.2V_10Ah_LiFePo4_poly.pdf

-

Til sammenligning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
Citat: "...
Energy/weight    160 Wh/kg [Som hurtigt falder! Efter 1 år @ 25°C 0.8*160
=128 Wh/kg]
...."

How to prolong lithium-based batteries:
http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm
Citat: "...
The speed by which lithium-ion ages is governed by temperature and
state-of-charge. Figure 1 illustrates the capacity loss as a function of
these two parameters.
25°C...[100% charge level]...80% after 1 year
40°C...[100% charge level]...65% after 1 year
...."

Sammenlign det med LiFePO4's 124 wh/kg [falder langsomt!].

-

http://www.first-products.de/APR18650M1Beschreibung.htm
Citat: "...Für alle Aufträge die bis zum 31. Juli 2008 bei uns eingehen,
gilt der Einführungspreis von Euro 9,99 pro Zelle inkl. MWST zzgl.
Versandkosten..."

Danske mulige købssteder:

Hyperion A123 (A123Systems):
http://www.rc-netbutik.dk/group.asp?group=135

LiFeP04 batterier akkupakker
SUNHIGH LiFe batterier:
http://iccom.dk/Hobby/Batterier/LiFe%20batterier/LiFe-batterier.htm

-

Det var i 2005 - så LiFePO4 akkumulatorer er nu minimum blevet testet i
felten i mindst 3 år...:

A123Systems Launches New Higher-Power, Faster Recharging Li-Ion Battery
Systems:
http://www.greencarcongress.com/2005/11/a123systems_lau.html
Citat: "...Twice the energy density of other Li-Ion HEV cells, with the
highest power to weight ratio of any commercially available battery
(2,700 W/kg at continuous discharge)...A123Systems’ first battery is now
in production and being delivered to the Black & Decker Corporation for
use in DEWALT power tools..."

hilsen

Glenn

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-10-08 13:10

"Peter Jensen" <fup@snyd.dk> skrev i meddelelsen
> Har nogen prøvet de nye LED Maglites? Er lysudbyttet det samme som en
> traditionel Maglite eller er det en tåget lyseblå lyskegle med kort
> rækkevidde som man ser det fra andre LED lygter?

Hvis jeg var dig og ledte efter en god lysstærk lille lampe, så ville jeg
ubetinget søge efter "wolfeye" på nettet, læs bl.a. det der er at finde på
www.campingferie.dk

En lille Wolfeye lyser bedre end en stor og stærk Maglite. Der er video på
sitet der demonstrerer. Ingen campist kunne drømme om at købe en Maglite
mere! :)

--
Per