Hvordan laver jeg en blog/gæstebog?
Fra : Christoffer Overgaar~

Dato : 10-10-08 22:10

Hej!
Jeg er rimelig ny inden for programmering, og har et HTML
website. Det eneste jeg mangler er en blog, og jeg har prøvet SÅ
mange muligheder, som f.eks at lave en frame, der henviser til
min internetblog. Så er der nogen her der kan fortælle mig
hvordan jeg kan lave en simpel blog med helst HTML el. JS

Mvh. Christoffer

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-10-08 22:24

Christoffer Overgaard kom med følgende:
> [...]
> min internetblog. Så er der nogen her der kan fortælle mig
> hvordan jeg kan lave en simpel blog med helst HTML el. JS

Hvis det er noget der skal kunne gemmes og/eller ses af andre end
brugeren selv, er du nødt til at have server program ind over - altså
enten PHP eller ASP.
HTML er statisk (kan ikke ændre på noget), til det bruger man f.eks. js
- men det sker på den besøgendes maskine, og er altså ikke noget der
kan ses af andre, eller gemmes til senere brug...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-10-08 22:28

On Fri, 10 Oct 2008 23:23:38 +0200, Birger wrote:

> Hvis det er noget der skal kunne gemmes og/eller ses af andre end
> brugeren selv, er du nødt til at have server program ind over - altså
> enten PHP eller ASP.

Eller Python eller Ruby eller Perl eller C++ eller Lisp eller Scheme
eller Haskell eller hvadsomhelst... der kan diskuteres ovre i
..serverside

Mvh.

--
"It troo! Dat darn Kahlfin stole ma spacechip!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-10-08 22:31

Adam Sjøgren forklarede den 10-10-2008:
> Eller Python eller Ruby eller Perl eller C++ eller Lisp eller Scheme
> eller Haskell eller hvadsomhelst... der kan diskuteres ovre i
> .serverside
>

> Mvh.

- hvadsomhelst der understøttes af serveren...
Nu blev det lige de to, fordi de vist er de mest almindelige... :/

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-10-08 22:32

On Fri, 10 Oct 2008 23:30:54 +0200, Birger wrote:

> - hvadsomhelst der understøttes af serveren...
> Nu blev det lige de to, fordi de vist er de mest almindelige... :/

Det lød bare som om det var de to eneste muligheder, derfor tilføjelserne...

Mvh.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 11-10-08 06:06

"Adam "Sjøgren"" <asjo@koldfront.dk> skrev

> Det lød bare som om det var de to eneste muligheder, derfor
> tilføjelserne...

I praksis er det vel også de to eneste muligheder på de fleste "almindelige"
webhoteller.
Og for en total newbie er det vist også det eneste, hvortil der er nem
adgang til online tutorials og -hjælp.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-10-08 10:05

On Sat, 11 Oct 2008 07:42:50 +0200, Jørgen wrote:

> "Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> skrev i en meddelelse

> Du glemte ASP.Net

Du glemte at læse hvad jeg skrev.

Hint: "[...] eller hvadsomhelst... [...]"

Mvh.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-10-08 10:06

On Sat, 11 Oct 2008 07:05:52 +0200, Philip wrote:

> "Adam "Sjøgren"" <asjo@koldfront.dk> skrev

> I praksis er det vel også de to eneste muligheder på de fleste
> "almindelige" webhoteller.

Derfor er verden større alligevel.

> Og for en total newbie er det vist også det eneste, hvortil der er nem
> adgang til online tutorials og -hjælp.

Google er også en nybegynders ven

Mvh.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 11-10-08 12:31

"Adam "Sjøgren"" <asjo@koldfront.dk> skrev

> Derfor er verden større alligevel.

Forklar du en person at han skal til at lære Ruby, hvorefter han vil brokke
sig bravt over at det ikke virker hos one.com.

> Google er også en nybegynders ven

Den kliche er min yndlingsaversion.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-10-08 13:31

On Sat, 11 Oct 2008 13:30:42 +0200, Philip wrote:

> "Adam "Sjøgren"" <asjo@koldfront.dk> skrev

> Forklar du en person at han skal til at lære Ruby, hvorefter han vil
> brokke sig bravt over at det ikke virker hos one.com.

Min pointe er såmænd bare at det er at gøre nybegynderen en
bjørnetjeneste at formulere sig som om der kun findes to muligheder,
overhovedet.

Mvh.

--
"Where hell waits behind every door Adam Sjøgren
With John Denver songs" asjo@koldfront.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-10-08 13:40

Adam Sjøgren har bragt dette til os:

> Min pointe er såmænd bare at det er at gøre nybegynderen en
> bjørnetjeneste at formulere sig som om der kun findes to muligheder,
> overhovedet.
>

> Mvh.

Pointen var, at det brugeren spørger om - blog/gæstebog i HTML eller js
- ikke kan lade sig gøre.
Mit gæt er, at hvis ideen ikke opgives, vil spørgeren finde et
eksiterende script at installere - som formentlig med mere end 99%
sandsynlighed vil være PHP eller ASP.

Der er så mange alternative muligheder, at hvis vi skulle give dem alle
til "nybegyndere" ville vi forvirre mere end vi gavner.
Hvilket du har formåt ganske udmærket.
Ved du hvad en troll er?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-10-08 13:47

On Sat, 11 Oct 2008 14:40:12 +0200, Birger wrote:

> Der er så mange alternative muligheder, at hvis vi skulle give dem
> alle til "nybegyndere" ville vi forvirre mere end vi gavner.

Det er muligt at skrive "de mest udbredte muligheder er PHP og ASP"
eller tilsvarende, hvor man uden at indsnævre verden til to og kun to
valgmuligheder gør opmærksom på det man synes hjælper spørgeren mest.

Det var såmænd bare den meget lukkede formulering 'A eller B' jeg gerne
ville nuancere.

Jeg beklager at have trampet på jeres tæer dermed, det var ikke mit
formål.

> Hvilket du har formåt ganske udmærket.

Velkommen til usenet.

> Ved du hvad en troll er?

Yep; jeg er snarere ordkløver end troll.

Mvh.

--
"Lef ma nine imma Jeep" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-10-08 21:05

On 10 Okt., 23:10, Christoffer Overgaard <covergaa...@gmail.com>
wrote:

> Så er der nogen her der kan fortælle mig
> hvordan jeg kan lave en simpel blog med helst HTML el. JS

Som Birger skriver, du skal have adgang til et serverside sprog, og
det vil i praksis sige ASP/ASP.NET eller PHP.
Kig i aftalen med din hoster for dit webhotel, se hvad de
understøtter.
Derefter søg på gæstebog script asp eller gæstebog script php, som
giver en del danske muligheder..
Der _skal_ tilbydes spamprotection. Hvis de ikke gør, eller ikke
omtaler et sådant, så glem scriptet og prøv et andet..
Stadig i tvivl, spørg evt. i nyhedsgrpperne serverside + dit
serverside sprog

MVH
Rune Jensen