Andet multimedie
Kalibrering af Mac
Fra : Kurt Brixen

Dato : 06-10-08 09:03

Jeg skal have ny pc, og overvejer en Mac denne gang. Som grafiker har
jeg på arbejdspladsen brugt Mac i mange år, og kan egentlig bedre lide
Mac end Windows.

Jeg har så nogle spørgsmål om Mac Mini og iMac, som er de to modeller
jeg har råd til.
Den skal gerne kunne kalibreres med i1. Det går jeg ud fra ikke er et
problem på iMac, da den bruger ATI Radeon grafikkort. Men hvad med
mini'en? Den bruger en Intel GMA950-grafikprocessor på bundkortet; kan
den kalibreres?

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-10-08 10:09

Kurt Brixen <kurt_brixen@invalid.invalid> wrote:

> Den bruger en Intel GMA950-grafikprocessor på bundkortet; kan
> den kalibreres?

ja

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 06-10-08 17:56

On Mon, 6 Oct 2008 11:09:17 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von
Hassel) wrote:

>ja

Tak.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Snorre Berg

Dato : 06-10-08 21:21

Kurt Brixen skrev:
> Jeg skal have ny pc, og overvejer en Mac denne gang. Som grafiker har
> jeg på arbejdspladsen brugt Mac i mange år, og kan egentlig bedre lide
> Mac end Windows.

Du er på villspor, min venn. Du skal styre unna disse sære maskiner.

> Jeg har så nogle spørgsmål om Mac Mini og iMac, som er de to modeller
> jeg har råd til.

Ah, her er du skikkelig på glattisen. Disse maskinene har alt for få
features i forhold til en PC.

> [...]
> problem på iMac, da den bruger ATI Radeon grafikkort. Men hvad med
> mini'en? Den bruger en Intel GMA950-grafikprocessor på bundkortet; kan

En Mac har hverken Registry, Windows explorer eller Windows Mediaplayer
uten at du må betale ekstra for det. De fleste bloodsplatterpillene
kommer heller ikke på Mac før det har gått en evighet, kanskje aldri.
Dine yngre slektninger/barn vil aldri trives med maskinen din.

Fra : Snorre Berg

Dato : 06-10-08 21:36

Snorre Berg skrev:

> [...]
> kommer heller ikke på Mac før det har gått en evighet, kanskje aldri.
> Dine yngre slektninger/barn vil aldri trives med maskinen din.

Og ja, det glemte jeg, du får ikke Internet Explorer for Mac.

Skumle greier.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 06-10-08 21:41

Snorre Berg skrev:

> Og ja, det glemte jeg, du får ikke Internet Explorer for Mac.

Hvor mange vil du have?

http://mac.oldapps.com/internet_explorer.php

/Thorbjørn

Fra : Snorre Berg

Dato : 06-10-08 22:36

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Hvor mange vil du have?
>
> http://mac.oldapps.com/internet_explorer.php
>
> /Thorbjørn

Takk, jeg klarer meg oftes fint med bare Safari. ;)

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-10-08 12:35

On Mon, 06 Oct 2008 22:36:25 +0200, Snorre Berg
<snorrebergfake@gmail.com> wrote:

>Og ja, det glemte jeg, du får ikke Internet Explorer for Mac.

Det er da godt - så slipper jeg endelig for den.

>Skumle greier.

Ja, så er det også slut med at harddiskene får de meget sigende navne C:
D: E: osv.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Snorre Berg

Dato : 07-10-08 17:06

Kurt Brixen skrev:

> Det er da godt - så slipper jeg endelig for den.

> Ja, så er det også slut med at harddiskene får de meget sigende navne C:
> D: E: osv.

At antallet enheter begrenses oppad til antallet bokstaver i alfabetet
blir det også slutt på.

I det hele tatt, det er en meget forstyrrende affære dette å gå over til
Mac. Man blir forvirret av alle mulighetene.

Fra : Morten Lind

Dato : 07-10-08 17:17

> [...]

> I det hele tatt, det er en meget forstyrrende affære dette å gå over til
> Mac. Man blir forvirret av alle mulighetene.

På dansk har vi et udtryk, der hedder snurrig - jeg synes, du skal i den
kategori, hi

M.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-10-08 08:18

> [...]

> problem på iMac, da den bruger ATI Radeon grafikkort. Men hvad med
> mini'en? Den bruger en Intel GMA950-grafikprocessor på bundkortet; kan

i1 softwaren fremstiller en farveprofil som systemet bruger til at rette
farverne ind på skærmen. Det kan den gøre uanset grafikkortet.

Alle Mac'er kan kalibreres med i1.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-10-08 12:37

On Tue, 7 Oct 2008 09:17:47 +0200, stigleerbeck@nypost.dk (Stig
Leerbeck) wrote:

>i1 softwaren fremstiller en farveprofil som systemet bruger til at rette
>farverne ind på skærmen. Det kan den gøre uanset grafikkortet.
>
>Alle Mac'er kan kalibreres med i1.

OK - så skal jeg lige finde ud af hvilken jeg skal vælge. Jeg starter en
ny tråd om det.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 12:18

On 2008-10-07 13:36:34 +0200, Kurt Brixen <kurt_brixen@invalid.invalid> said:

> OK - så skal jeg lige finde ud af hvilken jeg skal vælge. Jeg starter en
> ny tråd om det.

Da farvegengivelsen har en prioritet bør du afindlysende årsager styre
uden om iMac 20", om 24" iMac pga glossy skærmen. Mini'en vil du
formegenlig styre uden om pga disken.

En MacBook Pro med 7200rpm disk eller en minimums konfiguration af Mac
Pro + en gfornuftig skærm er vejen frem hvis dit budget tillader det.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 12-10-08 17:55

On Sun, 12 Oct 2008 13:17:37 +0200, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> wrote:

>Da farvegengivelsen har en prioritet bør du afindlysende årsager styre
>uden om iMac 20", om 24" iMac pga glossy skærmen. Mini'en vil du
>formegenlig styre uden om pga disken.

Det eneste jeg kender til glossy skærme, er min bærbare Fujitsu. Den er
ubrugelig udendørs, men rigtig flot indendørs, når det er mørkt.
Jeg synes også den 24" iMac er rigelig blank. Det kan godt være jeg ikke
bliver tilfreds med det.

>En MacBook Pro med 7200rpm disk eller en minimums konfiguration af Mac
>Pro + en gfornuftig skærm er vejen frem hvis dit budget tillader det.

Mac Pro bliver for dyrt. Den larmer også for meget.

Det var måske en idé med en Macbook Pro + min nuværende skærm. Det havde
jeg ikke tænkt på.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-08 17:59

Kurt Brixen <kurt_brixen@invalid.invalid> wrote:

> Mac Pro bliver for dyrt. Den larmer også for meget.

den larmer overhovedet ikke ... men den er ikke billig ..

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 12-10-08 18:06

On Sun, 12 Oct 2008 18:59:20 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von
Hassel) wrote:

>den larmer overhovedet ikke ... men den er ikke billig ..

Jeg forveksler den med G5, fordi de ser ens ud. Det er G5 jeg synes
larmer. Mac Pro har jeg ikke hørt.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-08 18:57

Kurt Brixen wrote:

> Jeg forveksler den med G5, fordi de ser ens ud. Det er G5 jeg synes
> larmer. Mac Pro har jeg ikke hørt.

Nja, det er nu heller ikke alle G5, der larmer - især ikke de nyeste og
største af dem, men hvis du bor i Århus, må du ka gerne komme forbi og
se en MacPro i fuld vigør..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 19:13

On 2008-10-12 19:56:56 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Nja, det er nu heller ikke alle G5, der larmer - især ikke de nyeste og
> største af dem,

Det er et spørgsmål om tid før PSU'ernes blæsere begynder at rumle.
Hvis man holder dem nede på 10.3 opfører CPU'ernes blæserne ganske pænt.

På 10.4 og 10.5 fiser de op og ned.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 18:08

On 2008-10-12 18:59:20 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> den larmer overhovedet ikke ... men den er ikke billig ..

med kun en enkelt quad core xeon cpu'er adskiller prisen sig ikke
væsenligt fra en MBP med 7200rpm disk.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-08 18:53

Thomas von Hassel wrote:

> den larmer overhovedet ikke ... men den er ikke billig ..

For en gangs skyld er vi endda 110% enige. - En Macpro kan ikke
høres. - Lige nu er jeg i tvivl om, om den er tændt eller ikke, - hvis
altså det ikke er, fordi det er den, jeg sidder og skriver på..-))

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-08 19:01

> For en gangs skyld er vi endda 110% enige. - En Macpro kan ikke
> høres. - Lige nu er jeg i tvivl om, om den er tændt eller ikke, - hvis
> altså det ikke er, fordi det er den, jeg sidder og skriver på..-))

Nu har jeg haft fornøjelsen af at arbejde med en 8 core macpro de sidste
par dage .. bla. har jeg haft den til at rendere noget video .. og selv
med alle 8 cores på 100% så bliver det højst til en stille brummen under
bordet.

Der var et par årgange af G5'ere der blev træls at høre på når blæserne
gik op i fart ..

/thomas