Et enkelt bip, og power off - Soltek SL-75~
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-10-08 14:01

Hej

Jeg har en maskine med godt fem års tid på bagen, som pludselig ikke
længere kan starte.

Når den tændes, så kommer der et enkelt bip, på omkring et halvt
sekund - lidt længere end det der normalt kommer. Efterfølgende
slukkes maskinen - det hele sker på et enkelt sekund eller to.

Jeg har forsøgt at tage RAM-klodserne ud, rykke rundt på disse osv.
Resultatet er det samme.

Der kommer ikke noget på skærmen. Jeg har også forsøgt at tage
grafikkortet ud - resultatet er stadig det samme (bip og power off).

Jeg har forsøgt at rykke på nogle swithces/jumpers på motherboardet.
Når jeg rykker på dem ved SW3, så forsvinder bippet og maskinen
genstarter ikke - men starter heller ikke op.

Nogle ideer? På forhånd mange tak!

Fra : KeNzO

Dato : 02-10-08 14:31

Har du tjekket de blå dimser på bundkortet buler op af så er dit bundkort
gået død

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 02-10-08 18:47

Lasse Hedegaard wrote:
> [...]
>
> Der kommer ikke noget på skærmen. Jeg har også forsøgt at tage
> grafikkortet ud - resultatet er stadig det samme (bip og power off).

Som KeNzO også skriver; dit bundkort er fra en årgang, hvor der var
defekte kondensatorer i omløb, og det er nok dem, som er stået af.
Det er de tøndeformede komponenter på bundkortet.

Hvis de buler opad/udad, eller ligefrem er sprunget læk, er de helt
sikkert færdige, men det er kan også være du slet ikke kan se det på
dem, selv om de er defekte.

De kan udskiftes, og det er måske en idé, hvis det viser sig at være
svært at finde et tilsvarende bundkort.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 05-10-08 13:27

Hej begge

Tak for svarene - det ser absolut ud til, at I har ret.

Jeg har spottet en hel del kondensatorer, som der er kommet noget
lysebrunt stads ud af (det sidder på toppen af dem).

Det er en ældre maskine, så jeg tror umiddelbart ikke det er besværet
(eller rettere, pengene) værd.

Tak for hjælpen!

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 05-10-08 14:45

Hej begge

Tak for jeres svar, det ser ud til, at I har ret. Jeg har faktisk
spottet en hel række kondensatorer, som har noget lysebrunt stads
ovenpå.

Det er som sagt en ældre maskine, og jega ville selvfølgelig
allerhelst have liv i den igen. Jeg tror bare at besværet (eller
rettere prisen) betyder, at jeg må finde på noget andet.

Tak for jeres hjælp!

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 06-10-08 11:17

Lasse Hedegaard wrote:
> [...]
> allerhelst have liv i den igen. Jeg tror bare at besværet (eller
> rettere prisen) betyder, at jeg må finde på noget andet.

Man kan købe de rette kondensatorer på f.eks. ebay til rimelig pris, og
hvis man ellers er god med en loddekolbe, kan det godt lade sig gøre.

Fra : N/A

Dato : 06-10-08 14:14

Fra : N/A

Dato : 06-10-08 11:17

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 06-10-08 04:57

On 6 Okt., 12:17, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175...@vip.cybercity.invalid> wrote:
> Man kan købe de rette kondensatorer på f.eks. ebay til rimelig pris, og
> hvis man ellers er god med en loddekolbe, kan det godt lade sig gøre.

Mine evner med en loddekolbe (og så små komponenter) tror jeg desværre
ikke rækker.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 06-10-08 14:14

Lasse Hedegaard wrote:
> Mine evner med en loddekolbe (og så små komponenter) tror jeg desværre
> ikke rækker.

Jeg kunne evt. gøre det for dig. Er du i nærheden af Odense?

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 07-10-08 14:42

On 6 Okt., 15:13, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175...@vip.cybercity.invalid> wrote:

> Jeg kunne evt. gøre det for dig. Er du i nærheden af Odense?

Det er pænt af dig, men jeg takker nej.

Jeg har fået fingrene i en anden maskine - som jeg er ved at
installere. Jeg opdagede dog, at der også i denne er en enkelt
kondensator, der er læk. Maskinen har kørt i årsvis uden problemer -
nu må vi se hvor længe den kan klare endnu.