Problemer ved udskiftning af bundkort
Fra : Kåre

Dato : 01-10-08 17:08

Mit evighedsprojekt med svigermors PC er ved at drive mig til vandvid...

- Har testet alle andre dele i anden PC, og de virker fint (PSU, HD).

Ved opstart sker følgende (jeg har ikke skærm på endnu):
1. Lyder som om den starter rigtigt op.
2. Slukker.
3. Ved start igen, begynder den prompte at bippe konstant ret hurtigt.
4. Slukker
5. Tænder, det samme sker.
6. Venter nogle minutter, og så kan den tilsyneladende starte o igen, uden
den der bippen.

Hvad er der galt?
Jeg har pillet DVD drev af, ekstern blæser for at minimere strømforbrug.
Kan det være fordi det er et nyt bundkort med gammel PSU?
PSU er på 350W. Bundkort er et billigt Foxconn.

Håber på lidt hjælp inden jeg kaster håndklædet i ringen...

mvh
Kåre

Fra : PA

Dato : 01-10-08 19:02

"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> PSU er på 350W. Bundkort er et billigt Foxconn.
>
> Håber på lidt hjælp inden jeg kaster håndklædet i ringen...

Lyder det ikke som en dårlig ide at forsøge fejlfinding uden en skærm,

MVH PER

Fra : Kåre

Dato : 01-10-08 19:08

> Lyder det ikke som en dårlig ide at forsøge fejlfinding uden en skærm,
>
> MVH PER

Måske, det var jo bare lige første test, for at se om den ville starte op.
problemet var fra starten at den ikke ville starte op. Med eller uden skærm.

Men som lige nævnt, så sker der heller intet med skærm.

mvh
Kåre

Fra : Kåre

Dato : 01-10-08 19:06

> [...]
> PSU er på 350W. Bundkort er et billigt Foxconn.
>
> Håber på lidt hjælp inden jeg kaster håndklædet i ringen...

Til info:
Efter at have sat skærmen til kan jeg konstaetere at den aldrig får kontakt
med skærmen overhovedet.
Det er som om Bios ikke engang starter op.

Kan det overhovedet være bundkortet der trækker for stor strøm, så PSU
lukker ned?
det er jo den samme CPU der sidder i. Og samme HD og alt andet. Kun nyt MOBO
og RAM.

Kåre

Fra : skibber

Dato : 02-10-08 09:57

On 01-10-2008 18:08:12, "Kåre" wrote:
> [...]
> PSU er på 350W. Bundkort er et billigt Foxconn.
>
> Håber på lidt hjælp inden jeg kaster håndklædet i ringen...

Jeg tror du skal kikke lidt på din cpu/køler
om det er ordentligt på plads,tag det af og monter det igen
husk kontakt pasta.

Cpu'en bliver meget varm på et split secund og uden
køling laver den hurtigt en shutdown.

Derefter kik på ram modulerne tag dem ud og sæt dem i igen.

Det var mit lille pip.

/skibber

Fra : Kåre

Dato : 02-10-08 10:09

> [...]
> køling laver den hurtigt en shutdown.
>
> Derefter kik på ram modulerne tag dem ud og sæt dem i igen.

Jeg tror også det er det jeg vil prøve.
Jeg synes ikke den der Socket 775 køler sidder skide nemt i printet. Man
skal bruge nogle forsøg på at få lortet til at sidde rigtigt, og man har den
der fornemmelse af at det ikke sidder helt korrekt.
Umiddelbart ser den nu ud til at sidde rigtigt, men jeg prøver lige igen.

Og rammen: Burde Biosen ikke starte op uden?

Kåre

Fra : skibber

Dato : 03-10-08 10:03

On 02-10-2008 11:09:10, "Kåre" wrote:

> [...]
> Umiddelbart ser den nu ud til at sidde rigtigt, men jeg prøver lige igen.
>
> Og rammen: Burde Biosen ikke starte op uden?

Bios checker også din ram ,er der fejl der
stopper den også meget hurtigt med bib
lyde.
/skibber

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 03-10-08 13:53

skibber wrote:
> Bios checker også din ram ,er der fejl der
> stopper den også meget hurtigt med bib
> lyde.

Hvis BIOS'en finder fejl, ja.
Det er et meget overfladisk check, at den kører ved opstart, så den kan
sagtens 'overse' diverse RAM-fejl.

Brug memtest86+, som bl.a. ligger på Ultimate Boot CD:
http://ultimatebootcd.com/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-10-08 21:31

Jens C. Hansen wrote:

> Brug memtest86+, som bl.a. ligger på Ultimate Boot CD:
> http://ultimatebootcd.com/

Ultimativt henter man Ubuntu Live-CD. Den rummer både memtest86+ og den
bedre Hardware Information jeg har set i noget OS.

Windows fortæller hvilke USB-enheder der er tilsluttet - Ubuntu
fortæller også _hvor_ de er tilsluttet.

Udover at være et godt OS, så er det også det bedste fejlfindingsværktøj.

Jesper Poulsen

Fra : Kåre

Dato : 04-10-08 00:00

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fortæller også _hvor_ de er tilsluttet.
>
> Udover at være et godt OS, så er det også det bedste fejlfindingsværktøj.

Men min computer dur jo ikke....

Kåre

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 04-10-08 20:32

Kåre wrote:
> Men min computer dur jo ikke....

Jeg tror ovenstående del af tråden efter skibber's indlæg mere var en
intern diskussion mellem os andre, end relevant for dit problem.

Jeg glemte desuden at skrive, at det med at teste RAM med memtest86+
ikke var henvendt til dig og dit problem.

Fra : KeNzO

Dato : 04-10-08 14:19

LÆS hvad kåre skriver inden du kommer med "gode råd"

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-10-08 04:53

KeNzO wrote:
> LÆS hvad kåre skriver inden du kommer med "gode råd"

Kan du andet end at sidder og skrive one-liners?

Hvad med selv at komme med et godt råd, eller kræver det for meget
hjerneaktivitet?

Jesper Poulsen

Fra : KeNzO

Dato : 05-10-08 05:41

> Kan du andet end at sidder og skrive one-liners?
ja men det ville du ikke vide

> Hvad med selv at komme med et godt råd, eller kræver det for meget
> hjerneaktivitet?

Nej men det har du selv bevist med det "råd" du gav ham
Har jeg faktisk gjort læs 4-10 kl 23.28

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 04-10-08 09:15

Kåre wrote:
> Og rammen: Burde Biosen ikke starte op uden?

Nej, BIOS'en bliver kopieret ind i RAM'en ved boot.
Hvis der ikke er noget RAM i, kan den ikke starte op.

Fra : Kåre

Dato : 04-10-08 09:46

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:gc78mp$5e2$1@newsbin.cybercity.dk...

> Nej, BIOS'en bliver kopieret ind i RAM'en ved boot.
> Hvis der ikke er noget RAM i, kan den ikke starte op.

OK, god pointe. Jeg prøver lige at pille RAM ud, og se hvordan den så
reagerer.
Jeg har nu ikke den store tiltro til det, da den ikke bipper hver gang.
Men det skal da prøves. Jeg har ikke andre gode ideer lige pt.

Kåre

Fra : Kåre

Dato : 04-10-08 10:01

> [...]
> Jeg har nu ikke den store tiltro til det, da den ikke bipper hver gang.
> Men det skal da prøves. Jeg har ikke andre gode ideer lige pt.

Nå det var ikke det.
Når jeg piller RAM ud, bipper den langsomt.
Men det vil jo så sige at BIOS godt kan finde ud af at der er RAM i
systemet, så et eller andet er der da levende...

Kåre

Fra : Kåre

Dato : 04-10-08 10:15

> Nå det var ikke det.
> Når jeg piller RAM ud, bipper den langsomt.
> Men det vil jo så sige at BIOS godt kan finde ud af at der er RAM i
> systemet, så et eller andet er der da levende...

Men jeg forstår stadig ikke hvorfor jeg ikke kan finde beep koder for min
BIOS.
Jeg har søgt og fundet en masse.
Men INGEN passer med hverken de hurtige bip når der er RAM i og de lange bip
når der ikke er RAM i.

Forstår inegenting, men det tyder på et andet bundkort...

Kåre

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 04-10-08 10:46

On Sat, 4 Oct 2008 11:14:31 +0200, "Kåre" <kaare@megajam.dk> wrote:

> [...]
>når der ikke er RAM i.
>
>Forstår inegenting, men det tyder på et andet bundkort...

Det er muligvis rammen som fejler:

http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm

Du har ikke skrevet hvad bundkortet hedder, men award bios er vist det mest
udbredte

Prøv med kun en stang ram, og test alle ramsoklerne.

Husk at hive 230v strømstikket ud af maskinen når du piller :-/

Har du sat det 4 pin strømstik i til CPU'en?

--
Henrik

Fra : Kåre

Dato : 04-10-08 12:05

> Det er muligvis rammen som fejler:
>
> http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm
Ja det er da det første sted hvor min bip kode står beskrevet.
Men jeg har prøvet at pille RAM ud, og så bipper den langsomt, altså en
anden kode.
Men det kan jo godt være at den melder fejl på RAM, men godt kan se at der
er noget sat i.

> Du har ikke skrevet hvad bundkortet hedder, men award bios er vist det
> mest
> udbredte
Foxconn med Award bios.

> Prøv med kun en stang ram, og test alle ramsoklerne.
Jeg har kun een stang. Har prøvet i begge sokler.
De sidste test giver faktisk ingen bip koder, men den starter heller ikke
op...

> Husk at hive 230v strømstikket ud af maskinen når du piller :-/
>
> Har du sat det 4 pin strømstik i til CPU'en?

Jeg har sat alle dem i som der er.
Det fire polede går jeg ud fra er det med 12V ?

Kåre

Fra : skibber

Dato : 04-10-08 10:41

On 04-10-2008 11:00:48, "Kåre" wrote:

> [...]
> Men det vil jo så sige at BIOS godt kan finde ud af at der er RAM i
> systemet, så et eller andet er der da levende...

Har du ikke en ven hvor du kan afprøve bundkortet hos
det vil spare dig for en masse test om og om igen.

/skibber

Fra : Kåre

Dato : 04-10-08 12:06

"skibber" <fredibau@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Har du ikke en ven hvor du kan afprøve bundkortet hos
> det vil spare dig for en masse test om og om igen.

Jo, jeg har en anden PC som jeg har testet HD og PSU i.
Jeg kunnen jo godt tage skridtet helt, og smide bundkort derover også.
Men jeg ved at HD er OK.
Jeg har prøvet med en anden PSU, samme problem.
Så jeg er ret overbevist om at bundkort ikke dur i anden PC.
Enten er det RAM eller bundkort.
jeg har pørvet med to CPU'er med samme resultat.

Kåre

Fra : skibber

Dato : 04-10-08 17:39

On 04-10-2008 13:06:23, "Kåre" wrote:

> [...]
> Så jeg er ret overbevist om at bundkort ikke dur i anden PC.
> Enten er det RAM eller bundkort.
> jeg har pørvet med to CPU'er med samme resultat.

Ja jeg må nok sige at du har forsøgt en del løsninger
så det er vist på tide at stoppe op, og se at få ombyttet
det bundkort.

/skibber

Fra : Kåre

Dato : 04-10-08 19:42

> Ja jeg må nok sige at du har forsøgt en del løsninger
> så det er vist på tide at stoppe op, og se at få ombyttet
> det bundkort.
>
> /skibber

Ja.......
Jeg tror jeg køber et nyt bundkort og en ny klods RAM.
Så har jeg to stk CPU, RAM, og bundkort. Så må jeg da have noget at teste
med....

Kåre

Fra : skibber

Dato : 04-10-08 19:10

> [...]
> Så jeg er ret overbevist om at bundkort ikke dur i anden PC.
> Enten er det RAM eller bundkort.
> jeg har pørvet med to CPU'er med samme resultat.

Hej Kåre.
Lige til sidst
her er lidt om diverse bios koder.

http://cec-computer.dk/catalog/information.php?info_id=6

/skibber

Fra : Poul Larsen

Dato : 02-10-08 15:35

Hvis den bibber 3 gange efter hianden så er det ram fejl så prøv en anden
ramklods
mvh. Poul

Fra : Kåre

Dato : 02-10-08 17:03

"Poul Larsen" <poullarsen@skolevangen.net> skrev i en meddelelse
> Hvis den bibber 3 gange efter hianden så er det ram fejl så prøv en anden
> ramklods

Som sagt så bipper den bare løs i een uendelighed...

mvh
Kåre

Fra : KeNzO

Dato : 04-10-08 22:29
Fra : Jørgen

Dato : 06-10-08 17:18

"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i en meddelelse

> "Poul Larsen" <poullarsen@skolevangen.net> skrev i en meddelelse
>
> Som sagt så bipper den bare løs i een uendelighed...

Tjek at for det første dit grafikkort er kompatibel med bundkortet,
sidder ordentlig i og i øvrigt har tilsluttet det strøm den skal have
hvis der er ekstra stik.
Der skal muligvis også et ekstra strømstik på bundkortet, hvilket er
meget almindelig (4-benet stik)

Fejl ved alt ovenstående vil forhindre boot af din PC.

Fra : Kåre

Dato : 06-10-08 18:58

"Jørgen" <of2@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Tjek at for det første dit grafikkort er kompatibel med bundkortet,
> sidder ordentlig i og i øvrigt har tilsluttet det strøm den skal have
Onboard grafik.

> Der skal muligvis også et ekstra strømstik på bundkortet, hvilket er
> meget almindelig (4-benet stik)
Er monteret.

> Fejl ved alt ovenstående vil forhindre boot af din PC.
Desværre, ikke nogen af delene.

Beslutningen er nu taget: Der skal indkøbes ny PC... Svigermor må til
pungen.

Kåre

Fra : Kåre

Dato : 17-10-08 21:02

Update:

Det endte med at jeg købte helt ny komplet PC...

Prøvede så lige at smide det nye RAM jeg havde købt til det nye bundkort
(til defekt PC), over i den nye PC.
Den ville sku ikke starte op...
Så det ser ud til at det faktisk ér RAM fejl som flere havde påpeget...
Jeg har bare aldrig prøvet at RAM fejler. Har skiftet en del RAM i årenes
løb, også gamle brugte klodser, altid uden fejl.

Nå men sådan er det jo så. Jeg har bare været mega uheldig i denne sag.
Og har ikke haft ekstra materiale til at teste det hele enkeltvis.

mvh
Kåre