Andet multimedie
bentjuul 3670
Tilføje tekst i Acobat 8
Fra : Karsten Jensen

Dato : 02-10-08 16:10

Jeg er ikke særlig god til at hitte ud af programmet Acrobat (ikke
readeren). Derfor har det voldt mig en del vanskeligheder at tilføje
en simpel ny tekstbox i en allerede eksisterende PDF-fil. Har pløjet
hjælpen igennem og rodet med text-mark-up tool osv.... Men jeg kan
ikke finde ud af det.

Fonten, der er brugt kan har jeg desværre ikke så jeg kan ikke
importere PDF'en i Lightroom og ændre det deri uden at der går kuk i
det øvrige.

Og desværre ser det ikke ud til at man kan importere filen - og
redigere den i InDesign.

Jeg skal bare indsætte et par små supplerende tekstbokse - nogen der
har bud på hvordan jeg lettest gør det?

Fra : Ole V Jensen

Dato : 02-10-08 20:54

Karsten Jensen <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:

> Jeg skal bare indsætte et par små supplerende tekstbokse - nogen der
> har bud på hvordan jeg lettest gør det?

Placer den i InDesign og lav dine tekstbokse der.
Så må du bare finde en font der ligner bedst muligt.

Alterrnativt må du bede den der har lavet pdf-filen om selv at sætte
teksten ind.

mvh
Ole-J

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-10-08 07:41

On Thu, 2 Oct 2008 21:53:51 +0200, not@available.dk (Ole V Jensen)
wrote:

>Placer den i InDesign og lav dine tekstbokse der.
>Så må du bare finde en font der ligner bedst muligt.

Ahhhh - nem og lækker metode. Tak for hjælpen.

Men kan det passe man ikke kan gøre det i Acrobat?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-10-08 09:00

Karsten Jensen skrev:

> Men kan det passe man ikke kan gøre det i Acrobat?

Man kan som regel med Pitstop Professional, men det er langt fra så
fleksibelt som i InDesign. En PDF er i bund og grund ikke beregnet
til den store redigering.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 06-10-08 10:14

On Fri, 03 Oct 2008 09:59:30 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Man kan som regel med Pitstop Professional, men det er langt fra så
>fleksibelt som i InDesign. En PDF er i bund og grund ikke beregnet
>til den store redigering.

Min viden om Acrobat er mangelfuld - men jeg troede da at Acrobat var
beregnet til at oprette dokumenter i - men det er måske bare et
"konverteringsprogram"?

Fra : Ole V Jensen

Dato : 06-10-08 20:44

> [...]

> Min viden om Acrobat er mangelfuld - men jeg troede da at Acrobat var
> beregnet til at oprette dokumenter i - men det er måske bare et

I starten var pdf-formatet kun beregnet til at udveksle dokumenter på
tværs af platforme, og som et middel til at dele dokumenter, hvis
modtageren ikke havde programmet det var oprettet i.
Sidenhen er det blevet en standard i den grafiske branche som en nem og,
forholdsvis, sikker måde at sende filer til trykning. Det er f.eks. den
mest udbredte, hvis ikke enerådende, måde at sende annoncer til aviser,
magasiner o.lign.

Acrobat er således ikke beregnet til at oprette dokumenter i, selvom det
godt kan lade sig gøre.

Det kan godt lade sig gøre at rette i en pdf-fil med de værktøjer der nu
en gang er i programmet, men det egner sig ikke til store rettelser.
Derfor kan man købe udvidelser som gør at man kan lave større rettelser
i tekst, farver m.m.

mvh
Ole-J