Lektor Blomme
Fra : Per Rønne

Dato : 20-09-08 15:16

Hvad siger I til følgende udsagn fra virkelighedens lektor Blomme,
lektor Valdemar Bang på Metropolitanskolen, som i 1920erne havde bl.a.
Hans Scherfig som elev i faget latin [det er hans sønnesøn Ole der har
skrevet artiklen]:

»Min eneste adkomst til at være lærer er, at jeg holder af børn.

<http://www.berlingske.dk/article/20051223/dineord/112230485/>

Hvorfra jeg citerer:

=

I hans kuffert ligger adskillige breve og tilkendegivelser fra gamle
elever, fra da han endnu var lærer, og ikke mindst fra tiden efter
udgivelsen af »Det forsømte forår«. Dette personlige materiale beskriver
langt overvejende min farfar positivt. Ligefrem begejstrede er et par
kvindelige elever fra Zahles Skole, som beskriver ham som en hyggelig
gammel bedstefar, sød og med en drilsk humor og med stor kærlighed til
latinen. Udsagn fra drengene på Krebs' Skole og på Metropolitanskolen er
lidt mere respektfulde, men også gennemgående positive. »Lektor Bang var
en dygtig og samvittighedsfuld lærer med et menneskeligt lune«, siger
en. En anden beskriver ham som en elskværdig og nydelig mand, som kunne
rokke med ørerne til stor morskab for eleverne, som ihærdigt søgte at
efterligne ham kunsten. Nogle betragtede ham som en streng lærer. En
enkelt tillægger ham »stor pædagogisk sans, i hvilken man sporede en let
sarkasme, som dog aldrig virkede sårende«. Det hævdes i øvrigt, at han
var en af de få lærere, som i en tid, hvor det ellers var normalt,
aldrig gav lussinger. Selv har han sagt, at han havde gjort det en
enkelt gang, hvor han var blevet udsat for en perfid personlig
uforskammethed.

En elev beskriver med stor hjertelighed hele klassens optagethed af
adjunktens jagt på en af elevernes storesøster, den blonde og kønne
Asta, som gav anledning til mange historier. Mest opsigt vakte en
beretning om Valdemars afsked med Asta, da hun engang sejlede på ferie
med et skib. Næppe var der vinket farvel og ankeret kastet, før Valdemar
for at bevise sin kærlighed sprang af sted og fik fat i en jolle. Han
roede så stærkt, som remmer og tøj kunne holde, efter skibet, indtil det
forsvandt, og han selv kun var en prik i horisonten...

Elevernes forventninger svarede til tiden. Derfor var mange
veltilpassede, men naturligvis ikke alle. »Alt hvad jeg kan af græsk og
latin har din bedstefar lært mig«, sagde professor Hal Koch engang til
mig og tilføjede: »men jeg forstår godt, at Scherfig ikke havde det godt
på den skole«. Tilbage til historien om Valdemar og den smukke Asta, så
lykkedes belejringen, og Asta endte med at sige ja. Uheldigvis nåede de
ikke frem til brudeskamlen, før deres førstefødte bankede på, men
gudskelov så fandt man udveje til at undgå skandalen ved at
hemmeligholde de nøjagtige tidspunkter, for hvem der gjorde hvad
hvornår...

Hans flid og engagement i skolearbejdet var legendarisk, og han høstede
stor anerkendelse hos skiftende rektorer og kolleger. Rektor Johs. Krohn
beskriver ham som »en af de største lærerdygtigheder, jeg overhovedet
har truffet i de mange år, jeg har levet i skoleverdenen«. Ifølge en
kollega beskrives hans form som både fængslende og æggende. »Han var
pligtopfyldende og streng mod sig selv, men stillede også store krav til
eleverne«. Selv var han ydmyg over for sit kald. »Min eneste adkomst til
at være lærer er, at jeg holder af børn.«

At børnene og de unge var hans udfordring og inspiration fremgår også
af, at han brugte al den tid som skolearbejdet levnede på en omfattende
skribentvirksomhed. Utallige er de fortællinger og eventyr, digte og
vers, han har skrevet og for manges vedkommende fået udgivet på Chr.
Erichsens og på Haagerups Forlag.

Hans kuffert bugner af manuskripter. Det var triviallitteratur, derom
skal ikke herske tvivl, men skrevet ud af et varmt hjerte med moralske
holdninger og stof til eftertanke. I et digt fortæller han om to fattige
og blinde børn, som trodser deres skæbne uden at kny, med munter
stolthed. »Se op til disse drenge, ikke mindst når du er vranten og
gnaven«, siger han til børnene. Et andet digt er en appel til børnene om
i stedet for at kræve ind, så at give af deres overflod til de fattige.

Hans sociale holdninger manifesterede sig ikke kun i skrift. Hans datter
Inger har fortalt, at der aldrig kom en tigger ved døren, uden han gik
derfra med enten mad eller penge. Der lå altid penge i entreen til
formålet. Det skete også, at han inviterede en sulten tigger, som han
havde mødt på gaden, med hjem til middag.Min farfar var 74 år, da »Det
forsømte forår« i 1940 udkom. Til B.T. udtalte han: »Jeg tror, Scherfig
har uret. Jeg har selv gået på Metropolitanskolen og været tilknyttet
skolen i 44 år, så jeg kender den og kan forsikre, at ingen tog vores
forår fra os, og jeg har heller ikke taget foråret fra nogen. Lidt barsk
måtte man være som ung lærer, ellers troede eleverne, at man ikke
turde«. Til sin datter sagde han: »Ved du hvad, når en lærer lever hele
sin tilværelse for at gøre noget godt ud af sin gerning for de unge, er
det bare lidt trist, at han kun bliver husket, fordi han godt kunne lide
maltbolcher«...

Hans Scherfig har i et interview med Poul Henningsen understreget, at
det var undervisningssystemet og ikke enkeltpersoner, han ønskede at
anklage med sin roman. Genialiteten, som er lagt i Scherfigs
personbeskrivelse og i hans angreb på samfundet, kan ikke anfægtes.
Isoleret set vil jeg imidlertid med den viden, jeg har i dag, vove den
påstand, at rollemodellen lektor Bang vurderet ud fra sin tid og sine
personlige forudsætninger for de fleste elever var en engageret og
pligtopfyldende lærer, hvis gerning var hans liv.
=

En lidt anden opfattelse af virkelighedens lektor Blomme, end der i
skolen bliver bibragt eleverne, når de læser »Det forsømte Forår« ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : kjaer

Dato : 20-09-08 16:31

"Per Rønne" typed:
> [...]
> skrevet artiklen]:
>
> »Min eneste adkomst til at være lærer er, at jeg holder af børn.

Det er sikkert rigtigt, at der er mange der har haft det godt med lektor
Blomme typerne, men når de udvælger nogle få, som de chikanerer groft og
personligt, så må det betegnes som kynisme. Det er heldigt at scherfig blev
anerkendt på så mange måder, eller havde man nok affærdiget kritikken med at
han nok selv var skyld i det, at han bare var sur over nogen dårlige
karekterer. Ligesom man gør her, når nogen taler om visse læreres mobning
mod enklte elever.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-09-08 16:39

kjaer <sikkenoej@gmail.com> wrote:

> [...]
> Blomme typerne, men når de udvælger nogle få, som de chikanerer groft og
> personligt, så må det betegnes som kynisme.

Var lektor Bang da en sådan type? Ved vi det?

> Det er heldigt at scherfig blev anerkendt på så mange måder, eller havde
> man nok affærdiget kritikken med at han nok selv var skyld i det, at han
> bare var sur over nogen dårlige karekterer.

Jeg har tidligere læst en kronik i Politiken, skrevet af Hans Scherfigs
gamle klassekammerater, og med et gammelt klassebillede fra 2g, hvor man
ser drengeklassen i deres matrostøj - 1920ernes pæne drengetøj.
Metropolitanskolen vare en ren drengeskole, fra 1. mellem til 3.
gymnasieklasse.

Her fremgik at lektor Bang var en meget pligtopfyldende lærer, og at han
endda da en dreng blev indlagt i flere måneder på hospitalet, trofast
mødte op hver dag ved drengens seng for at læse lektier med ham,
tilsyneladende i alle fag. Så han slap for at skulle gå et år om. Hvor
mange lærere ville gøre det i dag, uden at få penge for det?

Lektor Bang havde dog ingen sympati for elever, der ikke lavede deres
ting, og Hans Scherfig var på skolen berygtet for sin dovenskab. Han
lavede aldrig sine lektier, og skrev latinopgaverne af efter sine
kammerater. Afskyen elev og lærer imellem har været gensidig.

> Ligesom man gør her, når nogen taler om visse læreres mobning
> mod enklte elever.

En lærer der mobber en eller flere elev[er] er uegnet til sit job,
ganske simpelt. Jeg tvivler på at det er så forfærdeligt almindeligt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-09-08 09:23

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> sit job,
> ganske simpelt. Jeg tvivler på at det er så forfærdeligt

Jeg vil henvise dig til dk.politik hvor jeg har svaret dig
vedr. Scherfig og lektor Blomme - og jeg erindrer at du har
været ude i samme ærinde tidligere hvor jeg har modsagt dig
med samme svada - det er ligesom om du blokerer for
kendsgerninger når du stilles over for dem. Det er ligesom om
der ligger et lag af blokeringer omkring din hjerne og
centralnervesystem og som hindrer informationer i at trænge
igennem på en adævkat måde akkurat som hos hasrygere. Ryger du
hash?

Fra : Per Rønne

Dato : 21-09-08 12:13

Arne H. Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> [...]
> med samme svada - det er ligesom om du blokerer for
> kendsgerninger når du stilles over for dem.

Nu er hverken fiktions- eller erindringslitteratur vel udtryk for klare
'kendsgerninger'.

> Det er ligesom om der ligger et lag af blokeringer omkring din hjerne og
> centralnervesystem og som hindrer informationer i at trænge igennem på en
> adævkat måde akkurat som hos hasrygere. Ryger du hash?

Jeg er allergisk over for al form for rygning. Bare et sug, så får jeg
et voldsomt hosteanfald, og er syg i de næste tre dage, mens
fimrehårene i luftrøret regenererer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-09-08 00:15

"Per Rønne" wrote:

> En lærer der mobber en eller flere elev[er] er uegnet til sit job,
> ganske simpelt. Jeg tvivler på at det er så forfærdeligt almindeligt.

Du har helt ret mht egnethed - men din tvivl er uberettiget, selv den dag i
dag.

Per V
--
Privatisering af offentlig virksomhed er legaliseret tyveri af folkets
ejendom.

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-09-08 00:13

kjaer wrote:

> [...]
> han bare var sur over nogen dårlige karekterer. Ligesom man gør her,
> når nogen taler om visse læreres mobning mod enklte elever.

Nemlig. Mange af de lærere, jeg husker som lede sadister og håbløse
pædagoger, har andre berømmet i deres erindringer. Måske erindringens (eller
fortrængningens?) dulmende skær?

Millioner græd, da Stalin døde.

Per V

Fra : Søren Friberg

Dato : 22-09-08 04:42

Per Vadmand skrev:

> Nemlig. Mange af de lærere, jeg husker som lede sadister og håbløse
> pædagoger, har andre berømmet i deres erindringer. Måske erindringens (eller
> fortrængningens?) dulmende skær?

Det er nok lidt svært i en usenet-gruppe at vide, om det er de andre
eller dig, det har været galt med.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-08 05:52

Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote:

> Det er nok lidt svært i en usenet-gruppe at vide, om det er de andre
> eller dig, det har været galt med.

Og noget siger mig at den voksnes erindringer om drengetidens grund- og
gymnasieskole er 'farvet' af hvor den voksne har placeret sig i det
politiske spektrum.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-09-08 06:30

> Og noget siger mig at den voksnes erindringer om
> drengetidens grund- og
> gymnasieskole er 'farvet' af hvor den voksne har placeret
> sig i det
> politiske spektrum.

Jeg tror også at borgerlige vælgere er tilbøjelige til at mene
at de par klaps de fik i deres barndom så sandelig var
fortjent, og at de den dag i dag vælger akkurat samme metode
over for deres børn og i øvrigt mener at børn ikke "tager
skade" af at få et par på frakken. Ja, nogle af dem vil
formentlig mene at deres gamle lærere slet ikke var de
sadister som nogen mener de var. De vil formentlig hylde deres
gamle sa...øeh, hårdtslående (men retfærdige) lærere, som da
godt kunne finde på at belaste syge og hospitalsindlagte børn
med "venlige" ekstratimer for at de ikke skal komme bagud.
(igen noget der leder tanken hen på den sorte skole)

Mere fornuftige og "røde" vælgere vil derimod tage dyb afstand
fra den slags metoder - måske med nogle få undtagelser.

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-09-08 09:30

"Per Rønne" wrote:

> Og noget siger mig at den voksnes erindringer om drengetidens grund-
> og gymnasieskole er 'farvet' af hvor den voksne har placeret sig i det
> politiske spektrum.

Og du er helt sikker på, det ikke er omvendt? At placeringen i"det politiske
spektrum" kunne afhænge af, hvor meget man var blevet afrettet i sin
skoletid?

Du ved, a la: "J-j-j-eg har aldrig t-t-t.aget sk-skade af de t-t-tæv jeg fik
i s-s-s-skolen."

Pet er påfaldende, hvor vigtigt det åbenbart er for personer i "højre side
af spektret" at bagatellisere eller fornægte de faktiske forhold i den sorte
skole (ganske uden gåseøjne).

Per V

Per V

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-08 10:22

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> Og du er helt sikker på, det ikke er omvendt? At placeringen i"det politiske
> spektrum" kunne afhænge af, hvor meget man var blevet afrettet i sin
> skoletid?

Nu har jeg jo ikke selv gået i den sorte skole; jeg gik i realskolen
66-69 og gymnasieskolen 69-72 og opleved aldrig noget 'i den retning'.
Tværtimod læste vi da i realen selv »Det forsømte forår«, samtidig med
at vi i engelsk kunne læse Shakespeares Macbeth, i tysk Schillers
Wilhelm Tell og i dansk Griegs Nederlaget, alt naturligvis på
originalsprog. Forskellen til nu var den høje faglighed, og jeg har jo
altså selv megen lærererfaring, fra 1. klasse til 3g, inden for de
senere år.

> [...]
> af spektret" at bagatellisere eller fornægte de faktiske forhold i den sorte

Tror du da at dem der sidenhen kom til at ligge på venstrefløjen var dem
der fik færrest klø? Jeg ser kun at at skoletiden ses af den voksne,
gennem barnets øjne, men med den voksnes grundholdninger - uanset hvilke
disse måtte være.

Med undtagelse af et halvt år på Gelsted Skole [i landsbyen på Fyn], var
klø i øvrigt forbudt på de skoler jeg gik i, og det var heller ikke just
hverdag i mit barndomshjem. Vi var to brødre der gik på Gelsted [den
yngste var endnu for lille til at gå i skole], og spanskrøret blev brugt
så sjældent at vi ikke blev klare over at det var en option på skolen,
før mere end 10 år senere, da vores mor nævnte det ... svarende til hvad
skolelederen på den skole jeg i et år var lærervikar på, til en fest på
lærerværelset nævnte: »Det virker ikke.« Tværtimod syntes visse
teenagedrenge at udvikle masochistiske tendenser; de tændte seksuelt på
at stå med enden bar mens de fik få rappene ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-09-08 12:17

"Per Rønne" wrote:

> Tror du da at dem der sidenhen kom til at ligge på venstrefløjen var
> dem der fik færrest klø?

Det var ikke det, jeg skrev. Men at det var dem, som kløene ikke kuede, men
gjorde oprørske. PH siger et sted: "Det eneste gode ved den sorte skole var,
at den lærte os at hade magten."

Per V

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-08 12:36

> [...]

> gjorde oprørske. PH siger et sted: "Det eneste gode ved den sorte skole var,

En Hans Scherfig lærte da ellers at elske den 'rigtige' magt, Stalins
magt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-09-08 13:37

"Per Rønne" wrote:

> En Hans Scherfig lærte da ellers at elske den 'rigtige' magt, Stalins
> magt ...

Hvilket vel netop modbeviser din pointe.

Per v

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-08 13:52

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> Hvilket vel netop modbeviser din pointe.

Mon »pointe« gik nu udelukkende på logisk inkonsistens fra din side. Det
er den voksnes holdninger der går igen i skoleerindringerne. Ikke det
den nu voksne rent faktisk var 'udsat' for som skoledreng.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-09-08 15:35

"Per Rønne" wrote:

> Mon »pointe« gik nu udelukkende på logisk inkonsistens fra din side.
> Det er den voksnes holdninger der går igen i skoleerindringerne. Ikke
> det den nu voksne rent faktisk var 'udsat' for som skoledreng.

Hvilket jeg stadig kun kan opfatte som en beskyldning om løgn. I hvert fald
tror jeg, fortrængning af tæsk og ydmygelser er langt mere sandsynligt - og
almindeligt - end opdigtet undertrykkelse.

Men jeg husker i forbindelse med mit 40-års studenterjubilæum, at to valgte
ikke at deltage, den ene fordi han syntes, skoletiden var så hæslig, at der
ikke var noget at fejre, den anden fordi han var uenig i de kritiske
bemærkninger om skolen, der stod i indbydelsen. Jeg kender ikke de
pågældendes politiske holdning, men jeg har intet belæg for at tro, at nogle
af dem var specielt venstreorienterede.

De tilstedeværende var i øvrigt - med nuancer - enige om en overvejende
negativ vurdering af skolens pædagogik.

Per V

Per V

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-08 16:16

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> Hvilket jeg stadig kun kan opfatte som en beskyldning om løgn.

Jeg beskylder i denne sag ingen for løgn.

> I hvert fald tror jeg, fortrængning af tæsk og ydmygelser er langt mere
> sandsynligt - og almindeligt - end opdigtet undertrykkelse.

»Opdigtet« indicerer noget bevidst.

> [...]
> af dem var specielt venstreorienterede.
>
> De tilstedeværende var i øvrigt - med nuancer - enige om en overvejende

Du gik da vist også ud af skolen en 10 år før mig; jeg fik huen i 72.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-09-08 16:51

"Per Rønne" wrote:

> Du gik da vist også ud af skolen en 10 år før mig; jeg fik huen i 72.

Hvilket hele tiden har været en del af pointen - at Scherfigs sorte skole
overlevede i isolerede enklaver til midt i tresserne, hvorefter den stort
set forsvandt.

Per V

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-09-08 20:42

> En Hans Scherfig lærte da ellers at elske den 'rigtige'
> magt, Stalins
> magt ...

Nu er det ganske fristende at genoptage debatten med Per V om
Scherfig og Stalin, men det fører ikke rigtig til noget godt
eller brugbart. Men lad mig dog for denne debats skyld lige
indskyde at Scherfig ikke "elskede Stalins magt", men blot
mente - ud fra sin daværende viden om Stalin - at der ikke var
nogen grund til at skose ham blot fordi han var kommunist, og
fordi han mente helt oprigtigt at beretningerne om Stalins
forbrydelser var vestligt propaganda.

At han blev klogere sidenhen, er da al ære værd, men det er
imho forkert at hævde at Scherfig lærte at "elske" den rigtige
magt". Det antyder at Scherfig elskede magten for magtens
skyld, og det har Scherfig aldrig gjort og det er der heller
ikke noget bevis for - endsige noget der antydes af selv de
mere højreorienterede læsere af ham.

Scherfig var optaget af humanismen og var som maler,
journalist og forfatter naturligt optaget af samfundet omkring
ham, og den første roman han skrev var "Den døde mand" -og
handlede om kunstnermiljøet. Han var født i 1905 og blev
derfor hvirvlet ind i verdensbegivenheder som 1. og 2.
verdenskrig som barn og ung og så derfor hvad det medførte af
rædsel og terror, så det er ganske usandsynligt at han skulle
have elsket "magten"- med mindre han havde udviklet sig som
højreorienteret fascist, hvilket vi jo ved ikke var tilfældet.

Endelig skal det tilføjes at Scherfig faktisk var konservativ
i sin gymnasietid,hans forældre var konservative, men ifølge
Scherfig selv var de meget humanistisk indstillede.

Jeg fik i øvrigt skrevet at Scherfig læste dansk på KU. Det er
ikke korrekt. Han læste zoologi, men opgav det til fordel for
malerkunsten.

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-09-08 21:53

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> nogen grund til at skose ham blot fordi han var kommunist, og
> fordi han mente helt oprigtigt at beretningerne om Stalins

Jeg er faktisk ret sikker på, at såvel Scherfig som andre kommunistiske
intellektuelle i tilfælde af en sovjetisk besættelse af Danmark hurtigt
ville have befundet sig i dissidenternes rækker. Det lå ikke til Scherfig,
Kirk eller Broby at underordne sig autoriteter.

Per V

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 23-09-08 18:19

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> besættelse af Danmark hurtigt ville have befundet sig i
> dissidenternes rækker. Det lå ikke til Scherfig, Kirk eller

En af mine venner, medlem af DKP, blev en gang spurgt: Hvad
ville du gøre hvis russerne kom til Danmark og besatte landet?
Han svarede med et grin: "Så ville jeg flygte til Sverige!" -
han var lidt yngre end Scherfig, men havde et temmelig
afslappet forhold til sådanne udtalelser.

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-09-08 09:27

Søren Friberg wrote:

> Det er nok lidt svært i en usenet-gruppe at vide, om det er de andre
> eller dig, det har været galt med.

Nøjagtigt, hvad lærere og forældre ville have sagt dengang: "Hvis læreren er
ude efter dig/slår dig, har du nok selv været ude om det."

Per V

Fra : Henry Vest

Dato : 20-09-08 20:36

Per Rønne wrote:

> En lidt anden opfattelse af virkelighedens lektor Blomme, end der i
> skolen bliver bibragt eleverne, når de læser »Det forsømte Forår« ...

Ja vist. Men "Det forsømte forår" er jo en roman. Som romanforfatter har
man "lov" til at digte så meget man vil.

--
Henry Vest