Computer genstarter spontant
Fra : Bjørn Hansen

Dato : 20-09-08 08:10

Hej gruppe

Min ikke særlig gamle computer (selvbyg, 2 mdr.) er begynd at genstarte
spontant. Det sker ikke særlig tit, måske en gang hver 14. dag, men det er
meget irriterende.

Jeg er ret sikker på der ikke er noget galt med kølingen (2 x 100 mm
kabinetblæsere monteret i kabinettet fra starten), og PSU'en sidder i et rum
helt for sig selv - sådan er kabinettet bygget op.

Jeg behøver ikke arbejde ved computeren for at det sker. Forstået på den
måde at der kører porgrammer osv., men jeg behøver ikke trykke på noget.

Hvad søren kan det være?

MoBo: ASUS P5E3 AiLifestyle Series Socket 775 / I (In a box)
CPU: CORE2 DUO E8400
RAM: Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3, 4GB
Grafik: NVIDIA GeForce 7600 GS

Styresystem Win XP Pro OEM.

Jeg håber der er nogen der har et forslag?

Venlig hilsen
Bjørn

Fra : Peter

Dato : 20-09-08 12:40

"Bjørn Hansen" <bjhansen.minusspam@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spontant. Det sker ikke særlig tit, måske en gang hver 14. dag, men det er

Du kan starte med at slå genstart ved fejl fra, og det gøres sådan:

Højreklik på denne computer og vælg egenskaber\avanceret\start og
genoprettelse\indstillinger\fjern fluebenet i genstart automatisk.

Det fjerner ikke din fejl, men giver dig en fejlkode, som du kan søge på i
Google, og på den måde, løse det reelle problem.

Peter B.

Fra : Bjørn Hansen

Dato : 20-09-08 13:15

> [...]
>
> Det fjerner ikke din fejl, men giver dig en fejlkode, som du kan søge på i
> Google, og på den måde, løse det reelle problem.

Ok, det prøver jeg.

Bjørn

Fra : Bjørn Hansen

Dato : 27-09-08 17:19

> Det fjerner ikke din fejl, men giver dig en fejlkode, som du kan søge på i
> Google, og på den måde, løse det reelle problem.

Så crashede computeren igen, og jeg fik en BSOD, men ikke rigtig en
fejlkode.

Der stod:

*** Stop: 0x0000008E (0xC0000005,0xBF8C64EF,0B102ACB4,0x00000000)
*** Win32k.sys - Adress BF8C64EF base at BF800000 Datestamp 48025f2a

Hvad søren skal jeg så gøre nu?

Vh.
Bjørn

Fra : MN

Dato : 27-09-08 18:32

> [...]
>
> *** Stop: 0x0000008E (0xC0000005,0xBF8C64EF,0B102ACB4,0x00000000)
> *** Win32k.sys - Adress BF8C64EF base at BF800000 Datestamp 48025f2a

Gætter på ram fejl
Hent Memtest http://www.memtest.org/

Brænd en CD og boot på den.
Og lad testen køre nogle gange.

Mogens

Fra : Kenneth

Dato : 27-09-08 22:17

Bjørn Hansen wrote:

> [...]
>
> *** Stop: 0x0000008E
> (0xC0000005,0xBF8C64EF,0B102ACB4,0x00000000) *** Win32k.sys -
> Adress BF8C64EF base at BF800000 Datestamp

Jeg kiggede lidt på google og som en anden har skrevet
allerede kan det være RAM fejl. Det kan dog også være
noget rootkit skidt der er blevet installeret.

Kig evt her:
http://icrontic.com/forum/showthread.php?t=50966

Med Venlig Hilsen / With Best Regards
Kenneth Iversen

Fra : Bjørn Hansen

Dato : 27-09-08 22:28

> [...]
> allerede kan det være RAM fejl. Det kan dog også være
> noget rootkit skidt der er blevet installeret.

Hej

Ja, jeg har også selv undersøgt det lidt, og jeg har foretaget
virusscanninger med Norton (som jeg normalt kører med), og for at være på
den sikre side også med AntiVir uden at nogen af dem fandt noget kritisk.
Jeg ved godt det ikke er nogen garanti, men alligevel. Desuden synes jeg
selv jeg er ret kritisk i forhold til hvad jeg kører på computeren. Jeg har
aldrig haft problemer med virus før.

Som jeg lige læser de sider som jeg også har fundet vedr. rootkits, så sker
genstarterne ret hurtigt efter start af computeren, hvor jeg kun oplever det
relativt sjældent.

Så jeg tror det næste jeg gør, er at lade memtest køre et stykke tid og se
om den finder noget (hvilket jeg næsten håber ).

Vh
Bjørn

Fra : Peter

Dato : 28-09-08 22:37

> [...]
>
> *** Stop: 0x0000008E (0xC0000005,0xBF8C64EF,0B102ACB4,0x00000000)
> *** Win32k.sys - Adress BF8C64EF base at BF800000 Datestamp 48025f2a

Hvis dette ikke er en fejlkode, hvad vil du så kalde det:
*** Stop: 0x0000008E (0xC0000005,0xBF8C64EF,0B102ACB4,0x00000000)
*** Win32k.sys - Adress BF8C64EF base at BF800000 Datestamp 48025f2a

Du taster 0x0000008E ind i søge rubrikken på Google, og kikke på de hits du
får, mens du samtidig husker i hvert fald den næste kode talrække.
Kan du finde et Microsoft hit, får du som regel også en løsning på
problemet, eller må du tygge dig gennem diverse Fora.

Om det virker? Jeeps, jeg bruger det næsten dagligt, når jeg undersøger
computere for problemer, og i dette tilfælde kunne det meget vel, være et
rootkit eller ram problem. http://icrontic.com/forum/showthread.php?t=50966

PeterB

Fra : Bjørn Hansen

Dato : 29-09-08 08:31

> Hvis dette ikke er en fejlkode, hvad vil du så kalde det:
> *** Stop: 0x0000008E (0xC0000005,0xBF8C64EF,0B102ACB4,0x00000000)
> *** Win32k.sys - Adress BF8C64EF base at BF800000 Datestamp 48025f2a

Umiddelbart vil jeg kalde det en adresse, eller rettere flere, i
hukommelsen(?). Jeg opfatter det, måske fejlagtigt, som en reference til den
del af hukommelsen hvori fejlen er opstået.

> [...]
> Kan du finde et Microsoft hit, får du som regel også en løsning på
> problemet, eller må du tygge dig gennem diverse Fora.

Det har jeg også gjort på baggrund af alle de fine svar som jeg har fået fra
andre i gruppen, og jeg arbejder også på at finde en løsning derfra. Mit
næste skridt herfra er at lave en memtest på maskinen, men jeg har bare ikke
haft tid til det endnu, fordi jeg regner med at lade den køre et godt stykke
tid.

Vh.
Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-08 18:15

> [...]
>
> Jeg behøver ikke arbejde ved computeren for at det sker. Forstået på den
> måde at der kører porgrammer osv., men jeg behøver ikke trykke på noget.

(Det har jeg osse prøvet - da var det CPU-propellen, der ikke startede)

Hvilken PSU (effekt/data/type)?

Prøv (nårnudetsker) at checke temperaturer vist i BIOS lige efter genstart,
samt at føle på køleplader og HD, om der er varme punkter...

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Bjørn Hansen

Dato : 21-09-08 18:59

> Hvilken PSU (effekt/data/type)?
>
> Prøv (nårnudetsker) at checke temperaturer vist i BIOS lige efter
> genstart,
> samt at føle på køleplader og HD, om der er varme punkter...

Hej,

Det er en SeaSonic S12, 500W.

Jeg *tror* altså ikke det er køling, men vil ikke lægge hovedet på blokken.
Jeg skal tjekke når det sker. Men som sagt, så sker det kun hver 14. dag
eller noget i den stil.

Vh
Bjørn