Abit ic7 max3 problemer
Fra : Hagar

Dato : 19-09-08 15:47

Hej i gruppen

Min gode ven har fået problemer med sin computer. Når han starter den op, så
kommer bios info fint frem, lige ind til den når oplysningerne om hans
harddiske, så kommer der noget på skærmen der mest af alt minder om runer og
skærmen går i sort. Der bootes dog op til Windows, men skærmen forbliver
sort.
Han har prøvet at hive ALT ud af maskinen for at sætte det tilbage, et stk.
efter et, men det gav ikke noget. Han har prøvet med andre dele, også uden
resultat. Så jeg forbarmede mig over ham, og han fik så mit Abit ic7 max 3
bundkort, og det kørte så fint, i to dage, nu har han samme problem.
Hvad pokker kan der være galt, samme fejl på to bundkort af hver sit mærke,
og alt er pillet ud og sat i, der er prøvet nye og andre enheder i maskinen.
Kan det skyldes at der er sket noget med BIOS ?

Hagar

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 19-09-08 16:51

Hagar wrote:
> [...]
> skærmen går i sort. Der bootes dog op til Windows, men skærmen forbliver

Det lyder som et grafikproblem, men hvis grafikkortet også har været
udskiftet, kan vi vel se bort fra det.
Måske har han fået smurt noget sølv-kølepasta på grafikkortets AGP-stik,
som så er blevet siddende i AGP-porten, både på det første og det andet
bundkort?
Check dog også spændingerne fra PSU'en; er de ca. som de burde være?
Hvordan ser kondensatorerne ud på bundkortene, især dem ved AGP?

> [...]
> og alt er pillet ud og sat i, der er prøvet nye og andre enheder i maskinen.

Hvilke dele er udskiftet, og hvilke er ikke?

> Kan det skyldes at der er sket noget med BIOS?

Der findes en gammel virus som prøver at overskrive bundkortets Bios,
men jeg har ikke hørt om ovenstående fejl i forbindelse med dén.
Jeg vil dog ikke afvise muligheden.

Fra : Hagar

Dato : 19-09-08 19:08

> [...]
>
> Der findes en gammel virus som prøver at overskrive bundkortets Bios, men
> jeg har ikke hørt om ovenstående fejl i forbindelse med dén.

Vi troede også det var et grafikkorts problem, men da han havde et andet
kort i maskinen og fejlen var den samme, så udelukkede vi den mulighed.
PSU er på 500 - 550W og resten husker jeg ikke lig data på, men den kan
sagtens trække det der er i, men om der er fejl på den, det ved jeg så ikke.
Alt er prøvet skiftet ud, RAM, drev af alle slags, grafikkort og slutligt
bundkort/CPU
Det er mig en gåde hvad det kan være der er galt.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-09-08 20:27

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> maskinen.
> Kan det skyldes at der er sket noget med BIOS ?

Jeg har set noget lignende for en del år siden. Der var det harddisken der
var defekt. Så når bios prøvede at detektere den og beskrive den, så kom der
volapyk på skærmen.

Kurt

Fra : Hagar

Dato : 20-09-08 03:50

> [...]
> var defekt. Så når bios prøvede at detektere den og beskrive den, så kom

Det har også været i vores tanker. Nu får han besøg af en i morgen der vil
kigge på den, kan han heller ikke løse problemet, så formatere han og
starter helt forfra.

Hagar