Nu skal lærere jagte terrorister
Fra : Zeki

Dato : 04-09-08 07:02

I hvert fald i København:

"Københavnske lærere, spejderledere og trænere i fodboldklubber skal holde
øje med unge, som er på vej ud i islamisk ekstremisme.

Baggrunden er den frygt, at vi i samfundet ser en udvikling, hvor nogen
ender ude i nogle meget ekstreme holdninger", mener integrationsborgmester,
Jakob Hougaard.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/09/03/223546.htm?rss=true

For det første må man i et demokrati have lige præcis de holdninger man har
lyst til. Hvis man er højreeksstrem nazist, så er det helt okay, så længe
man overholder loven og ikke begår lovovertrædelser i ideologiens navn.

For det andet så ser jeg dette forslag som intet andet end et billig forsøg
på at score stemmer/sympati fra de i forvejen mange forskrækkede borgere,
som nu i årevis har måtte lægge øre til skræmmekampagner om "de farlige
muslimer/islamister"

Det er fint nok at "vejlede", men hvad skal sanktionen være hvis Hassan på
15 år vælger at idolisere f.eks Hitz-bu-Tahir? Vi skal vel ikke have indført
et tankepoliti!

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 04-09-08 18:48

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i meddelelsen
> [...]
> hvis Hassan på 15 år vælger at idolisere f.eks
> Hitz-bu-Tahir? Vi skal vel ikke have indført et tankepoliti!

Var til møde med KLF i dag - her er det sådan at man ikke i
Københavns Lærerforening har taget egentlig stilling, men den
altid så salonfähige formand er åbenlyst i vildrede og taler
her "radikalsk" (på den ene side og på den anden side) - jeg
ser det ikke som min opgave at "spotte" kommende ekstremister.
For det første er jeg lærer for børn der er under udvikling og
det er ikke min opgave at udpege dem på forhånd da jeg kunne
risikere at tage fejl. For det andet minder det uhyggeligt om
et tankepoliti, og for det tredje er det mærkværdigt at de
samme kræfter som harcellerer mod Stasi og andre hemmelige
tjenester i Øst, åbenbart mener at deres værste mareridt så
skal indføres i Vest, berettiget eller ej.

Fra : Zeki

Dato : 04-09-08 20:51

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> For det første er jeg lærer for børn der er under udvikling og det er ikke
> min opgave at udpege dem på forhånd da jeg kunne risikere at tage fejl.
> For det andet minder det uhyggeligt om et tankepoliti,

"- Det er typisk, at politikerne vil løse samfundets problemer ved at lægge
dem ud til den almene folkeskole, og det er en rigtig dårlig ide. Vi har
nogle udmærkede institutioner som SSP, politiet og socialvæsnet, som er i
stand til at løse de problemer, siger skoleinspektør Jens Husum til DR
Nyheder"

Det kan godt være at jeg overdramatiserer lidt her, men jeg begynder mere og
mere at have den holdning at demokratiet langsomt er under afvikling. Hvilke
"problemer" er det lige at skoleinspektøren i ovenstående hentyder til? At
der skulle være borgere - børn og unge - i Danmark som tænker og opfører sig
anderledes end den norm som efterhånden sættes fra Christiansborg?

Vi er så stolte af vores demokrati hvor det bl.a er helt lovligt for
nynazister at demonstrere med hagekors og lufte deres mening, på samme måde
som kristne fundementalister i det mørke Vestjylland kan lufte deres
kærlighed over for det som de nu tror på.

Men når det drejer sig om den universelle bøhmand - den fundementale
muslim - så gælder der helt andre regler?

Hvorfor? Hvad er det vi skal være så bange for? Og hvad er det vi forsøger
at beskytte os imod?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-09-08 14:42

> [...]
> fundementale muslim - så gælder der helt andre regler?
>
> Hvorfor? Hvad er det vi skal være så bange for? Og hvad er

Det er endvidere betænkeligt fordi det jo er forbudt for PET
at overvåge borgere alene ud fra deres politiske
overbevisning, men så kan man smart sætte borgerne til at gøre
det i stedet for: at overvåge andre borgere - og man er
forarget over hvad Stasi og KGB hævdes at have gjort:
overvåget hver eneste borger via et sindrigt stikkersystem.

Det er uhyggeligt at det kan gå upåtalt hen. Jeg ser heller
ikke nogen fra venstrefløjspartierne umiddelbart protestere
mod det -men det er måske fordi jeg ikke har fulgt med?