PC eller PCer
Fra : bj

Dato : 12-08-08 22:35

Fra : Søren Friberg

Dato : 13-08-08 05:33

Fra : molped

Dato : 13-08-08 02:42

> Hvad hedder det? Hedder det:
>
> En PC/ flere PCer
>
> eller
>
> en PC/flere PC
>
> Synes ikke jeg kan finde et svar
>
> Håber på hjælp
>
> mvh
> bj

Da PC står for "Personlig Computer", er det vel nødt til at hedde:
En PC, flere PC'e, PC'en.

Fra : bj

Dato : 13-08-08 11:41

"molped" <molped@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 12 Aug., 23:34, "bj" <b_hoejgaar...@mail.dk> wrote:
> [...]
>
> mvh
> bj

Da PC står for "Personlig Computer", er det vel nødt til at hedde:

Tak for svarene.

Ja, det er jo lige det - hedder det flere PCer eller flere PC'e!

Hvad nu hvis Personal Computer på engelsk, er flertal så hedder det vel på
dansk også flere PC? Hmm, det må jeg lige se om jeg kan finde i en engelsk
ordbog.

Anyway, tak for svarene

fortsat god dag

bj

Fra : Søren Friberg

Dato : 13-08-08 14:31

molped skrev:

> Da PC står for "Personlig Computer", er det vel nødt til at hedde:
> En PC, flere PC'e, PC'en.
>
> mvh
Vrøvl!

Det tager præcis 10 sek at slå op i retskrivningsordbogen på nettet,
hvilket er autoriteten her.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : Ivar

Dato : 13-08-08 19:34

molped skrev:

> Da PC står for "Personlig Computer",

Nej, pc står for Personal Computer.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : bj

Dato : 13-08-08 22:19

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
> Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af
> at citere indlæg fra Googles Groups korrekt.

mit foreløbige svar til andre svar:

pc sb., pc'en, pc'er.http://www.retskrivningsordbogen.dk/ro/ro.htm

pc står for "personal computer" og fordansket kan man vel godt oversætte til
det "personlig computer", men da det er et ord vi vel har inddraget i danske
sprog fra et fremmedsprog (engelsk/amerikansk?), vil man nok ikke opleve at
få fejl ved at bruge fordanskningen, men det må stå for et ansvar, da jeg
ikke har undnersøgt det nærmere..

mvh
bj

Fra : molped

Dato : 14-08-08 04:05

> Nej, pc står for Personal Computer.

Ja på engelsk - på dansk er der vel ikke noget galt i at bruge
"personlig computer".

Så kunne man fristes til at lave en dansk og en engelsk udgave.

Dansk: En PC / Flere PC'e
Engelsk: En PC / Flere PC's