ER der ikke noget der hedder sveder/efters~
Fra : Per

Dato : 02-08-08 15:09

Hej Ng !

Et par spm. om folkeskole-opdragelse.

Jeg hører aldrig om nogen der får en sveder/eftersidning mere - findes det
ikke i folkeskolen ?

Jeg ville ellers mene at de ville være et godt redskab for en lærer til at
opdrage uartige børn - ligesom det var for en del år siden. Jeg kan da huske
at det var noget man frygtede. Nogen begyndte endda at græde fordi de fik en
sveder.

Hvad med at blive smidt uden for døren/ned til rektors kontor - findes det
mere ??

Mvh. PEr

Fra : Max Sørensen

Dato : 02-08-08 20:13

> Jeg hører aldrig om nogen der får en sveder/eftersidning mere - findes det
> ikke i folkeskolen ?
Nu er jeg fra en friskole, men gør det så meget?

> [...]
> opdrage uartige børn - ligesom det var for en del år siden. Jeg kan da
> huske at det var noget man frygtede. Nogen begyndte endda at græde fordi
Vi bruger af til eftersidninger. Men vi bruger aldrig frygt. Eftersidning
kan også kaldes tid til selvreflektion, og vi bruger det kun i det omfang
vi tror det har en virkning på elevens adfærd - oftest i forbindelse med
pjæk.
Desværre er problemet jo at du ikke må lade børn sidde "alene". Der skal med
andre ord ansættes en til at kigge efter eftersiderne, og penge jo ikke det
skolerne har mest af.
En eftersidning kan desuden have en opgave tilsluttet - rengøring,
bogindpakning, pedelopgaver o.l.

> Hvad med at blive smidt uden for døren/ned til rektors kontor - findes det
> mere ??
Hos os gør det. Vi finder os ikke i noget.

Max

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-08-08 09:30

"Max Sørensen" <max-sletdette@kfumspejderne.dk> skrev i
meddelelsen news:g72bjr$1rt1$1@newsbin.cybercity.dk...
> Nu er jeg fra en friskole, men gør det så meget?

Der er ikke nogen der har afskaffet svedere som mulighed. Men
i visse kommuner,herunder Københavns, er man gået væk fra det
princip - alene som følge af de penge det koster at beskæftige
en tilsynsførende lærer til jobbet. Det skal jo skemalægges,
det koster penge, det er for dyrt etc.
Desuden er det ud fra tesen om at der ikke skal være straf i
pædagogikken.
Endelig må man ikke iværksætte sådanne tiltag uden at hjemmet
er underrettet. Det vil sige at det først kan ske dagen efter,
såfremt ungen overhovedet viser sedlen derhjemme og forældrene
skriver under på det. Og mange forældre mener at det er "den
skide skoles skyld altsammen" så det vil have en ringe effekt.
Den gik i gamle dage, da skolen og dens lærere nød en større
respekt i samfundet, men det er ikke tilfældet i dag.

Man kan være enig eller uenig her, men det er sådan hurtigt
sagt, begrundelserne for ikke at have det i større omfang.

Frygt i pædagogikken er ikke et godt middel - det bør undgås.
Respekt og frygt er to forskellige ting.

> [...]
> af.
> En eftersidning kan desuden have en opgave tilsluttet -
> rengøring, bogindpakning, pedelopgaver o.l.

Og det må man ikke gøre i folkeskolen. Man må ikke lade
eleverne gøre rent - de må højst rydde op. De må ikke varetage
pedelopgaver eller i det hele taget varetage opgaver hvor der
kan ansættes professionelle til det. Fx må en skoleelev ikke
være med til at male et klasseværelse, men hun må godt være
med til at dekorere den.

> Hos os gør det. Vi finder os ikke i noget.

Det er forskelligt fra skole til skole - men at smide en elev
til inspektøren kan være vanskeligt, eftersom inspektørerne i
dag har så meget papirarbejde der kræves af dem fra kommunens
og regeringens side at de ikke har tid til at tale med de
uvorne unger, og desuden ses der ofte skævt til en lærer der
ofte smider uvorne elever på kontoret. Endelig skal eleverne
følges når de er en vis alder, og nogle af de større elever
går ikke af sig selv ned på kontoret, men går bare hjem, og
forældrene sanktionerer det gerne, for det er jo "skolens
skyld altsammen".

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-08-08 15:45

> [...]
> de fik en sveder.
>
> Hvad med at blive smidt uden for døren/ned til rektors kontor - findes det

Begge dele findes - og bruges.
Mht. prisen for en eftersidning, så tager vi det ikke så nøje,
hvor jeg arbejder, men det kræver jo så også, at de lærere,
som giver eftersidninger, gider bruge tid på at sidde i samme
lokale som eleven, og så kan lærerne jo f.eks. rette opgaver
så længe.
Lidt sjovt: For mange år siden havde jeg en elev, som havde
gjort sig fortjent til en eftersidning, men som overhovedet ikke
ville/kunne gøre det efter skoletid. OK, sagde jeg, du kan møde
tre kvarter før i morgen tidlig. Jeg skrev det så på sedlen til forældrene,
og han mødte op kl. 7.30 næste morgen, godt irriteret - men han fik
ikke flere før/efter-sidninger siden.
Mvh.Bodil.

Fra : Søren Friberg

Dato : 04-08-08 21:10

Per skrev:
> Hej Ng !
>
> Et par spm. om folkeskole-opdragelse.

Mit udgangspunkt er ikke at opdrage, men at undervise. Det er
selvfølgelig idealistisk af mange forskellige grunde, som man kan lave
en MEGET lang tråd om.

> Jeg hører aldrig om nogen der får en sveder/eftersidning mere - findes
> det ikke i folkeskolen ?

Nej, ikke fra mig. Jeg må være ærlig og indrømme, at jeg adrig har brugt
det i nu 24 år. Jeg tror nok, at jeg har hørt om et par gange blandt
mine kollegaer i samme tidsrum, men jeg er noget i tvivl her.

> [...]
> at opdrage uartige børn - ligesom det var for en del år siden. Jeg kan
> da huske at det var noget man frygtede. Nogen begyndte endda at græde

Græde, ja utvivlsomt. Nu vil jeg nødig redegøre for de mange rystende
ubehagelige ting som jeg og især mine klassekammerater kunne finde
på. Luskerier som jeg ikke har oplevet overhovedet som lærer. Børn (og
voksne) er anderledes i dag, men ikke værre. I mange, mange tilfælde
giver omsorg meget mere.

> Hvad med at blive smidt uden for døren/ned til rektors kontor - findes
> det mere ??

Det kan ske, men jeg synes, det er et elendigt sted at få undervisning.
Store elever kommer ikke udenfor hos mig - så må der noget andet til,
men nogle mindre elever kan have meget brug for at bevæge sig rundt uden
for evt. i det fri og så komme tilbage. Men det virker ikke rigtig som
straf. Kontoret tror jeg at have anvendt 3-4 gange i min lærertid, hvor
jeg har ment det havde et fornuftig formål.

Er i øvrigt privatansat.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 11-08-08 17:26

Per <mesked@hotmail.com> wrote:

> Jeg hører aldrig om nogen der får en sveder/eftersidning mere - findes det
> ikke i folkeskolen ?

Så i avisen, Berlingske Tidende i går, at eftersidninger kan bruges over
for børn i 3. til og med 10. klasse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk