Igen vil færre være folkeskolelærer
Fra : Søren Friberg

Dato : 17-07-08 03:01

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/07/17/032830.htm?rss=true

De unge vil ikke være skolelærere: De sidste fire år er ansøgertallet
til læreruddannelserne faldet, så når der i 2004 var 5 unge der ville
være lærere - er det i dag kun 3, der har de samme ambitioner.

Formand for Lærerstuderendes Landskreds Kresten Bang Heinfelt, gentager
over for Berlingske Tidende sidste års kritik fra Lærerforeningen,
nemlig at ministeren selv er medskyldig i, at lærerfaget er blevet så
upopulært:

- I lang tid udtalte han sig utrolig negativt og var på den måde med til
at skabe et dårligt billede af folkeskolen, siger Kresten Bang Heinfelt.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Kim2000

Dato : 17-07-08 12:55

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> - I lang tid udtalte han sig utrolig negativt og var på den måde med til
> at skabe et dårligt billede af folkeskolen, siger Kresten Bang Heinfelt.

Helt enig, og ligeså slemt er det såmænd nok at seminarierne slet ikke
formår at uddanne folk så man er klar til skolen. Man får et kulturchok når
man kommer ud i virkeligheden og vi oplevede ingen kombling mellem teori og
praksis. Det virkede simpelthen som om underviserne ikke anede noget om
folkeskolen.

Fra : kjaer

Dato : 18-07-08 20:55

Søren Friberg typed:
> [...]
>
> - I lang tid udtalte han sig utrolig negativt og var på den måde med
> til at skabe et dårligt billede af folkeskolen, siger Kresten Bang

Når det åbenbart kræves, at man skal demonstrere mod
undervisningsministeren, (den til enhver tid siddende) så skræmmer det nok
også en del bort.
Lærerne plejer jo at påstå at undervisningsministeren ikke har forstand på
undervisning, eller folkeskole i det hele taget.
Jeg tror at den lav-status som lærerfaget har fået, skyldes de evindelige
demonstrationer.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-07-08 11:52

"kjaer" <sikkenoej@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> demonstrationer.

Hvilke evindelige demonstrationer? Der har været EN stor
demonstration i forbindelse med indførelse af elevplaner,
ellers har der ikke været "evindelige demonstrationer". Men du
mener måske at det forhold at lærerne giver udtryk for en
anden opfattelse er en demonstration, og kun hvis lærerne
havde holdt deres kæft, ville det vælte ind på seminarierne?

Ærlig talt. Vi er ganske vist lærere, men vi har også en
forpligtelse til at sige fra når det uvm laver er noget lort.
Hvis det er en medvirkende årsag til frafaldet, so be it. Man
skal ikke gå ind i et fag med lukkede øjne og så 4 år efter
opdage at man har valgt katastrofalt forkert.
Så hellere få sandheden at vide fra dag et, så man kan
forholde sig til det og så man ikke bagefter kan sige;"Det
vidste jeg ikke". Ligger oplysningerne for en,så har man
større chance for at man holder ved på trods af virkeligheden,
fremfor at det kommer som et praksischok for en.

Fra : Søren Friberg

Dato : 20-07-08 04:13

Arne H. Wilstrup skrev:
> "kjaer" <sikkenoej@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
>
> Hvilke evindelige demonstrationer?

Nu har jeg kun kortvarigt været i folkeskolen, men ellers privatansat.
Demonstrationer og strejker er ikke hverdagskost i skolen. Og på 24 år
har jeg endnu aldrig strejket, men muligheden var der vist en enkelt
gang for mange år tilbage, men da var jeg tillidsmand og havde alligevel
ikke muligheden. Nej, man må sige lærerne er et forbløffende tålmodet
folkefærd, der nu kan læne sig til tilbage og se andre stejkende grupper
få noget mere ud af det. Det er dyrt at være naiv!

Så har det jo ellers aldrig været populært at være offentlig ansat i
opgangstider, hvor lønnen uvægerligt halter voldsomt efter. I
nedgangstider begynder de privatansatte jo så til gengæld som regel at
klynke fordi de glemte at spare sammen til de dårlige tider.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : kjaer

Dato : 20-07-08 15:26

Arne H. Wilstrup typed:
> "kjaer" <sikkenoej@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
>
> Hvilke evindelige demonstrationer?

Godaw Wilstrup. det startede i 1968. det kan du da godt huske.

Fra : Søren Friberg

Dato : 20-07-08 21:54

kjaer skrev:
> Arne H. Wilstrup typed:
>
> Godaw Wilstrup. det startede i 1968. det kan du da godt huske.

Så må jeg melde hus forbi, da jeg kun har været lærer i 24 år!

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-07-08 11:01

> Arne H. Wilstrup typed:

> Godaw Wilstrup. det startede i 1968. det kan du da godt huske.

Du taler om lærernes evindelige demonstrationer - det afviser jeg - Godaw
Kjær - kom lige med et par eksempler på strejker og demonstrationer fra
lærerside der har været store og påvis så endelig de "evindelige
demonstrationer" - dit had til lærerne er kendt, men prøv i det mindste at
være fair her - men det kan du måske ikke?