Vis countdown i titlebar
Fra : Ace

Dato : 17-09-08 12:57

Hejsa

Hvordan får man en dynamisk countdown i titlebaren, som tæller
ned til et specifikt tidspunkt på en bestemt dag, der med to
cifre viser dage:timer:minutter:sekunder?
Eksempel:
"Husk der er: xx:xx:xx:xx til et-eller-andet."

Fandt dette script på dynamicdrive.com:
<head>
<script type="text/javascript">
function cdtime(container, targetdate){
if (!document.getElementById ||
!document.getElementById(container)) return
this.container=document.getElementById(container)
this.currentTime=new Date()
this.targetdate=new Date(targetdate)
this.timesup=false
this.updateTime()
}
cdtime.prototype.updateTime=function(){
var thisobj=this
this.currentTime.setSeconds(this.currentTime.getSeconds()+1)
setTimeout(function(){thisobj.updateTime()}, 1000) //update time
every second
}
cdtime.prototype.displaycountdown=function(baseunit,
functionref){
this.baseunit=baseunit
this.formatresults=functionref
this.showresults()
}
cdtime.prototype.showresults=function(){
var thisobj=this

var timediff=(this.targetdate-this.currentTime)/1000 //difference
btw target date and current date, in seconds
if (timediff<0){ //if time is up
this.timesup=true
this.container.innerHTML=this.formatresults()
return
}
var oneMinute=60 //minute unit in seconds
var oneHour=60*60 //hour unit in seconds
var oneDay=60*60*24 //day unit in seconds
var dayfield=Math.floor(timediff/oneDay)
var hourfield=Math.floor((timediff-dayfield*oneDay)/oneHour)
var
minutefield=Math.floor((timediff-dayfield*oneDay-hourfield*oneHou
r)/oneMinute)
var
secondfield=Math.floor((timediff-dayfield*oneDay-hourfield*oneHou
r-minutefield*oneMinute))
if (this.baseunit=="hours"){ //if base unit is hours, set
"hourfield" to be topmost level
hourfield=dayfield*24+hourfield
dayfield="n/a"
}
else if (this.baseunit=="minutes"){ //if base unit is minutes,
set "minutefield" to be topmost level
minutefield=dayfield*24*60+hourfield*60+minutefield
dayfield=hourfield="n/a"
}
else if (this.baseunit=="seconds"){ //if base unit is seconds,
set "secondfield" to be topmost level
var secondfield=timediff
dayfield=hourfield=minutefield="n/a"
}
this.container.innerHTML=this.formatresults(dayfield, hourfield,
minutefield, secondfield)
setTimeout(function(){thisobj.showresults()}, 1000) //update
results every second
}

/////CUSTOM FORMAT OUTPUT FUNCTIONS
BELOW//////////////////////////////

//Create your own custom format function to pass into
cdtime.displaycountdown()
//Use arguments[0] to access "Days" left
//Use arguments[1] to access "Hours" left
//Use arguments[2] to access "Minutes" left
//Use arguments[3] to access "Seconds" left

//The values of these arguments may change depending on the
"baseunit" parameter of cdtime.displaycountdown()
//For example, if "baseunit" is set to "hours", arguments[0]
becomes meaningless and contains "n/a"
//For example, if "baseunit" is set to "minutes", arguments[0]
and arguments[1] become meaningless etc

function formatresults(){
if (this.timesup==false){//if target date/time not yet met
var displaystring="Husk der er:
"+arguments[0]+":"+arguments[1]+":"+arguments[2]+":"+arguments[3]
+" til et-eller-andet."
}
else{ //else if target date/time met
var displaystring="Så er det NU!"
}
return displaystring
}
</script>
</head>
<script type="text/javascript">
var futuredate=new cdtime("countdowncontainer", "September 20,
2008 18:00:00")
futuredate.displaycountdown("days", formatresults)
</script>
.. det er "September 20, 2008 18:00:00" der tælles ned til.
Desværre viser scriptet her kun countdownen i et div.

Fandt siden hen det her:
<head>
<title></title>
<script type="text/javascript">
var i = 86400;
function titleTimer(){
document.title = "Husk der er: "+i+" til et-eller-andet.";
i -= 1;
if(i < 0){
document.title = "Så er det NU!"}
else{
setTimeout("titleTimer()", 1000);}}
</script>
</head>
.. selvom dette script fint viser countdownen i titlebaren,
tæller det udelukkende sekunder og hver gang siden refreshes,
starter countdownen forfra.

Ved ikke om det er muligt på at integrere disse to script, for at
opnå den ønskede effekt, eller om der findes en lang simpler
løsning. Uanset hvad håber jeg, at der nogen der kan hjælpe mig.

Venligst
Ace

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birgit Holme

Dato : 17-09-08 15:05

Jeg tror det script jeg har på denne side gør det du vil have
http://www.squiggyclassicinline.com/

scriptet er hentet på http://andrewu.co.uk/clj/countdown/

Og dette er det eneste du har på din side

Counting down to race day: <span
id="countdown1">2009-03-15 09:00:00 GMT+05:00</span>!

I dk skal "GMT+05:00" rettes til "GMT-01:00"

plus selvfølgelig en henvisning til .js i din header <script
type="text/javascript" src="/scripts/countdown_expanded.js"
defer="defer"></script>

Meget simpel og det virker, har haft min countdown til at tælle over
et år uden nogensomhelst problemer.

/Birgit

Fra : Ace

Dato : 17-09-08 17:21

Birgit Holme skrev:
> [...]
> defer="defer"></script>
>

> Meget simpel og det virker, har haft min countdown til at tælle over

Et fint countdown-script du har dér, men desværre viser det, ligesom
det første script i mit indlæg, kun nedtællingen i et layer.. i dit
tilfælde et <span>.
Derfor løser det beklageligvis ikke mit problem med, at få countdownen
vist i browserens titlebar

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-09-08 17:27

Ikke muligt. Hvis du i stedet for Titlebar skulle mene statusbar så er
dette muligt i nogle ældre Browsere.
Kort sagt, vis det et sted på siden i stedet.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Ace

Dato : 17-09-08 17:43

Jens Peter Karlsen mener:
> Ikke muligt. Hvis du i stedet for Titlebar skulle mene statusbar så er
> dette muligt i nogle ældre Browsere.
> Kort sagt, vis det et sted på siden i stedet.

Ikke muligt?? Undskyld, men er det en konstatering der bunder i
omtvistelig logik, eller er det blot en formodning?
Grunden til jeg spørger er, at det virker ret bemærkelsesværdigt hvis det
slet ikke skulle kunne lade sige gøre, når det nu engang er muligt at få
så meget andet til at stå i titlebaren.

Jeg har ganske vidst ikke særlig stor indsigt i JavaScript, men er det
ikke muligt i et countdown-script, at sige noget a la
parent.document.title= et sted, og så få nedtællingen vist deri i stedet
for et layer eller noget?

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-09-08 18:22

Ace wrote:

> [...]
> ikke muligt i et countdown-script, at sige noget a la
> parent.document.title= et sted, og så få nedtællingen vist deri i stedet

Godt spørgsmål.
Jeg kan godt ændre title (og visning i titlebar) ved at bruge eks.
document.title = 'Ny title'
I hhv Firefox 3, IE 6, samt Konqueror.
Men det kan være det ikke virker i nyere IE'ere, som jeg desværre ikke har
adgang til hér.

Stig Johansen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 18-09-08 20:50

Du kan godt få den til at sige noget a la: "der er 10 dage til".
Jeg ved ikke lige hvad jeg tænkte på.

Nedenstående script vil være let at ændre der er blot 2 linier der
skal ændres.

document.write("<b>"+calculatediff+" "+pluraldayornot+"
"+beforeOccasionText+" "+showdate+"!</b>")

ændres til:

top.document.title ="+calculatediff+" "+pluraldayornot+"
"+beforeOccasionText+" "+showdate+"

(skal være på en linie)
Den anden document.write ændres på samme facon.

Har ikke lige testet det men burde virke.
Jeg vil dog stadig fraråde det mange sikkert vil overse det. Det er
f.eks. sjældent at jeg kikker på titlen.

Regards Jens Peter Karlsen.

<script type="text/javascript">

/*
Annual Occasions Count Down script- By JavaScript Kit
For this and over 400+ free scripts, visit
http://www.javascriptkit.com
This notice must stay intact
*/

var today=new Date()

//Enter the occasion's MONTH (1-12) and DAY (1-31):
var theoccasion=new Date(today.getFullYear(), 12, 25)

//Customize text to show before and on occasion. Follow grammer below:
var beforeOccasionText="left until Christmas"
var onOccasiontext="Today is Christmas. Happy Holidays!"

var monthtext=new
Array("Jan","Feb","Mar","April","May","June","July","Aug","Sep","Oct","Nov","Dec")
theoccasion.setMonth(theoccasion.getMonth()-1) //change to 0-11 month
format
var showdate="("+monthtext[theoccasion.getMonth()]+"
"+theoccasion.getDate()+")" //show date of occasion

var one_day=1000*60*60*24
var calculatediff=""

calculatediff=Math.ceil((theoccasion.getTime()-today.getTime())/(one_day))
if (calculatediff<0){ //if bday already passed
var nextyeartoday=new Date()
nextyeartoday.setFullYear(today.getFullYear()+1)
calculatediff=Math.ceil((nextyeartoday.getTime()-today.getTime())/(one_day)+calculatediff)
}

//Display message accordingly
var pluraldayornot=(calculatediff==1)? "day" : "days"
if (calculatediff>0)
   document.write("<b>"+calculatediff+" "+pluraldayornot+"
"+beforeOccasionText+" "+showdate+"!</b>")
else if (calculatediff==0)
   document.write("<b>"+onOccasiontext+" "+showdate+"!</b>")

</script>

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-09-08 21:30

Jens Peter Karlsen wrote:

> Jeg vil dog stadig fraråde det mange sikkert vil overse det.

Jeg synes også det er en dum ide men..

> Det er
> f.eks. sjældent at jeg kikker på titlen.

Title, synes jeg, er ret vigtig.
På min win2k får jeg vist title når jeg skifter mellem en masse FF'ere med
alt+tab.

Stig Johansen

Fra : preben nielsen

Dato : 29-09-08 19:34

"Ace" <ace@clubace.dk> skrev i meddelelsen
> Hejsa
>
> Hvordan får man en dynamisk countdown i titlebaren, som tæller

Det kan du da forhåbentlig ikke få mulighed for.

Din webside kan/skal da slet ikke vide, hvilken type vindue det kører i, og
om det vindue overhovedet har en titlebar.

-p

Fra : John S. Thomsen

Dato : 29-09-08 22:41

preben nielsen wrote:
> "Ace" <ace@clubace.dk> skrev i meddelelsen

> Det kan du da forhåbentlig ikke få mulighed for.
>
> Din webside kan/skal da slet ikke vide, hvilken type vindue det kører i,
> og om det vindue overhovedet har en titlebar.

Der er muligt at lave en dynamisk countdown i titlebaren.

Her en simpel udgave:

<script>
offset=(new Date()).getTime()+11*1000;
interval=setInterval(function(){
var seconds=Math.floor((offset-(new Date()).getTime())/1000);
if(seconds>0)document.title=seconds;else
{document.title="Cookie Time!";clearInterval(interval);}},200);
</script>

Testet i Firefox 3.