Hvor finder jeg programmet ASP?
Fra : Maja Andersen

Dato : 11-09-08 21:44

Hej alle sammen

Jeg er ny herinde og håber, jeg stiller spørgemålet det rigtige
sted.

Jeg vil gerne i gang med at lave hjemmesider med ASP, men hvilket
program er bedst? Og har I måske et direkte link til free
download af programmet?

Jeg har indtil videre installeret:
Miscrosoft Visual Web Developer 2008 Express Edition
Miscrosoft Visual Basic 2008 Express Edition
Miscrosoft Visual C# 2008 Express Edition

Kan jeg bruge en af dem til noget - eller er det måske helt andre
programmer, jeg skal have?

Håber der er en, der kan hjælpe mig med at komme i gang!

Med venlig hilsen
Maja

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erling Sørensen

Dato : 11-09-08 22:09

"Maja Andersen" <majaa@live.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gerne i gang med at lave hjemmesider med ASP, men hvilket
> program er bedst? Og har I måske et direkte link til free
> download af programmet?

ASP er ikke et program som sådan. Det er et scripting sprog som webservere
kan fortolke til hjemmesider.
Jeg vil foreslå du tager et kig på http://www.html.dk/tutorials/asp/ før du
går videre. Her finder du en god start guide til ASP.
Kig evt. senere på www.aspfaq.dk.

> Jeg har indtil videre installeret:
> Miscrosoft Visual Web Developer 2008 Express Edition
> Miscrosoft Visual Basic 2008 Express Edition
> Miscrosoft Visual C# 2008 Express Edition

Alle sammen ganske udmærkede programmer.
De er dog mest lavet til dotnet udvikling. ASP.net er efterfølgeren til det
oprindelige ASP sprog, og kan en del flere tricks. Dotnet betragtes som et
"rigtigt" programmeringssprog i modsætning til den originale udgave af ASP.
Selv er jeg dog aldrig rigtig kommet i gang med dotnet, da mine udfordringer
indtil videre fint har kunnet klares med den "gamle" ASP.
Hvis du gerne vil i gang med dotnet, kan du stille spørgsmål til dette i
gruppen dk.edb.programmering.dotnet

> Kan jeg bruge en af dem til noget - eller er det måske helt andre
> programmer, jeg skal have?

Som nævnt ovenfor, vil disse programmer egne sig glimrende til udvikling i
asp.net.
Vil du i stedet i gang med den originale version af asp, vil jeg anbefale
dig at starte med Notepad++
Notepad++ kan hentes ganske gratis her:
http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/site.htm
Men start for din egen skyld med at læse den nævnte tutorial.

mvh
Erling

Fra : Erling Sørensen

Dato : 11-09-08 22:12

"Erling Sørensen" <erling_deletethis@nvn.dk> skrev i en meddelelse

> Kig evt. senere på www.aspfaq.dk.
Ups! Forkert link.

Skulle have været www.asp-faq.dk

mvh
Erling

Fra : Maja Andersen

Dato : 11-09-08 22:26

Erling Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/site.htm
> Men start for din egen skyld med at læse den nævnte tutorial.

Hej Erling

Jeg takker mange gange for dit svar. Jeg tror det var ASP.net, jeg skulle have
haft gang i i stedet.

Mvh Maja

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-09-08 22:27

On Thu, 11 Sep 2008 23:08:57 +0200, "Erling Sørensen"
<erling_deletethis@nvn.dk> wrote:

>ASP er ikke et program som sådan. Det er et scripting sprog som webservere
>kan fortolke til hjemmesider.

Nej, scripting-sproget er fx VBScript, Javascript eller et af de andre,
som kan bruges i ASP-miljøet.

ASP omfatter meget mere end et scripting-sprog (objekter,
server-funktioner osv.).
Jeg synes det giver mest mening at kalde det et "udviklingsgmiljø" eller
noget andet med "miljø"

Resten er jeg meget enig i.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erling Sørensen

Dato : 11-09-08 23:13

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, scripting-sproget er fx VBScript, Javascript eller et af de andre,
> som kan bruges i ASP-miljøet.

Du har selvfølgelig ret.
Jeg så bare ikke at spørgeren var helt klar til "ligegyldige" detaljer :)

mvh
Erling

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-09-08 22:20

On 11 Sep 2008 20:43:40 GMT, Maja Andersen <majaa@live.dk> wrote:

>Jeg er ny herinde og håber, jeg stiller spørgemålet det rigtige
>sted.

Det tror jeg.

>Jeg vil gerne i gang med at lave hjemmesider med ASP, men hvilket
>program er bedst? Og har I måske et direkte link til free
>download af programmet?

ASP er ikke et program (i ordinær forstand).
ASP er snarere et "udviklingsmiljø", som stiller nogle funktioner til
rådighed, som ligger på en server, og som programmøren (du) kun anvende.

ASP kan anvende flere programmeringssprog. VB Script er langt den emst
anvendte.

>Jeg har indtil videre installeret:
>Miscrosoft Visual Web Developer 2008 Express Edition
>Miscrosoft Visual Basic 2008 Express Edition
>Miscrosoft Visual C# 2008 Express Edition

Fint nok, men til en start kommer du langt hurtigere i gang med
Notepad/Notesblok - så slipper du for at bruge tid på at lære
programmerne at kende, før du lærer ASP-miljøet.

Hvis du i forvejen har en HTML-editor, som du er fortrolig med, og hvor
du kan skrive kode direkte, så kan det også være et godt bud.
Perosnligt bruger jeg (af gammel vane) Stone's Webwriter.

Senere kan du sikkert hæve din "produktivitet"/"effektivitet" ved at
benytte et/flere af ovennævnte programmer.

>Kan jeg bruge en af dem til noget - eller er det måske helt andre
>programmer, jeg skal have?

Du skal allerførst sikre dig, at du har en server, som understøtter ASP.
I praksis vil det (oftest) sige en Microsoft IIS server.

Du kan enten bruge én på din egen maskine (den er inkluderet i Win XP og
Vista, undtagen i Home versionerne) [1]. Eller du kan bruge et webhotel,
som understøtter ASP. (Eller begge dele.)

>Håber der er en, der kan hjælpe mig med at komme i gang!

Det nemmeste er at starte med ASP tutorialen på html.dk:
<url: http://www.html.dk/tutorials/asp/>
- tag lektionerne fra en ende af og leg med alle eksemplerne, så er du
godt i gang.

Spørg videre her, hvis du går i stå.

Man plejer at anbefale nye at starte med ASP.Net i stedet for klassisk
ASP, da ASP.Net er det fremtidige ASP-udvilingsmiljø.
Men hvis ikke du har programmeirnsgerfaring overhovedet, vil jeg mene,
at klassisk ASP er hurtigere at komme i gang med.

ASP.Net-spørgsmål hører til i dk.edb.progarmmering.dotnet

[1] Jeg husker ikke, om den er installeret pr. default, ellers skal du
lige have fat i din Win installationsdisk og installere IIS (Internet
Information Server).

Når du har været igennem html.dk's tutorial, vil jeg gerne anbefale
nogle hjælpeværktøjer - men start med en simpel editor og simple
eksempler, så lærer du tingene fra grunden.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-09-08 08:51

Jørn Andersen wrote:

> Du kan enten bruge én på din egen maskine (den er inkluderet i Win XP
> og Vista, undtagen i Home versionerne) [1]. Eller du kan bruge et
> webhotel, som understøtter ASP. (Eller begge dele.)

For Vistas vedkommende er der to Home Editions: Home Basic og Home Premium.
Det er kun den første, der ikke indeholder IIS.

> [1] Jeg husker ikke, om den er installeret pr. default, ellers skal du
> lige have fat i din Win installationsdisk og installere IIS (Internet
> Information Server).

Serveren er ikke installeret pr. default. Man skal - som du skriver - have
sin installationsCD lagt i drevet, hvorefter man

i XP

skal ind via Kontrolpanel => Tilføj/fjern programmer
=> Tilføj/fjern Windows komponenter

i Vista

skal ind via Kontrolpanel => Programmer og funktioner
=> Slå Windows funktioner til eller fra

Erik Ginnerskov