Hjælp til asp!
Fra : jonathan

Dato : 04-08-08 17:10

Hej, jeg er rimelig ny inden for asp,
har nogle spørgsmål:

Hvliket program kan jeg bruge til at åbne og redigere asp?
(har windows vista)

Kan man lave login system med asp?
- hvis ja, skal man så bruge en MySQL database? (og hvad
programmer kan man bruge i forbindelse med mySQL ?

Er asp lettere at bruge end php?

( www.clanaop.wep.dk )

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-08-08 17:59

On 04 Aug 2008 16:09:47 GMT, jonathan <talltee@live.dk> wrote:

>Hej, jeg er rimelig ny inden for asp,
>har nogle spørgsmål:
>
>Hvliket program kan jeg bruge til at åbne og redigere asp?
>(har windows vista)

Kender ikke Vista, men alle programmer, som kan redigere "rå tekst" kan
bruges - fx NotePad/Notesblok.
Programmer som NotePad++ er lidt bedre, da den har syntax-farvning (der
er også mange andre).

>Kan man lave login system med asp?

Jeps - et helt simpelt eksempel uden database (= kun ét kodeord) finder
du her:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=49>

Eksemplet viser det mest basale:
1. en login-side
2. hvis betingelse er opfyldt sættes en session-variabel
3. hvis ikke får man en fejl-besked
4. På efterfølgende kode er indsat noget scripting, som checker om
session-variablen er sat. Hvis ikke redirectes til login-siden.

>- hvis ja, skal man så bruge en MySQL database?
Hvis du vil have flere brugere - fx med hver sit password - er en
database (næsten) uundværlig.
I princippet kan du godt have fx et array direkte i scriptet med de
lovlige brugere og deres passwords, men det bliver hurtigt
uoverskueligt.

Desuden vil man ofte have brug for, at brugere har forskellige
adgangs-niveauer (læseadgang, skriveadgang, admin etc.) - det er også
lettere at styre i en database.

Om det er MySql, Access eller en hvilken som helst anden database
afhænger mest af, hvad du har adgang til på dit website.

>(og hvad
>programmer kan man bruge i forbindelse med mySQL ?

Spørg i dk.edb.database.

>Er asp lettere at bruge end php?

Det er vist smag og behag.
ASP kodes som regel i VBScript (kan også kodes i JScript, men det er der
meget få der gør). PHP har "sit eget" script-sprog, som minder en del om
JScript.
VBScript er nok simplere at lære end PHP-sproget (fx behøver man ikke
skelne mellem små og store bogstaver), men som sagt: Det er nok en
smagssag.

PHP har flere indbyggede funktioner, mens ASP er mere "åbent", dvs.
baseret på eksterne komponenter til special-funktioner.

Desuden er der licens-forhold: PHP kan køre på Unix/Linux etc. og kan i
princippet være gratis. ASP er Microsoft og hvad deraf følger.
Køre du på et webhotel er det dog deres problem og ikke dit.

Og: Der er formentlig flere "amatører", der koder i PHP (pga.
licens-forhold) og derfor er der formentlig flere (mere eller mindre)
færdige scripts i omløb.
Fx er der flere færdige CMS-systemer i PHP end i ASP (det er dog ikke
"amatører", der har lavet de bedste af dem).

Endelig: Skal du starte med noget, som skal bruges professionelt, skal
du nok overveje ASP.Net i stedet for ASP (jeg er dog aldrig kommet i
gang med det for alvor).
Men til en masse gængse ting er ASP simplere og fuldt tilstrækkeligt -
der er millioner af ASP-sider, som laver avancerede ting.
ASP.Net - spørg i:
dk.edb.programmering.dotnet

Håber det hjalp lidt. Start med html.dk's Tutorial, så er du i gang.
Ellers spørg videre her.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Christian Kragh

Dato : 04-08-08 19:55

> Hvliket program kan jeg bruge til at åbne og redigere asp?
> (har windows vista)

Jeg ville bruge Textpad eller hvis man ikke vil købe et så
notesblok.
Du får bedre styr på at kode hvis du starter i et sådan program.
Når du bliver bedre kan du begynde at bruge Visual Studio .net
2007 eller nyere.

> Kan man lave login system med asp?
> - hvis ja, skal man så bruge en MySQL database? (og hvad
> programmer kan man bruge i forbindelse med mySQL ?

Du skal ikke bruge en database, men hvis der skal være flere
brugere er det nemmere.

Du kan sætte en variabel som du kan spørge om.

<%
''alle sider der skal kontrolleres om brugeren er ok
if not Session("user") = true then response.redirect "logind.asp"
'' Du spørger om variablen
'' session("user")
'' er sand
'' Hvis ikke dette er tilfældes skal brugeren sendes til
'' logind.asp
%>

logind.asp:

<%
if len(request.form("user")) > 0 then
if ((request.form("user") = "bruger") AND (request.form("pass")
= "kode")) then session("user") = true
response.redirect "default.asp"
end if
response.write "<form action='logind.asp' method='post'>"
response.write "<input type='text' value='bruger' name='user'>"
response.write "<input type='text' value='kode' name='pass'>"
response.write "<input type='submit' value='Logind'>"
response.writw "</form>"
%>

> Er asp lettere at bruge end php?

ASP bygger på Visual Basic og du kan nemmere, når du får helt
styr på ASP bygge videre til ASP.net da den også har mulighed for
at kører med Visual Studio.

Men ellers er det meget med smag og behag.

Hvis du kun skal bruge ASP eller PHP er det stort set et fed, men
med ASP.net er der mange flere funktioner bygget ind, og man kan
nemmere genbruge de funktioner man selv har skrevet.

Christian