Lade 2 værdier være afhængig af eet valg
Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-09-08 01:09

Hejsa...

Er der en venlig sjæl derude der har kan hjælpe med et sikkert ret
simpelt problem. Eller evt. henvise til et lignende eksempel et sted.

Jeg har brug for en funktion der onsubmit() kan tildele et hidden felt
en bestemt værdi afhængig af hvilken værdi der er valgt i en dropdownbox
i selve formen. Alle værdier er enten et tomt felt eller et heltal
mellem 0 og 30.

Der er kun en 5-6 valgmuligheder, så det behøver ikke at være en stor
forkromet løkke. Et antal if sætninger i funktionen kan sagtens gøre
det.

Sammenhængen mellem de to talsæt kan feks. være som følger, med den
valgte værdi først og 'slaveværdien' nævnt sidst.

'' -> 0
0 -> 1
2 -> 2
5 -> 3
10 -> 4
20 -> 5

Den sidste værdi er altid fortløbende fra 0 og opad, og betegner altså
også valgets nummer i dropdownboksen, hvis det kan bruges til noget.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-09-08 03:20

Something like this:

//getvalues
var1 = document.getelementbyid.myddbox.selectedvalue;
var2 = document.getelementbyid.myddbox.selextedindex+1;

//setvalue
document.getelementbyid.myhf.value = var2;

my*** er selvfølgelig nogle IDer du selv vælger og sætter på din
dropdown og hidden field.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-09-08 10:03

Jens Peter Karlsen forklarede:
> [...]
>
> //setvalue
> document.getelementbyid.myhf.value = var2;
>
> my*** er selvfølgelig nogle IDer du selv vælger og sætter på din

elm = document.getElementById( 'myddbox');
var2 = elm.selectedIndex;
var1 = elm.options[ var2].options;

document.getElementById( 'myhf').value = var2;

Birger

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-09-08 10:05

Efter mange tanker skrev Birger Sørensen:
> [...]
> var2 = elm.selectedIndex;
> var1 = elm.options[ var2].options;
>
> document.getElementById( 'myhf').value = var2;

skal selvfølgelig være :

elm = document.getElementById( 'myddbox');
var2 = elm.selectedIndex;
var1 = elm.options[ var2].value;

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-09-08 21:56

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Sat, 06 Sep 2008 02:08:49
+0200

>Er der en venlig sjæl derude der har kan hjælpe med et sikkert ret
>simpelt problem. Eller evt. henvise til et lignende eksempel et sted.

Mange tak for hjælpen. Efter lidt nørklen med syntaksen virker det nu
som jeg gerne vil have det til. Og samtidig fik jeg et par andre småting
koblet på - fint nok.

Men det får mig til at tænke på, om man på samme måde kan manipulere
selve <form></form> linien og vælge om der skal være et Target ="_blank"
i linien eller ej. Eller om der er en anden smart måde at løse dette på,
uden at bruge Window_open().

Mig bekendt virker tricket med at holde "SHIFT" eller "CTRL" nede ikke i
en form der submittes. Og hvis jeg går over i PHP og fortolker
resultatet før det sendes kan jeg ikke sende det til et nyt vindue.

Helt præcist forestiller jeg mig, at brugeren ved at vælge på en
radio-knap eller lign. kan bestemme om resultatet skal vises i samme
vindue eller i et nyt.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-09-08 09:01

Arne Feldborg sendte dette med sin computer:
> [...]
>
> Helt præcist forestiller jeg mig, at brugeren ved at vælge på en
> radio-knap eller lign. kan bestemme om resultatet skal vises i samme

Rent principielt, bør man vel kunne bruge onsubmit for formen, og der
sætte target, efter brugerens check eller ikke check af en box.

Har aldrig forsøgt - og man skal nok også være opmærksom på, at target
ikke er valid i strict og xhtml.

Birger

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 08-09-08 18:03

Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com> skrev :

>Har aldrig forsøgt - og man skal nok også være opmærksom på, at target
>ikke er valid i strict og xhtml.

Strict html - nej.

Transitional xhtml - jo.
--
Kerim

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-09-08 22:26

Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com> skrev Mon, 08 Sep 2008 10:01:25
+0200

>Rent principielt, bør man vel kunne bruge onsubmit for formen, og der
>sætte target, efter brugerens check eller ikke check af en box.

Nogen der har et forslag til hvad man skal forsøge sig med.?

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-09-08 01:36

Arne Feldborg wrote:

> Nogen der har et forslag til hvad man skal forsøge sig med.?

Jeg har så'en slags testside her:
<http://w-o-p-r.dk/tips/asp/callaspinfo.htm>
Der har jeg lagt 2 radioknapper ind, der vælger mellem "" og "_blank" i
target.

Stig Johansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-09-08 13:10

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> skrev Tue, 09 Sep 2008 02:36:06 +0200
>Der har jeg lagt 2 radioknapper ind, der vælger mellem "" og "_blank" i
>target.

Oh, kan det virkeligt gøres så enkelt.

Mange tak for hjælpen.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 10-09-08 00:56

Det er nok bedre at bruge "_self" i stedet for "", så man undgår at
nogle ældre browsere finder på at åbne et nyt vindue blot fordi der er
et target.

Regards Jens Peter Karlsen.