ratingsystem
Fra : Marc HK

Dato : 31-08-08 12:36

Hej, jeg ved ikke om dette skal laves med javascript eller noget
andet, men mit bedste skud er javascript, så jeg skriver det i
denne sektion.
jeg kunne godt tænke mig at have sådan et rating-stystem, hvor
der f. eks kan stå en joke, og så kan folk give den et bestemt
antal stjerner, og så står der så gennemsnittet af det antal
stjerner folk har givet den.
Man ser dem alle steder på nettet, og kunne godt tænke mig selv
at kunne lave dem.
så er der nogen der ved hvordan man gør?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 31-08-08 12:45

Marc HK udtrykte præcist:
> [...]
> Man ser dem alle steder på nettet, og kunne godt tænke mig selv
> at kunne lave dem.
> så er der nogen der ved hvordan man gør?

javascript er clientside.
Eller på en anden måde - et javascript på en maskine, hos een besøgende
har ingen mulighed at vide hvad det samme script på andre besøgende
maskiner foretager sig.
Derfor skal du bruge noget serverside til den slags.
PHP eller ASP de mest oplagte, selv om der findes adskillige andre
alternativer - start med at finde ud af hvilke muligheder du har, der
hvor din side bliver hosted.
Derefter henvend dig i den rigtige gruppe...

Birger

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-09-08 17:47

On 31 Aug., 13:44, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> [...]
> maskiner foretager sig.
> Derfor skal du bruge noget serverside til den slags.

En blanding af JS og serverside formodentlig. Jeg tænker på f.eks.
ratingsystgemet på Youtube eller på Google Groups, som jeg ser folk
spørge om ind i mellem.

Jeg har lavet et rating-system på min egen side, som kører uden JS,
men det er heller ikke så fancy, bruger kun standard xHTML og CSS samt
VBscript i ASPen. Det gemmer ratingen under sidens navn + en
constanttext, så det kan bruges som includeret script på forskellige
sider og stadig holde styr på, hvor mange har stemt hvad og hvor.
Kører på cookies.

Er nogen interesserede, kan en test ses her:
http://runejensen.dk/om/testside.asp

og koden er her:
http://runejensen.dk/temp/nyhedsgrupper/deiwsa/cookie.inc.txt

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 31-08-08 17:49

Marc HK skrev:

> [...]
> Man ser dem alle steder på nettet, og kunne godt tænke mig selv
> at kunne lave dem.
> så er der nogen der ved hvordan man gør?

Om det lige opfylder det hele skal
jeg ikke kunne sige, men Kevin Yanks
"Database Driven Website" har en jokes-
database som et hovedeksempel (Sitepoint
2004).

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk