HTML/Javascript puslespil.
Fra : Stig Johansen

Dato : 31-08-08 07:15

Bemærk X-post - jeg ved ikke hvor der skal FUT'tes, da det kan være begge.

Hej alle.

Jeg 'fedter' engang imellem med et lille 'puslespil'.
Måske er det ikke det rigtige ord, men here it goes:

Jeg har en side, hvor jeg beskriver nogle ting vedr. MS SQLServer, blandt
andet et eksempel på dannelse af en trigger.

Til dem der evt. ikke kender databaser/triggere, så er det kort fortalt et
stykke 'program' i databasen, der bliver udført som følge af nogle
hændelser, opdatér, ret osv.

Eksemplet her:
<http://w-o-p-r.dk/storm.monitor/mssql/mssql.create.trigger.asp>
bygger på en demodatabase, som følger med enhver installation, og kan derfor
afprøves af alle (der har MS SQLServer m.m. installeret).

Nu vil jeg gerne lave nogle beskrivelser/to do, hvis man ønsker at lave en
tilsvarende funktionalitet på sin egen database.

Selve funktionaliteten er den samme, men jeg vil gerne fremhæve de ting, der
skal rettes til i forhold til den enkelte database/tabel m.v.

I ovenstående eksempel har jeg indledningsvis smidt en <span> omkring de
betydende ting, og bare sat dem til rød skrift for at synliggøre det.

En af udfordringerne er, at der er kode, der ved copy/paste skal kunne
fungere umiddelbart i Query Analyzer.
Man kan også sige at det skal stå i en teksteditor på samme måde som man
læser det.
Det betyder at jeg ikke kan lægge ekstra (usynlige) divs eller lignende ind.

Javascript udfordringen kommer fordi jeg vil lave det så selve <code> boksen
indeholder den rene tekst, og skal formatteres via Javascript.

Baggrunden herfor er, at klippe/klistre også skal virke den anden vej.
Hvis jeg retter et par linier i den bagvedliggende kode, er det formentlig
_meget_ besværligt bagefter at sidde og nørkle med <span>'s.

Jeg forventer at lave noget search/replace i Javascript, hvor jeg har
stumperne, men hvis der er nogle der har en 'god stump' eller en demo,
ville det være meget rart.

Med hensyn til de her <span's> har jeg lavet et forsøg med title på
databasen (pubs), men jeg kunne godt tænke mig noget der bliver stående
lidt længere, evt. med et link til et bookmark, der indeholder lidt tekst.

Det er sikkert lidt forvirrende, det jeg skriver, men så skulle i bare se
inde i mit hovede

Det jeg er ude efter er lidt inspiration/koncept til hvordan man kan lave en
fornuftig, eller let forståelig, beskrivelse.

Målgruppen er MS SQLServer administratorer, men alt fra nybegynder til
hajer.

Hajerne betyder ikke så meget, de vil kunne klippe og klistre uden at læse
forklaringerne. Her vil for meget markup nærmest virke
irriterende/støjende/nedladende.

Så kunsten er at finde en (diskret) balance, der tilgodeser begge
yderpunkter, samt alle imellem.

Hvis der er nogle forslag til 'løsningen', inklusive forskellig markup af de
forskellige 'ting' - database, trigger,table,field - som pt. bare er lavet
med rødt.

Det skal nok nævnes, at jeg er fuldstændig 'farveblind', jeg er en af dem
der spørge konen hvad for noget tøj jeg skal tage på

Stig Johansen