Glidende bogmærke-funktion?
Fra : Martin Ploug

Dato : 22-08-08 17:28

Hej

Jeg faldt tilfældigt over siden http://www.sportklub.dk.

I bunden er der et bogmærke-link, der fører til toppen.
Men så vist jeg kan se er det ikke almindelig bogmærke-
kode - for er det ikke som om siden ruller langsomt og
glidende op?

Jeg synes umiddelbart det ser meget smart ud, og er bare
lidt nysgerrig efter at vide, hvordan det er lavet.

Jeg har prøvet at kigge i koden, men kan ikke umiddelbart
se, hvor der står noget om funktionen.

Nogen, der ved det eller kan se det?

Mvh. Martin

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-08-08 17:47

Efter mange tanker skrev Martin Ploug:
> [...]
> lidt nysgerrig efter at vide, hvordan det er lavet.
>
> Jeg har prøvet at kigge i koden, men kan ikke umiddelbart

I min IE7 står tingene helt stille, og bogmærke liket som du kaldet
bliver meget bestemt hvor det er.
Til gængæld kan man ikke læse den del af teksten der er placeret under
den højre spalte.

Der er vist tilbud hos optikerne for tiden..?

Birger

Fra : Martin Ploug

Dato : 22-08-08 17:55

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> højre spalte.
>
> Der er vist tilbud hos optikerne for tiden..?

Hej Birger

Sker der ikke noget, når du klikker på Gå til toppen hos dig?

Jeg kan ikke se, ar der står noget under den højre spalte.

/Martin

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-08-08 19:26

Martin Ploug:
> [...]
>
> Sker der ikke noget, når du klikker på Gå til toppen hos dig?
>
> Jeg kan ikke se, ar der står noget under den højre spalte.

Min santen - måske jeg selv skulle få et tilbud... ;>)
Misforstod dig (når jeg scroller ned glider siden op - men det er vist
et spil om ord) - så jeg troede jeg skulle se en side der selv langsomt
scrollede ned.
Men du har ret - når der klikkes på linket glider siden til toppen - og
hvis man gør vinduet mindre så der også er vandret scrollbar - også til
højre, så man kommer tilbage i øverste venstre hjørne ( I OPERA, hopper
den så sideværts til venstre igen - men det virker i IE7 og FF3).

Formentlig en eller anden onscroll funktion i en af de 2 js filer.
I koden er der også flere tilfældigt dumpede javascript funktioner -
nogle af dem markeret som det sig bør i XHTML, andre ikke.
Hvordan kan jeg ikke lige se. (Egne tidligere forsøg med styring af
scrollbarer, er ikke faldet hældigt ud i Opera, som ikke gør tingene
som de andre)

I IE gemmer teksten sig delvis bag den højre kolonne.
I Opera 9.51, lægger de to billeder på midten sig ovenpå dele af
teksten - Eller også er det teksten der flyttes ovenpå nabobilledet og
under den højre kolonne. Det er svært at se.
FF3 ser ud til at kunne håndtere teksten også...

Birger

Fra : Martin Ploug

Dato : 23-08-08 09:36

> [...]
> højre kolonne. Det er svært at se.
> FF3 ser ud til at kunne håndtere teksten også...

Hej Birger

Tak for dine kommentarer.
Det lyder som om siden og funktionerne ikke vises
og fungerer helt efter hensigten i alle browsere.
Det er vel egentligt ret typisk med disse special-funktioner.

Jeg tror bare jeg dropper at bruge mere tid på at finde
ud af det. Jeg var egentligt også bare lidt nysgerrig.

Mvh. Martin

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-08-08 18:27

Birger Sørensen wrote:

> I min IE7 står tingene helt stille, og bogmærke liket som du kaldet
> bliver meget bestemt hvor det er.

I min Konqueror er der et link nederst på siden (fra sourcen)

Den fører siden til toppen her.
Den 'glidende' bevægelse virker dog ikke her, men jeg er sikker på
funktionen måske kan findes i det tilhørende Javascript:
<http://www.sportklub.dk/templates/university/src/mootools.v1.1.js>

> Til gængæld kan man ikke læse den del af teksten der er placeret under
> den højre spalte.

Ditto her.

Stig Johansen