fjern markering
Fra : Marc HK

Dato : 17-08-08 13:40

hej, kan man med javascript gøre sådan at man kan markere alt
tekst på en side, undtragen f. eks et billede.
grunden til at jeg spørger er, at jeg har lavet det sådan at man
ikke kan højreklikke på mine billeder med javascript, men man kan
jo stadig bare markere dem og trkke ctrl + c.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-08-08 13:45

Marc HK <MarcHye-Knudsen@hotmail.com> wrote in

> [...]
> ikke kan højreklikke på mine billeder med javascript, men man kan
> jo stadig bare markere dem og trkke ctrl + c.

Man kan sagtens kopiere dine billeder, også uden at bruge CTRL+C. At
forsøge at forhindre det er spild af tid og generer dine besøgende unødigt.

Fra : Holst

Dato : 17-08-08 13:56

Marc HK wrote:

> [...]
> ikke kan højreklikke på mine billeder med javascript, men man kan
> jo stadig bare markere dem og trkke ctrl + c.

Du spilder din tid! Selvfølgelig kan du gøre det besværligt at kopiere
din billeder, men så snart de er vist i browseren, er det altså en smal
sag at få dem kopieret ligegyldig hvilke fiksfakserier, du har lavet.

Eneste 'effektive' metode er efter min mening at opdele dine billeder i
mange små delbilleder, som så indlæses enkeltvist og sammenstykkes på
din hjemmeside. De færreste gider hente måske 25 billeder og
sammenstykke dem, for at få et enkelt billede ud af det. Men igen kan
det naturligvis lade sig gøre, hvis man vil.

Fra : Benny Nissen

Dato : 17-08-08 14:10

Holst wrote:

> [...]
> sammenstykke dem, for at få et enkelt billede ud af det. Men igen kan
> det naturligvis lade sig gøre, hvis man vil.

Screenshot.

Fra : Holst

Dato : 17-08-08 14:20

Benny Nissen wrote:

> Screenshot.

Ja, okay, så er den vist ikke så effektiv alligevel.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 17-08-08 14:14

Holst <newsfeb08@shelter.dk> skrev :

>De færreste gider hente måske 25 billeder og
>sammenstykke dem, for at få et enkelt billede ud af det. Men igen kan
>det naturligvis lade sig gøre, hvis man vil.

Man kan jo blot bruge Gem som kompæet webside i browseren eller
tage et skærmprint.

Og så, dem man generer med et sådant script er dem, der vil bruge
det lovligt.

Man må jo gerne gemme et billede på sin egen computer, men man må
ikke distribuere ved fx at offentliggøre det på en anden
hjemmeside.

Dem, der vil misbruge et billede kender alt til, hvordan man
omgår div. fixfaxerier.
--
Kerim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-08-08 22:51

Marc HK wrote:
> jeg har lavet det sådan at man
> ikke kan højreklikke på mine billeder med javascript,

Og det er du helt sikker på, at man ikke kan? så kan jeg fortælle dig, at i
f.eks. FF kan du ikke uden brugerens tilladelse deaktivere kontekstmenuen
(højreklikmenuen).

Og som andre allerede har fortalt dig: Når billedet er indlæst i browseren,
kan det til enhver tid hentes frem. Eneste effektive sikring mod kopiering
er, at du

undlader at uploade billederne til nettet

efterfølgende sletter dem på egen harddisk

afslutningsvis formaterer harddisken og derefter
smadrer den med en stor hammer

Erik Ginnerskov

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-08-08 23:07

Marc HK <MarcHye-Knudsen@hotmail.com> writes:

> hej, kan man med javascript gøre sådan at man kan markere alt
> tekst på en side, undtragen f. eks et billede.

Nej.

> grunden til at jeg spørger er, at jeg har lavet det sådan at man
> ikke kan højreklikke på mine billeder med javascript, men man kan
> jo stadig bare markere dem og trkke ctrl + c.

.... eller bruge en af de andre hundredevis af måder at gemme billedet
på.
Du kan ikke forhindre at folk gemmer billederne. Hvis det er vigtigt,
så put vandmærker i billedet eller noget andet der gør at man kan se
hvor de kommer fra, og skriv at man ikke må bruge dem uden tilladelse.
En teknisk løsning kan ikke forhindre andet end fuldstændige amatører
fra at få fat i billedet, og det er begrænset hvor stor trussel de er :)

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen