ASrock K7VT4A-pro
Fra : Mate \(5260\)

Dato : 15-09-08 15:08

Hej

Jeg har forsøgt at installere et Seagate drev, Barracuda 7200.9-160 GB
(SATA) på ovennævnte bundkort, men BIOS'en kan ikke finde det.
Så har jeg prøvet at lave en driverdiskette v.h.a. support-CD'en, men får
følgende melding:
"K7VT4Apro is not a serial ATA support motherboard".

Er der nogen der har en løsning ?
/Poul.

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-08 18:36

"Mate (5260)" <aspol@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> følgende melding:
> "K7VT4Apro is not a serial ATA support motherboard".

Hvilken bios version kører du med?
Løsningen er måske at opdatere til seneste version, eller indstille din
bios korrekt - læs brugermanualen!

Once you have the SATA driver diskette ready, you may start to install
Windows 2000 /

Windows XP on your system directly without setting the RAID configuration on
your

system, or you may start to use "VT8237 SATA RAID BIOS" to set RAID 0 / RAID
1 / JBOD

configuration before you install the OS. Before you start to configure the
RAID function,

you need to check the installation guide in the Support CD for proper
configuration. Please

refer to the document in the Support CD, "Guide to SATA Hard Disks
Installation and RAID

Configuration", which is located in the folder at the following path:

... \ SATA RAID BIOS

/Bent

Fra : Mate \(5260\)

Dato : 15-09-08 18:57

Hej Bent.
BIOS'en er ver. 1.30, så det er en af de ældste..., så jeg skulle måske
opdatere den?
Jeg ved ikke, hvad du mener med at indstille BIOS korrekt, for det enenste
jeg kan se er, at man kan enable SATA/RAID, og det er naturligvis gjort.

/Poul.

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-08 19:36

> [...]
> jeg kan se er, at man kan enable SATA/RAID, og det er naturligvis gjort.

Jeg ville opdatere biosen til nyeste version.
Og måske skal du netop disable SATA/RAID for at det virker?
Prøv dig frem!

/Bent

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-09-08 19:41

"Mate (5260)" <aspol@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> jeg kan se er, at man kan enable SATA/RAID, og det er naturligvis gjort.

I følge teksten til opdateringerne af bios ændrer ingen af disse på
muligheden for at bruge sata, så det skulle ikke være nødvendigt, at
opdatere bios. Man bør ikke opdatere bios, medmindre man skal løse et
konkret problem, som kan løses ved en opdatering.

Kurt

Fra : jk

Dato : 15-09-08 20:19

On Mon, 15 Sep 2008 16:08:10 +0200, "Mate \(5260\)"
<aspol@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

> [...]
>følgende melding:
>"K7VT4Apro is not a serial ATA support motherboard".

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=K7VT4A%20PRO&s=

Drivers:
http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=K7VT4A%20PRO&s=462

brug raid sata driveren. Den ene driver er til floppy for windows (XP)
installation.

Men bundkortet understøtter kun sata1, ikke sata2. Nogle gange skal
man jumpe harddisken til sata1.

mvh

John

Fra : Mate \(5260\)

Dato : 15-09-08 22:23

"jk" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> installation.
>
> Men bundkortet understøtter kun sata1, ikke sata2. Nogle gange skal

Jeg kan ikke se, hvordan jeg kan installere nogen driver, så længe drev'et
ikke er synligt.
Må indrømme, at jeg ikke ved, om drev'et er et SATA1 eller 2, men der sidder
ingen jumpere på det.
???
vh Poul.

Fra : jk

Dato : 16-09-08 08:34

On Mon, 15 Sep 2008 23:22:48 +0200, "Mate \(5260\)"
> [...]

>ikke er synligt.
>Må indrømme, at jeg ikke ved, om drev'et er et SATA1 eller 2, men der sidder

Nej, bios skal jo se den først og fremmest under normale forhold, hvor
sata er inde i bios. Men er det en sata controller med sin egen bios,
kan man komme ud for, at kun windows kan se controlleren og dermed
harddisken. Så vil sata-controlleren være i kontrolpanel, og den skal
forsynes med en driver (ellers gult spørgsmålstegn). Når det er i
orden, skal harddisken komme med i 'Min Computer'.

mvh

John

Fra : Mate \(5260\)

Dato : 16-09-08 11:31

"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forsynes med en driver (ellers gult spørgsmålstegn). Når det er i
> orden, skal harddisken komme med i 'Min Computer'.

Hej John.
Det var en meget interessant oplysning. Der er noget der kunne tyde på, at
det er her løsningen ligger, så jeg bliver åbenbart nødsaget til at
installere Win-XP på et IDE-drev først.
Tak for dit indlæg!
Mvh Poul.

Fra : tjah

Dato : 16-09-08 09:30

Havde samme problem med en Hitachi Sata disk.
Bundkortet ville ikke finde disken. Det viste sig at bundkortet var sata1 og
disken sata2.
Jeg hentede et lille program fra Hitachi der gav mig mulighed for at stille
disken om til Sata1.
Det løste mit problem.
De nærmere detaljer kan jeg ikke helt huske.
Kunne det ikke være en løsning på dit problem?
mvh
LK

Fra : Mate \(5260\)

Dato : 16-09-08 11:33

"tjah" <xxlkris@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det løste mit problem.
> De nærmere detaljer kan jeg ikke helt huske.
> Kunne det ikke være en løsning på dit problem?

Hej LK.
Tak for oplysningen. Jeg vil prøve, om der findes noget tilsvarende hos
Seagate.

Mvh Poul.

Fra : Ralph Køster

Dato : 18-09-08 16:05

Den generelle fejl er.....jumperen der er sat forkert.

Men det er ikke sikkert det er det her.

Ralph.

Fra : Mate \(5260\)

Dato : 18-09-08 17:47

Nej, for der er overhovet ingen jumpere på drev'et.
Men nu er problemet løst ved at jeg har byttet det med et alm. IDE-drev.

/Poul