Skift af bundkort
Fra : Infinity

Dato : 12-09-08 17:04

Jeg tænker udskifte bundkortet i en Pentium 3,4 GHz maskine med XP
installeret.

Det nye bundkort kommer på ingen måde til at bruge samme chipset som det
gamle, men bliver til en Core 2 Quad professor.

Er der nogen måde jeg kan beholde min nuværende XP installation, idet jeg
ikke har meget lyst til at geninstallere alle programmer.
Er der noget med at man kan sætte grafikken ned til VGA, kopiere XP CD'en
ind i en mappe og genstarte med en Recovery kommando og få systemet om at
køre i Safe mode og derfra bede den installere de nye bundkort drivere ?

Alle gode råd modtages med kyshånd!

--
/Infinity

Fra : J

Dato : 12-09-08 17:49

On Fri, 12 Sep 2008 18:03:35 +0200, "Infinity" <no-infinity@mail.dk>
wrote:

> [...]
>køre i Safe mode og derfra bede den installere de nye bundkort drivere ?

Altså, man kan boote og trykke F8 og vælge VGA. Hvis man har skiftet
grafikkort eller skærm, men det gør du måske ikke. Det var bundkortet,
primært.

Hvis du har den rigtige Windows XP CD, så kan du boote på den (noget
med at boote på CD, bootmenu evt. med F11 eller F12). Så skal du vælge
repair install, hvorved registry ikke overskrives. Dvs. at alle dine
programmer er der stadig. Men det er først 2. gang, at repair
tilbydes, at du skal vælge det (lige efter F8 agreement).

Så er der imidlertid den ulempe, at hvis ikke din XP CD er med SP3,
SP2 og IE7, så er der det forfra med alt det.

mvh

John

Fra : Infinity

Dato : 12-09-08 21:08

J wrote:

> [...]
>
> Så er der imidlertid den ulempe, at hvis ikke din XP CD er med SP3,
> SP2 og IE7, så er der det forfra med alt det.

VGA var kun for at undgå problemer med skærmopløsningen, grafikkortet skal
ikke skiftes.
Men det med Servicepakkerne er måske et problem. Jeg tror ikke at min XP
pro, DK, har nogen servicepakke inkluderet! Men alt fra Windows update er
installeret på PC'en.
Jeg må se om jeg kan låne en XP med SP2 på. SP3 er vist ikke kommet endnu

Tak for svar!

--
/Infinity

Fra : jk

Dato : 13-09-08 09:54

On Fri, 12 Sep 2008 22:08:23 +0200, "Infinity" <no-infinity@mail.dk>
wrote:

> [...]
>installeret på PC'en.
>Jeg må se om jeg kan låne en XP med SP2 på. SP3 er vist ikke kommet endnu

Jo, SP3 kom i maj i år.
Man kan lave en ny CD kopi m. SP3 og IE7 (internetexplorer 7)
slipstreamed i.
Det mig kun 1 time.
http://www.nliteos.com/guide/

og resultatet blev godt.

mvh

John

Fra : Infinity

Dato : 13-09-08 14:15

jk wrote:

> Jo, SP3 kom i maj i år.
> Man kan lave en ny CD kopi m. SP3 og IE7 (internetexplorer 7)
> slipstreamed i.
> Det mig kun 1 time.
> http://www.nliteos.com/guide/
>
> og resultatet blev godt.

Ja jeg mente at XP med SP3 ikke var udkommet, men så er det jo fedt at man
selv kan lave den.
Tak for guiden, den vil jeg prøve.

Jeg er i øvrigt blevet tilrådet at ghoste min boot harddisk og så bruge den
til installationen, hvilket er ganske fornuftigt da jeg også skifter
kabinet.
Jeg kan således opbygge den nye PC uden at nedlægge den gamle PC.

Tak for hjælpen til jer begge ! ( eller er det den samme John? )
--
/Infinity

Fra : Infinity

Dato : 14-09-08 16:30

"jk" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan lave en ny CD kopi m. SP3 og IE7 (internetexplorer 7)
> slipstreamed i.
> Det mig kun 1 time.
> http://www.nliteos.com/guide/
>
> og resultatet blev godt.

Jeg prøvede nLite men endte ud med et image på 855 MB
Jeg slipsteamede SP3 ind i en Original dansk XP pro CD med SP1.

Undervejs fik jeg fejlmeddelelsen
"Integreret installation mislykkedes. Sprogtypen eller -platformen til
destinationsmappen og Service Pack 3 skal være den samme."

Filerne jeg brugte var som nævnt en Original XP pro SP1, DAN CD
og WINDOWSXP-KB936929-SP3-X86-DAN.EXE

Min resultat fil har samme størrelse som nævnte filer hver for sig lagt
sammen,
der er altså ikke sket nogen form for slipsteaming (samkøring/udskiftning).

Nogen der kan hjælpe her ?

--
/Infinity

Fra : Infinity

Dato : 14-09-08 22:24

"Infinity" <no-infinity@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Filerne jeg brugte var som nævnt en Original XP pro SP1, DAN CD
> og WINDOWSXP-KB936929-SP3-X86-DAN.EXE

Så lykkedes det. Jeg havde SP filen i samme mappe som XP filerne og det gav
altså et problem.
--
/Infinity

Fra : Jørgen

Dato : 14-09-08 11:50

> [...]
>
> Er der nogen måde jeg kan beholde min nuværende XP installation, idet jeg ikke har meget
> lyst til at geninstallere alle programmer.

Du kan vælge når du lukker ned at fjerne alle enheder vedr. bundkort i enhedshåndtering
så vil den spørge om og installere når du genstarter PC-en. Derved vil du få installeret
drivere der passer til bundkortet.
Du kan endvidere gøre det i fejlsikkert tilstand, da du der kan se enheder som du
ikke kan se i normal tilstand.