Bliver RAM langsommere
Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-09-08 20:57

Hej.

Jeg overvejer at investere i et P45-baseret bundkort (måske et
Gigabyte EP45C-DS3R, eller deromkring). Det skulle ifølge
specifikationen understøtte op til 16 GB DDR2 1200 RAM (PC2-8500).

Jeg har tidligere haft et bundkort med tre RAM-slots, og hvis jeg
brugte det tredje slot, så blev den maksimale RAM-hastighed sat
ned.
Lider moderne chipsets/motherboards af noget lignende, eller kan man
regne med faktisk at kunne putte 16 GB i med fuld hastighed?

Jeg kommer næppe til at fylde boardet ud endnu, men jeg vil gerne være
forberedt på at kunne opgradere senere.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-09-08 10:40

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Jeg har tidligere haft et bundkort med tre RAM-slots, og hvis jeg
> brugte det tredje slot, så blev den maksimale RAM-hastighed sat
> ned.

Det var fordi dual channel ikke var understøttet med 3 RAM-moduler.

> Lider moderne chipsets/motherboards af noget lignende, eller kan man
> regne med faktisk at kunne putte 16 GB i med fuld hastighed?

På de Asus-bundkort jeg har haft til Athlon 64 har der ikke været
problemer med at fylde alle slots med RAM.

> Jeg kommer næppe til at fylde boardet ud endnu, men jeg vil gerne være
> forberedt på at kunne opgradere senere.

Hent en manual i PDF-format og læs hvad producenten skriver.

Jesper Poulsen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-09-08 02:03

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> Det var fordi dual channel ikke var understøttet med 3 RAM-moduler.

Det giver mening.

> På de Asus-bundkort jeg har haft til Athlon 64 har der ikke været
> problemer med at fylde alle slots med RAM.

Hmm, det omtalte bundkort var faktisk et Asus K8N-E med en Athlon 64.

> Hent en manual i PDF-format og læs hvad producenten skriver.

De siger bar hvor meget RAM der kan kommes i, og hvor hurtigt det
maksimalt kan køre. De nævner ikke at man ikke kan maksimere begge
dele på samme tid (men det er vel egentlig et godt tegn, for det
gjorde K8N-E-manualen).

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-09-08 09:52

> [...]

> maksimalt kan køre. De nævner ikke at man ikke kan maksimere begge
> dele på samme tid (men det er vel egentlig et godt tegn, for det

Okay. Jeg har ikke oplevet så mangelfulde oplysninger i mange år.
Faktisk har der været fyldestgørende oplysninger til samtlige Socket A-,
S939- og AM2-bundkort jeg har haft (ECS, Asrock, Abit, MSI, Gigabyte og
Asus).

Jesper Poulsen