Problemer med strømforsyning til itx-bund~
Fra : Svend Runge Nielsen

Dato : 09-09-08 21:07

Hej NG

Jeg har nyligt anskaffet mig et lille itx-bundkort - nærmere bestemt et
GigaByte GA-GC230D.
Bundkortet kræver både en 20-pin og en 4-pin tilslutning, men
strømforsyningen i mit kabinet leverer kun en 20-pin tilslutning.
Jeg har så efterfølgende selv påmonteret det ekstra 4-pin stik på
bundkortet og tilsluttet det til henholdsvis 12V og 0V (jeg har brugt
ledninger fra et af stikkene til hardware-enheder (hedder de ikke
molex-stik?)

Dette virker og jeg kan bruge min PC - MEN...

Når den lille maskine kommer på hårdt arbejde kan den finde på at slukke
fuldstændigt uden varsel. Jeg tolker dette som om bundkortet ikke får den
rette spænding under denne belastning - har dette noget på sig ???
Hvis bundkortet ikke får nok saft og kraft, skulle man tro at min
strømforsyning er for svag. Jeg bruger en 60W ekstern forsyning, som fulgte
med mit kabinet (den sender 12V ind i noget elektronik i kabinettet,
hvorfra der går diverse ledninger (20-pin forbindelsen til bundkortet og
ledninger til hardware-enheder).
Selve PC'en bruger små 30W, når den kører, så jeg synes ikke rigtigt, at det
kan passe, at det er min strømforsyning, som er for svag - tager jeg fejl ?

Gode råd er yderst velkomne.

Mvh
/Svend

Fra : Mugge

Dato : 10-09-08 16:02

"Svend Runge Nielsen" <srn@srns.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> det
> kan passe, at det er min strømforsyning, som er for svag - tager jeg fejl

Hvad mere har du i PC'en? Harddisk(e), DVD, PCI kort?
Hvad kabinet har du?

Husk at de 60W er total, og det kan sagtens være at strømforsyningen er for
lille til CPU'en.

Har selv bygget en, og minipc.de anbefalede en 80 w. hvis der er 3,5 hardisk
og DVD. SÃ¥ jeg valgte en 80W.
Jeg har dog en 2,5 disk og slim DVD og PVR 150 tvkort i den. Og min bruger
42W full load.

Mogens

Fra : Svend Runge Nielsen

Dato : 10-09-08 17:43

Mugge wrote:
> Hvad mere har du i PC'en? Harddisk(e), DVD, PCI kort?
En 2.5'' disk og ikke andet

> Hvad kabinet har du?
Et Travla C-158 mini-ITX

> Husk at de 60W er total, og det kan sagtens være at strømforsyningen er
> for lille til CPU'en.

Jeg tror ikke, at problemet er selve CPU'en som er en intel Atom, da CPU'en
i sig selv er meget sparsommelig. Problemet opstår som oftest, når der
flyttes meget data hurtigt, eksempelvis til og fra ekstern USB-disk (den
eksterne disk har egen strømforsyning).

> Har selv bygget en, og minipc.de anbefalede en 80 w. hvis der er 3,5
> hardisk og DVD. SÃ¥ jeg valgte en 80W.
Bruger du samme bundkort ? og i så fald, har du det omtalte 4-pin stik i dit
kabinet eller har du selv lavet det?

/Svend

Fra : Mugge

Dato : 10-09-08 17:52

> [...]
> eksterne disk har egen strømforsyning).

> Bruger du samme bundkort ? og i så fald, har du det omtalte 4-pin stik i

Jeg bruger samme bundkort og P4 stik er i strømforsyning i kabinettet som
standart.

Mogens

Mogens