Spørgsmål til udskiftning af defekt bundko~
Fra : Kåre

Dato : 27-08-08 20:13

Hej

Svigermors PC er gået død, så jeg har fået mig en ekstra opgave...

Jeg har tjekket med anden strømforsyning og anden HD men det hjælper ikke.
Har tjekket strømforsyning og HD i anden PC og her virker de.
Derfor er min konklusion at det må være bundkort/CPU der er stået af.

Men: Kan man bare udskifte til et andet (ATX) bundkort?
Hvordan er det med de drivere som er installeret på HD? Går det galt med
f.eks. USB drivere osv?
Eller kan jeg bare skifte og så er det det?

Det defekte bundkort er ca. 4 år gammelt.
Det nye skal bare være noget tilsvarende, så hardware mæssigt indeholder det
nok det samme.

pft
Kåre

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 27-08-08 21:54

Kåre wrote:
> [...]
> Har tjekket strømforsyning og HD i anden PC og her virker de.
> Derfor er min konklusion at det må være bundkort/CPU der er stået af.

Det er måske kun en af delene som er defekt, og udvalget af bundkort med
AGP-slot på er ved at være begrænset (går ud fra at det gamle grafikkort
er med AGP).
Overvej først at teste, om det måske kun er processoren, som er stået af.
Det kunne meget vel være, hvis det er en Socket A Athlon, hvor køleren
er groet til med støv og skidt, så den til sidst er stået af pga. varme,
og de processorer koster ikke mange ører for en brugt.
Et tilsvarende brugt bundkort er derimod lidt sværere at finde.

> Men: Kan man bare udskifte til et andet (ATX) bundkort?

Ja, omend du lige skal se efter, at afstandsskruerne i bundpladen passer
ud for de huller der er i bundkortet, så de ikke laver kortslutninger.

De kan være svære at skrue ud, hvis ikke man har en 5 mm topnøgle.
Aldi har ind imellem et fikst lille værktøjssæt til 40-50 kr, som har en
top i den størrelse, og adapter til bitz-skruetrækker.

> Hvordan er det med de drivere som er installeret på HD? Går det galt med
> f.eks. USB drivere osv?
> Eller kan jeg bare skifte og så er det det?

Typisk skal Windows bare genstarte et par gange, så kører det igen.
Ved dog ikke om Vista gør knuder mht. aktivering eller ej.

> Det defekte bundkort er ca. 4 år gammelt.
> Det nye skal bare være noget tilsvarende, så hardware mæssigt indeholder det
> nok det samme.

Du kan også komme ud for, at de gamle PCI-kort er til 5 Volt, og
PCI-slot'ene på det nye bundkort er til 3,3 Volt, og at de derfor ikke
er kompatible.
Det kan blive nødvendigt at finde et tilsvarende brugt bundkort istedet,
hvis du absolut vil (gen)bruge de gamle PCI-kort og grafikkortet.

En anden mulighed er et bundkort med onboard grafik, men hvis der skal
kunne spilles 3D-spil på den, er det nok en dårlig idé.
Hvis ikke, så f.eks. Abit I-45C:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=426961&Specs=true
Der er dog kun ét ATA(IDE)-stik, så hvis harddisken er det, så kunne man
sætte den til det stik, og købe et DVD-drev m. SATA.

Processor: F.eks. en Celeron 420 (Conroe) 1,6 GHz, som kun bruger 35 Watt.

Der skal DDR2-RAM i, og jeg har 2 styk 512 MiB liggende, hvis du er
interesseret.

Fra : Kåre

Dato : 27-08-08 22:36

> Det er måske kun en af delene som er defekt, og udvalget af bundkort med
> AGP-slot på er ved at være begrænset (går ud fra at det gamle grafikkort
> er med AGP).
Onboard grafik.

> [...]
> de processorer koster ikke mange ører for en brugt.
> Et tilsvarende brugt bundkort er derimod lidt sværere at finde.
OK, ja det kunne da godt være jeg bare skulle starte med professoren.
Det ville da være det nemmeste.
Jeg mener det er AMD processor. Men om det er Socket A eller Athlon aner jeg
ikke.
Mener at kunne huske det er en 1,8 GHz ting, men er ikke sikker.
Det må jeg lige tjekke i morgen

> [...]
> Aldi har ind imellem et fikst lille værktøjssæt til 40-50 kr, som har en
> top i den størrelse, og adapter til bitz-skruetrækker.

Værktøj er intet problem...

> Typisk skal Windows bare genstarte et par gange, så kører det igen.
> Ved dog ikke om Vista gør knuder mht. aktivering eller ej.

Kører XP Pro.

> [...]
> Det kan blive nødvendigt at finde et tilsvarende brugt bundkort istedet,
> hvis du absolut vil (gen)bruge de gamle PCI-kort og grafikkortet.

Jeg havde tænkt mig et brugt i samme alder. Så ved jeg ikk eom man kan være
sikker på at det er 5 eller 3,3 volt,.

> En anden mulighed er et bundkort med onboard grafik, men hvis der skal
> kunne spilles 3D-spil på den, er det nok en dårlig idé.

Ingen 3D gaming overhovet. Svigermor spiler højst Sudoku...

Tak for god info!
Jeg prøver lige om jeg kan hitte en anden processor.

Kåre

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-08-08 09:32

Kåre wrote:

> Jeg mener det er AMD processor. Men om det er Socket A eller Athlon aner jeg

Socket A er den socket som Athlon brugte. Desuden har Duron og Sempron
anvendt Socket A.
Slot A blev anvendt af de alleførste udgaver af Athlon og Duron.

> Mener at kunne huske det er en 1,8 GHz ting, men er ikke sikker.

Så er det Socket A.

> Kører XP Pro.

FPP eller OEM. FPP skal køre repair ved skift af bundkort. Ikke ved
skift af CPU.

http://www.michaelstevenstech.com/XPrepairinstall.htm#RI

> Jeg havde tænkt mig et brugt i samme alder. Så ved jeg ikk eom man kan være
> sikker på at det er 5 eller 3,3 volt,.

5V PCI er fra før Athlon.

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 28-08-08 11:43

Kåre wrote:
> Onboard grafik.

Okay, så er det bundkort jeg foreslog jo ikke helt ved siden af.
Jeg ved ikke om du har lagt mærke til det, men man kan ikke længere
regne med at taktfrekvensen for en processor svarer til ydelsen (hvis
man da nogensinde har kunnet det).
Den Celeron jeg foreslog er nok ca. dobbelt så hurtig som den Athlon.

> Kører XP Pro.

Så skulle det ikke være noget problem.

> Jeg havde tænkt mig et brugt i samme alder. Så ved jeg ikk eom man kan være
> sikker på at det er 5 eller 3,3 volt,.

PCI rev. 2.1: 5 Volt
PCI rev. 2.2: 3,3 og 5 Volt (kan bruge begge typer kort)
PCI rev. 2.3: 3,3 Volt

Man kan desværre ikke altid stole på de indhak i kortene og
PCI-slot'ene, som ellers skulle forhindre at man satte et kort i et
ikke-kompatibelt slot, eller omvendt.

> Jeg prøver lige om jeg kan hitte en anden processor.

Hvor henne i verden er du, jeg har to liggende (i Odense S).

Fra : Kåre

Dato : 31-08-08 11:07

> Hvor henne i verden er du, jeg har to liggende (i Odense S).

Så har jeg haft tid til at skrue lidt mere i spillen.

- Processoren er en Intel Celeron 2,53GHz / 256 / 533
Så det var altså ikke en AMD som jeg huskede.

Bundkortet et Foxconn.

Jeg kom til at t ænke på at jeg faktisk ikke har haft testet RAM blokkene.
Det kunne måske have været en af dem den er gal med. Nå, jeg prøver først
professoren...

Nogen der ligger inde med sådan en?

Hvordan finder jeg ud af hvilke processorer der er at vælge imellem til mit
bundkort?
Clockfrekvensen er ikke så vigtigt. Men jeg aner ikke om det stadig hedder
Socket A eller sådan noget ???

pft
Kåre

Fra : Kåre

Dato : 31-08-08 11:24

> [...]
> mit bundkort?
> Clockfrekvensen er ikke så vigtigt. Men jeg aner ikke om det stadig hedder

Har lige søgt lidt rundt. Det lader til at man faktisk kan få næsten den
samme processor fra ny.
Kan det passe at det hedder Socket 775? For så kan man få en 2,8GHz med
samme cache og bushastighed, til et par hundrede kroner.
Men er stadig interesseret i en brugt hvis det er i nærheden af Randers
(købsannonce FUT -> dk.marked.fritid.edb.intern)

Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-08 13:35

Jeg har et foxconn 661fx7mf-s (661m05-6lrs) til at ligge, hvis du skulle stå
og mangle et (det tiladt at komme med et bud hvis det noget der kan bruges)
Jeg tror ikke det din processor der er stået af.
her er et link:
http://www.ciao.co.uk/Foxconn_661FX7MF_S__6201728

Mvh. Jens_a.jens(snabel a)forum(prik)dk

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 01-09-08 14:04

Kåre wrote:
> Bundkortet et Foxconn.

De er så absolut i den lavere ende af kvalitetsskalaen, så det kunne
meget vel være dét, som er stået af.

> Jeg kom til at t ænke på at jeg faktisk ikke har haft testet RAM blokkene.
> Det kunne måske have været en af dem den er gal med.

Teoretisk set, ja.
Chancen for at begge er så defekte, at bundkort+cpu ikke starter op,
hvis du bytter om på dem, er dog ekstremt lille.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-09-08 22:37

Jens C. Hansen wrote:

> De er så absolut i den lavere ende af kvalitetsskalaen, så det kunne

Over eller under ECS?

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 02-09-08 11:59

Jesper Poulsen wrote:
> [...]

Det er bare min personlige mening, og ikke noget jeg gider begynde at
diskutere.

> Over eller under ECS?

Med ovenstående i mente; over ECS.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-08-08 09:27

Jens C. Hansen wrote:

> Typisk skal Windows bare genstarte et par gange, så kører det igen.

Nå?

For Windows 2000 og Windows XP hedder det Repair. XP OEM skal udskiftes
ved nyt bundkort.

> Du kan også komme ud for, at de gamle PCI-kort er til 5 Volt, og
> PCI-slot'ene på det nye bundkort er til 3,3 Volt, og at de derfor ikke
> er kompatible.

Most unlikely. 5V PCI har ikke været anvendt i over 10 år.

> kunne spilles 3D-spil på den, er det nok en dårlig idé.

Til svigermor?

> Der skal DDR2-RAM i, og jeg har 2 styk 512 MiB liggende, hvis du er
> interesseret.

Så får du også lige muligheden for at slippe af med nogle stumper...

Jesper Poulsen

Fra : Henrik Laursen

Dato : 28-08-08 13:41

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote in

> Nå?
>
> For Windows 2000 og Windows XP hedder det Repair. XP OEM skal udskiftes
> ved nyt bundkort.

Que ?

Jeg skiftede bundkort fra et Asus til et Gigabyte, jeg genstartede bare og
den XP-Pro SP2 OEM jeg kører med fandt bare den nye hardware, bad om
install CD'ere til det og bad mig så om bagefter at registrere mig igen hos
MS pga. den massive hardware ændring jeg havde foretaget.

Jeg tror at det var i de gamle SP1 dage at OEM'erne skulle skiftes og at MS
så lige har tænkt sig lidt om ved SP2 releasen så det undgåes.

Det skal dertil lige siges at det IKKE er en producent låst OEM release jeg
anvender, men en af MS's egne originale XP-Pro SP2 OEM disks, der kan købes
hos hviklen som helst online butik.

--
Henrik Laursen

Fra : Ralph Køster

Dato : 28-08-08 14:16

Jeg skulle igennem et større forklaringsarbejde over for Microsoft da jeg
ville installere
windows på et nyt motherboard.
Det var en engelsktalende indisk mand, så da vi skulle til det 32 cifrede
række af tal jeg skulle indtaste, da blev det rigtigt sjovt.

Ved ikke om den procedure er normal, men jeg var blevet "advaret" om det.

Bare en lille historie..

Ralph.

Fra : Henrik Laursen

Dato : 28-08-08 18:40

"Ralph Køster" <Get@grip.now> wrote in

> [...]
> cifrede række af tal jeg skulle indtaste, da blev det rigtigt sjovt.
>
> Ved ikke om den procedure er normal, men jeg var blevet "advaret" om

Proceduren er normal hvis man har registreret sin XP lidt for mange gange.
Så skal man have en ny aktiverings nøgle, men normalt er det bare en
computer man har i den anden ende, når man ringer på deres 80'er nummer.

--
Henrik Laursen

Fra : QBIC [6400]

Dato : 29-08-08 06:44

ja det skulle der ikke være noget i
de masser af gange jeg har ringet ind har der absolut ikke være det mindste
og når jeg ind i mellem kom til at snakke med en levende person i M$ har de
været
utrolig hjelpsom og har aldrig stillet nogen former for spørgsmål om ny
registreringsnøgle

/ Niels Pedersen

_ _ _

Billige computere - - http://www.ringparken.dk/hp/hp.html