Abit IS7 og processor
Fra : Lars Hjortø

Dato : 12-08-08 21:56

Hej

Jeg har fået en PC med et Abit IS7 bundkort foræret.
Der var monteret en 3.0 GHz/512/800 processor men ingen RAM.
Jeg havde selv noget 2x512 MByte DDR400 RAM (Kingston KVR400X64) liggende.
Dette monterede jeg men maskinen kunne ikke starte op. Sort skærm og ingen
bib eller noget, men diskene spinnede op.
Satte en 2.2 GHz celeron i og den startede fint.
Burde RAM og processor ikke passe sammen og er det overvejende sansynligt at
processoren er defekt? Jeg har ikke rigtigt noget andet bundkort jeg kan
afprøve den i.
Hvad siger i? Er det umagen værd at finde en anden processor og sætte i
eller er det måske noget andet end processoren det er galt med? Den der
celeron en lige en kende for sløv, så skal PC'en bruges til noget skal der
en anden processor i....

Venlig hilsen Lars.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 12-08-08 23:10

Lars Hjortø wrote:
> [...]
> skærm og ingen bib eller noget, men diskene spinnede op.
> Satte en 2.2 GHz celeron i og den startede fint.

Har du prøvet at sætte 3.0'eren tilbage i?

> Burde RAM og processor ikke passe sammen og er det overvejende
> sansynligt at processoren er defekt?

Det er muligt at der tidligere har været endnu hurtigere RAM i, PC3500
og opefter, så hvis man sætter PC3200 i, starter den ikke op.
Bios-indstillingerne skulle have været nulstillet/reset'et først.

Når man sætter en anden processor i, nulstilles indstillingerne vedr.
RAM og FSB, og så kan man starte op.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 13-08-08 14:02

Hej Jens

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i
meddelelsen news:g7t1n0$22b$1@newsbin.cybercity.dk...

> Har du prøvet at sætte 3.0'eren tilbage i?

Ja, de har begge været monteret lidt på skift og har prøvet både at resette
CMOS med jumperen på bundkortet og valgt "Load fail-safe defaults" og "Load
optimized defaults" lidt på skift.

> Det er muligt at der tidligere har været endnu hurtigere RAM i, PC3500 og
> opefter, så hvis man sætter PC3200 i, starter den ikke op.
> Bios-indstillingerne skulle have været nulstillet/reset'et først.

Ja, det er også prøvet.

> Når man sætter en anden processor i, nulstilles indstillingerne vedr. RAM
> og FSB, og så kan man starte op.

Nej, det kunne jeg så ikke?

Andre forslag til hvad der kan være galt/hvad jeg kan gøre eller skal jeg på
jagt efter en ny CPU?

Venlig hilsen Lars.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 13-08-08 20:35

Lars Hjortø wrote:
> Andre forslag til hvad der kan være galt/hvad jeg kan gøre eller skal
> jeg på jagt efter en ny CPU?

Så er din Bios-version muligvis fra før der kom en 3 GHz Pentium 4.
Opdatér Bios'en.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 13-08-08 21:07

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i
meddelelsen news:g7vd1q$tg8$2@newsbin.cybercity.dk...

> Så er din Bios-version muligvis fra før der kom en 3 GHz Pentium 4.
> Opdatér Bios'en.

Den har kørt med den processor. Det er kun RAM der ikke er originalt. Ja, og
så harddisk, men næppe den der gør det. Har også haft pillet alle drev fra
uden resultat.
Men man kan vel heller ikke udelukke at processoren er defekt?

Hilsen Lars.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 14-08-08 11:08

Lars Hjortø wrote:
> [...]
> drev fra uden resultat.
> Men man kan vel heller ikke udelukke at processoren er defekt?

Det ville så være et af mine sidste bud.

En anden mulighed; hvis man har glemt at sætte det lille "12V P4-stik"
til, kan Celeron'en muligvis godt starte op, men ikke P4'eren.

Omvendt kan PSU'en være defekt mht. det stik, så kun Celeron'en kan
starte op.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 14-08-08 16:10

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i
meddelelsen news:g8106g$1g84$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
> til, kan Celeron'en muligvis godt starte op, men ikke P4'eren.
>
> Omvendt kan PSU'en være defekt mht. det stik, så kun Celeron'en kan starte

Har lige sat en anden forsyning til, men med samme resultat. Den har kørt på
en P4 D, så den er i hvert fald i orden, men larmen som et ondt år.

Venlig hilsen Lars

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 14-08-08 18:11

Lars Hjortø wrote:
> Har lige sat en anden forsyning til, men med samme resultat. Den har
> kørt på en P4 D, så den er i hvert fald i orden, men larmen som et ondt år.

Så er 3.0'eren nok død.

Fra : J

Dato : 13-08-08 14:56

On Tue, 12 Aug 2008 22:55:52 +0200, Lars Hjortø
<lars.hjortoe@nospam.post2.tele.dk> wrote:

> [...]
>celeron en lige en kende for sløv, så skal PC'en bruges til noget skal der

Her er lidt om cpu-support:
http://www.abit.com.tw/cpu-support-list/intel/intel-p4_478.htm

Der er mange IS7 modeller. Du skriver ikke, hvad fsb er på den
celeron. Men på 3.0 GHz cpu'en er det 800.

Afhængigt af om du kender bundkortets præcise IS7 model, kan du jo
prøve at opdatere bios til det ovenstående cpu-liste angiver.

Når ram kører med den ene CPU og DDR400 skal det virke med begge
CPU'er. Check bios indstillinger og sæt alt på auto.

mvh

John

Fra : Lars Hjortø

Dato : 13-08-08 15:12

"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i meddelelsen

> Her er lidt om cpu-support:
> http://www.abit.com.tw/cpu-support-list/intel/intel-p4_478.htm
>
> Der er mange IS7 modeller. Du skriver ikke, hvad fsb er på den
> celeron. Men på 3.0 GHz cpu'en er det 800.

Det hedder kun IS7, ingen bogstaver. På processoren står der 2.20
GHz/128/400 så det er vel 128 KByte cache og 400 MHz FSB?

> Afhængigt af om du kender bundkortets præcise IS7 model, kan du jo
> prøve at opdatere bios til det ovenstående cpu-liste angiver.

Jeg ved med sikkerhed at bundkortet har kørt med den CPU, det er reelt kun
RAM der er nyt. Det originale var taget ud da jeg fik den. Han havde haft
den stående et stykke tid og kunne ikke huske hvad der var galt med den.
Men så kan jeg jo nok være sikker på at BIOS er ok. I flg. det link du
sendte kan den også køre med den processor.

> Når ram kører med den ene CPU og DDR400 skal det virke med begge
> CPU'er. Check bios indstillinger og sæt alt på auto.

BIOS er tjekket og alt på auto, stadig intet liv fra kortet!

Men hvor sansynligt er det en processor står af? Den kan vel gå i stykker
ligesom alt andet?

Venlig hilsen Lars.

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 13-08-08 22:03

> [...]

>celeron en lige en kende for sløv, så skal PC'en bruges til noget skal der

Jeg har for et par uger siden rodet med en PC, hvor der sad et ABIT
bundkort (kan ikke lige huske hvilket), og den bootede op et øjeblik,
for så at lukke ned og slukke. Der kom heller ikke noget på skærmen,
men 1 langt og 4 korte beep (de kan være koblet fra i BIOS). Det var
strømforsyningen der ikke gav de helt rigtige spændinger/strømme). Ny
strømforsyning, og så kørte den fint igen.

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : Lars Hjortø

Dato : 14-08-08 15:36

"Poul Erik Lindaa" <poulerik@lindaa.cykeldk> skrev i meddelelsen

> [...]
> strømforsyningen der ikke gav de helt rigtige spændinger/strømme). Ny
> strømforsyning, og så kørte den fint igen.

Er nu ret sikker på det ikke er strømforsyningen da den kører fint med en
anden processor. Godt nok brugen den 3 GHz mere strøm, men under opstart
tror jeg ikke der er den vilde forskel.

Venlig hilsen Lars.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 14-08-08 20:03

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospam.post2.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> celeron en lige en kende for sløv, så skal PC'en bruges til noget skal der

Det var så en defekt RAM-blok der var grunden til den ikke kunne starte. Da
jeg pillede den ene blok op kørte den. Men tror der er garanti på dem endnu,
så mon ikke jeg kan få den byttet....
Tak til jer der bød ind med mulige løsninger.

Venlig hilsen Lars.