Defekt bundkort eller fejl 40?
Fra : Optimus Prime

Dato : 12-08-08 12:17

Jeg har kæmpet med et MSI bundkort (MS-7125) nogle dage snart og
efterhånden konkluderet det er defekt, men før det ryger ud vil jeg lige
høre erfaringerne her i gruppen...

Problemet er at fra jeg tænder på (power)knappen til BIOS'en vågner går
der ofte mere end 1 minut... (blæsere kører fint imens)
Når først bios'en har været oppe kan jeg godt genstarte og reset'te uden
problemer og den starter straks op - men hvis strømforsyningen har været
slukket så er vi tilbage til de lange start tider.

Jeg har prøvet at afmontere alle enheder, indlæse optimale indstillinger
i BIOS, har prøvet at disable alle enheder, porte osv i BIOS - alle uden
resultat.
Har prøvet anden PSU, anden RAM og andet grafikkort - stadig uden resultat

Når først computeren er oppe at køre, så er der ingen problemer ellers
(udover IDE-2 åbenbart ikke virker)

Hvad siger i, er det kortet der skal ud?

Fra : J

Dato : 12-08-08 12:54

On Tue, 12 Aug 2008 13:16:42 +0200, Optimus Prime <optimus@prime.dk>
wrote:

> [...]
>(udover IDE-2 åbenbart ikke virker)
>
>Hvad siger i, er det kortet der skal ud?

Der skal nyt batteri i. Sæt så bios op igen, - og så kører det vel.

mvh

John

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 12-08-08 13:38

Optimus Prime wrote:
> (udover IDE-2 åbenbart ikke virker)

Har jeg før oplevet, når der er faldet en skrue ned bag bundkortet..

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 12-08-08 13:57

Optimus Prime wrote:
> (udover IDE-2 åbenbart ikke virker)

Jeg kom desuden til at tænke på, at det er jo nok Bios'en som står i et
minut og prøver at finde ud af, om der er tilsluttet noget til IDE-2, og
det kan den ikke fordi der er noget galt med den I/O-port.

Prøv tage bundkortet ud og se, om der evt. er sat en afstandsskrue for
meget i bundpladen, så den rører ved noget omkring IDE-2 når bundkortet
er i (eller om ligger en skrue og rasler rundt bagved bundkortet).

Hvis der er, og det ikke virker efter kortslutningen er fjernet, så er
der næppe noget at gøre.

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-08 15:53

> [...]
> problemer og den starter straks op - men hvis strømforsyningen har været
> slukket så er vi tilbage til de lange start tider.

Check om elektrolytkondensatorerne på bundkortet 'ser OK ud'..:

Syge elektrolytkondensatorer på bundkort (eller i strømforsyningen...) giver
nogengange bare startproblemer og nogengange bare stabilitetsproblemer.
Hvis du har ulækre / udbulede kondensatorerer på dit bundkort, så er det
'frisbee'

Litteratur:
Svage kondensatorer 'buler' først i toppen (se Bulged Capacitor på
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=195 ). Senere kan de
springe læk i toppen eller i bunden.
http://www.siliconchip.com.au/cms/A_30328/article.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
http://www.google.com/search?q=capacitor+motherboard

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Peter

Dato : 13-08-08 01:37

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har kæmpet med et MSI bundkort (MS-7125) nogle dage snart og
> efterhånden konkluderet det er defekt, men før det ryger ud vil jeg lige
> høre erfaringerne her i gruppen...

Tjek om både L1 og L2 cache virker i din CPU.

PeterB

Fra : Optimus Prime

Dato : 13-08-08 12:07

Peter skrev:
> Tjek om både L1 og L2 cache virker i din CPU.

Hvordan gør man det?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 13-08-08 20:33

Optimus Prime wrote:

> Hvordan gør man det?

F.eks. med memtest86+
Man kan vælge om cachen skal bruges, og hvis der er fejl når cachen
bruges, og ingen fejl når den ikke bruges, så..

Fra : Peter

Dato : 13-08-08 21:50

> Hvordan gør man det?

Man plejer at kunne se hvor stor cachene er i Everest, er en af dem defekte
viser dem som tom eller ikke værende.
Man kan også tjekke dem med PC-check.

PeterB

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-08-08 08:46

Optimus Prime wrote:

> Når først computeren er oppe at køre, så er der ingen problemer ellers
> (udover IDE-2 åbenbart ikke virker)
> Hvad siger i, er det kortet der skal ud?

Det skal da over i en server.

Jesper Poulsen