Holdbarhed på lysstofrør ?
Fra : UnlimitedCph

Dato : 02-08-08 12:18

Hejsa

Jeg har altid hørt at lysstofrør til akvariet skal skiftes ca en gang
om året.

Hvor mange timer holder de før de er begyndt at brænde ud, ca ? 10
timer dagligt x 365 dage ( 3650 timer) eller hvad ?

Nu har jeg selv 10 timers lys på akvariet om dagen, om aftenen bliver
lyset dæmpet til 10-15% af fyld lysstyrke, det slider vel ikke lige så
meget på rørene som 100% lys (som i mit tilfælde kun er 90% om dagen)..

Det jeg vil lave er at styringen sender en alarm til mig når rørerne
har brændt et vist antal timer, så jeg ved det er ved at være tid til
at skifte rør, men det ville jo være rart at kunne tage hensyn til om
rørerne brænder 90% eller 10% af fuld styrke.

Alarmer får jeg i forvejen på pumperensning (når trykket over pumpen
falder til et vist tryk) og på co2 (når manometeret kommer under 5bar
på flasken)

Håber der er nogen der har lidt input så jeg kan få det sidste af min
styring til at spille også :)

Mvh Flemming

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-08-08 19:38

"UnlimitedCph" skrev i meddelelsen
> Jeg har altid hørt at lysstofrør til akvariet skal skiftes ca en gang
> om året.

Ja - med enkelte undtagelser f.x. Triton, så har de efter et år mistet
så meget af kraften, at det er en god ide, at skifte dem til
akvariebrug - planterne vil begynde at trives dårligere og algerne vil
tage magten - men rørene kan derefter godt bruges til andre formål, da
de lyser en tid endnu.

> Håber der er nogen der har lidt input så jeg kan få det sidste af min
> styring til at spille også :)
> Mvh Flemming

Prøv at spørge i el-gruppen, hvor der sidder en masse kloge hoveder mht
el og lys.

Jan

Fra : Keld Nygaard

Dato : 25-08-08 08:08

> [...]
>på flasken)
>
>Håber der er nogen der har lidt input så jeg kan få det sidste af min

Da du ved hvor mange timer du kører ved hhv. 100 og 10% styrke, er det
nemmeste vel at regne frem til hvornår det skal skiftes, og skrive en note i
kalenderen (planlagt vedligehold)...
Hvis du vil have en styring i stil med det på pumpe og gas, så er du vel ude
i noget med at du skal have en fotomodstand ind i lyskassen, så du får en
alarm når den reelle lysmængde bliver for lav (uanset hvornår dette så end
sker). Sidste løsning vil så også fortælle dig hvornår det er tid til at
rense rørene for belægning.

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu