Kort til mediacenter.
Fra : Thorbjørn Spurre

Dato : 02-08-08 17:32

Jeg vil prøve at bygge et billigt mediecenter og leder derfor efter et
bundkort med en "alt i en" løsning. Altså med både LAN (WLAN ville værre
rat) TVud (SVHS) og hvis det kan lade sig gøre hvad der ellers høre til i et
mediacenter.
Som udgangspunkt skal der værre micro-atx.
Det skal forhåbentlig monteres i et silverstone lc19.
Er der nogen der har et godt bud? Og kender nogen til andre gode og billige
komponenter til samme så er forslag meget velkommen.

Med venlig hilsen
Thorbjørn.

silverstone lc19:
http://www.silverstonetek.com/products/p_contents.php?pno=lc19&area=

Fra : Blur T

Dato : 03-08-08 03:17

Den her djævl:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=433057&searchArea=&Soegeord=

Mvh,
Blur

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 03-08-08 06:27

Dem ser meget fin ud. Men jeg glemte lige en ting. jeg skal have et SVHS
stik også. Til et gammelt tv. jeg ved ikke om den slags fås onbord, men så
dem nemmeste løsning da..

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 08:27

Thorbjørn W Spurre wrote:

> Dem ser meget fin ud. Men jeg glemte lige en ting. jeg skal have et SVHS

Det glemte du nu ikke. Det er Blur T der ikke læste hele dit første
indlæg

Jesper Poulsen

Fra : Blur T

Dato : 03-08-08 13:25

Thorbjørn skrev, at det ville være rart med bl.a S-VHS udgang men ikke et
MUST
Har jeg læst den forkert eller hvad?

Mvh,
Blur

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 03-08-08 13:44

Ja det er et MUST. jeg vil helst undgå alt for mange adaptore og sådan.
Men jeg han godt så hvor det glippede...

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 15:18

Blur T wrote:
> Thorbjørn skrev, at det ville være rart med bl.a S-VHS udgang men ikke et

Nej, det skrev han ikke. Han skrev at WLAN ville være rart (det står i
parantesen).

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 08:41

Thorbjørn Spurre wrote:
> [...]
> rat) TVud (SVHS) og hvis det kan lade sig gøre hvad der ellers høre til i et

Det kan det næsten. Snup det du helst vil have og kombinær med denne:
http://av-connection.dk/?PGr=846&ML=408

S-video har jeg ikke fundet på et Micro-ATX-board.

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 03-08-08 10:41

> [...]
> http://av-connection.dk/?PGr=846&ML=408
>
> S-video har jeg ikke fundet på et Micro-ATX-board.

Er det noget der virker. altså hvaliteten?
Jeg har selv lige fundet denne:
http://www.biostar-usa.com/app/en-us/t-series/content.php?S_ID=17
Det eneste minus er så at der ikke er digital audio (coax eller fiber)
Men det kan vel også klares.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 11:26

Thorbjørn W Spurre wrote:

> Er det noget der virker. altså hvaliteten?

AV-Connection er en meget professionel forretning. De er entusiaster
hele bundtet og har gjort deres hobby til deres levevej (mange af dem er
uddannede svagstrømsfolk). Hvis de har en smart dims, så går jeg meget
stærkt ud fra at den virker efter hensigten.

Jeg fik den store forkromede rundvisning for et par måneder siden og det
var første gang at jeg oplevede en forretning der ikke strøede om sig
med smart salgs-bullshit. De ved hvad de har med at gøre og de kan også
forklare dig hvorfor nogle signalkabler har pile på (det skyldes
pseudobalancering).

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-08-08 11:02

Jesper Poulsen skrev bl.a. følgende:

> Det kan det næsten. Snup det du helst vil have og kombinær med denne:
> http://av-connection.dk/?PGr=846&ML=408

Bemærk, at det giver en dårlig kvalitet!

Det er ikke den rigtige vej at gå i et mediecenter, fordi du dels
konverterer et i forvejen dårligt analogt signal.

Skal du have ordentlig billedekvalitet, så gå efter et grafikkort, som har
et rigtigt svideo ud.

Problemet er, at en computerskærm ikke kan vise videobilleder optimalt, pga
af de store forskelle i billedeopbygningen. Det er derfor, at alle
professionelle videofolk altid har en rigtig videomonitor ved siden af
computerskærmene. Der er ganske enkelt en hel del billedetyper, en
computerskærm ikke kan vise korrekt.

Så find hellere et rigtigt kort, hvis du er bare en smule interesseret i
ordentlig billedekvalitet.

Ps, det hedder i øvrigt IKKE svhs, men s-video det andet er et
videokassettesystem..

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 11:31

Claus Tersgov wrote:

> Bemærk, at det giver en dårlig kvalitet!

Der er bare ikke mange andre muligheder.

> Det er ikke den rigtige vej at gå i et mediecenter, fordi du dels
> konverterer et i forvejen dårligt analogt signal.

I forvejen dårligt analogt signal. Den lader vi lige stå et øjeblik.

> Skal du have ordentlig billedekvalitet, så gå efter et grafikkort, som har
> et rigtigt svideo ud.

Det er der ikke plads til i det kabinet.

> Problemet er, at en computerskærm ikke kan vise videobilleder optimalt, pga
> af de store forskelle i billedeopbygningen. Det er derfor, at alle

??

> computerskærmene. Der er ganske enkelt en hel del billedetyper, en
> computerskærm ikke kan vise korrekt.

Vrøvl!
Det er blot et spørgsmål om at vælge den rette monitor (en CRT).
Der er ikke noget min CRT-skærm ikke kan vise korrekt. Intet.

> Så find hellere et rigtigt kort, hvis du er bare en smule interesseret i
> ordentlig billedekvalitet.

Det lader sig ikke gøre til dette setup.

> Ps, det hedder i øvrigt IKKE svhs, men s-video det andet er et
> videokassettesystem..

S-VHS var det første medium der anvendte S-video. Begrebet er hængt ved
mange steder.

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-08-08 13:33

Jesper Poulsen skrev bl.a. følgende:

> Det er blot et spørgsmål om at vælge den rette monitor (en CRT).
> Der er ikke noget min CRT-skærm ikke kan vise korrekt. Intet.

Du aner ikke hvad du udtaler dig om, du har ganske enkelt ikke erfaring nok
til at udtale dig sagligt om video!

Tag din skærm på nakken, så skal jeg vise dig et hav af signaler, din skærm
ikke kan vise. Eksempelvis 24p, 25p og alle dets varianter..

Vi kan evt vædde 10K hvis du har nosse nok!

Hvorfor mon professionelle køber ordentlige videokort og rigtige
videomonitorer.? Det fatter du stadig ikke en brik af!
Jeg har selv måttet smide 12k ud til et professionelt Matrox videokort,
netop fordi der er så meget, en computerskærm ikke kan vise korrekt.

> Det lader sig ikke gøre til dette setup.

Det er da utroligt, som du kan udtale dig om andres projekter?

> S-VHS var det første medium der anvendte S-video. Begrebet er hængt
> ved mange steder.

Det er IKKE rigtigt. S-video er langt ældre end vhs kassetten. Sluttelig
bliver det ikke mere korrekt af at blive gentaget igen og igen.

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-08-08 15:31

Claus Tersgov wrote:

> Du aner ikke hvad du udtaler dig om, du har ganske enkelt ikke erfaring nok
> til at udtale dig sagligt om video!

Så siger vi det. Du ved jo ikke hvad jeg laver eller har lavet!

Du ved faktisk ikke noget - men det er jo ikke noget nyt.

> Tag din skærm på nakken, så skal jeg vise dig et hav af signaler, din skærm
> ikke kan vise. Eksempelvis 24p, 25p og alle dets varianter..

Det garanterer jeg dig for at den kan. 24 billeder pr. sekund og 25
billeder pr. sekund. Ikke noget problem.

> Vi kan evt vædde 10K hvis du har nosse nok!

Har du?

> Hvorfor mon professionelle køber ordentlige videokort og rigtige
> videomonitorer.? Det fatter du stadig ikke en brik af!

Videokort, jo. Videomonitorer, fordi LCD ikke er velegnet til rigtig
video. LCD er ikke velegnet til andet end lommeregnere.

> Jeg har selv måttet smide 12k ud til et professionelt Matrox videokort,
> netop fordi der er så meget, en computerskærm ikke kan vise korrekt.

Hvad har et Matrox videokort med en videoskærm at gøre?

> Det er da utroligt, som du kan udtale dig om andres projekter?

Har du læst hvad manden ønsker og hvad han allerede har besluttet sig for?

Hold dig til dette!

> Det er IKKE rigtigt. S-video er langt ældre end vhs kassetten. Sluttelig

Vrøvl igen. S-Video blev _netop_ skabt til SVHS.

Jesper Poulsen

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 03-08-08 12:02

Thorbjørn Spurre skrev:

> [...]
> Er der nogen der har et godt bud? Og kender nogen til andre gode og billige
> komponenter til samme så er forslag meget velkommen.

Måske kunne VIA EPIA EX10000EG eller VIA EPIA EX15000EG være mulige bud
på færdige alt-i-et-kort. Kortene er mini-ITX, altså 17x17cm², så det
matcher også dit LC19-kabinet.

Intro:
http://www.via.com.tw/en/products/mainboards/motherboards.jsp?motherboard_id=450
FAQ:
http://www.via.com.tw/en/products/mainboards/faq.jsp?motherboard_id=450
Operating guide og mainboard manual:
http://www.via.com.tw/en/products/mainboards/downloads.jsp?motherboard_id=450

Kim

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 03-08-08 13:21

> [...]
> færdige alt-i-et-kort. Kortene er mini-ITX, altså 17x17cm², så det matcher

Ja det var moske noget. Så er det bare at smide en DVD, en Hdd og ram på, og
selvføkgelig en tv tuner
Jeg vil lige kigge lidt nærmere på den.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 15:20

Thorbjørn W Spurre wrote:

> Ja det var moske noget. Så er det bare at smide en DVD, en Hdd og ram på, og
> selvføkgelig en tv tuner
> Jeg vil lige kigge lidt nærmere på den.

Tilføj en Linux MCE og en Microsoft IR-fjernbetjening med USB-modtager
og så er du kørende.

Det bliver ikke meget billigere.

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 03-08-08 15:33

> Tilføj en Linux MCE og en Microsoft IR-fjernbetjening med USB-modtager
> [...]

Det var jo også planen så har jeg noget at starte på.
Tak for hjælpen alle sammen.

Thorbjørn

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 03-08-08 17:05

Thorbjørn W Spurre skrev:

> Det var jo også planen så har jeg noget at starte på.
> Tak for hjælpen alle sammen.

Inden du køber en RAM-klods, så bemærk lige noten på side 3 i User's Manual:

"Due to the hardware limitation, DDR2 SDRAM chips organized as 128Mb x 8
cannot be supported by EPIA products with CN700 and CX700M2 chipsets."

Kim

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 03-08-08 18:51

"Kim Bach Petersen" <no@spam.dk> wrote in message

> [...]
>
> "Due to the hardware limitation, DDR2 SDRAM chips organized as 128Mb x 8
> cannot be supported by EPIA products with CN700 and CX700M2 chipsets."

Mange tak Kim. Det havde jeg sku ikke lige set. men jeg har heldigvil ikke
fået bestilt delende endnu.

Thorbjørn