Snegle
Fra : Lars Skov

Dato : 16-07-08 02:54

Hejsa

Jeg ved at det er et hyppigt spørgsmål, men jeg har lige en lille
twist til det...

Jeg plages efterhånden en del af snegle i mit akvarium. Eller det vil
sige at min kæreste plages - jeg frydes

Nej, jeg opdrætter Ancistrus maller og Red Cherry Shrimp, så det kan
ikke undgåes at der skal være de del foder på bunden. Det er dyrerne
selvfølgelig glade for, men det er sneglene også. Jeg har både
tårnsnegle og små posthornsnegle.

Hvad kan jeg gøre for at holde dem nede? Jeg ved ikke om mine maller
og rejer bryder sig om gift. Jeg er ikke 'plads' til en smelling pga.
alt mit yngel og andre småfisk (alm. Neon, Guppy, Black Molly). Jeg
har tidligere haft en zebra botia - har hørt at de skulle kunne klare
sneglene, men jeg ved ikke hvor hård den er ved mit yngel.

Jeg er jo sådan set glade for sneglene da de ryder pænt op, men bunden
er rimelig levende af tårnsnegle og glasset prydes desværre ikke af
posthornene

Mvh
Lars Skov

Fra : noone

Dato : 19-07-08 13:30

Hej Lars

> Jeg plages efterhånden en del af snegle i mit akvarium. Eller det vil
> sige at min kæreste plages - jeg frydes

I første gang er for mange snegle tegn på, at der i en eller anden grad
bliver fodret for meget.

Som løsning på dit problem vil jeg anbefale et par Anentome helene
(rovsnegle). Det er en snegl på op til 2 cm, som IKKE yngler i samme
tempo, som hverken posthornssnegle eller tårnsnegle. De er mindre glade
for tårnsnegle, men de spiser dem dog. Når jeg smider 20 tårnsnegle of 20
posthornssnegle ned til dem, så går de ombord i posthornssneglene først.

Køb endelig ikke for mange af dem, da de spiser 100-120 gange deres egen
vægt i snegle om året. Jeg har haft 8 stykker i et par måneder, og de har
i hvert fald aflivet over 200 snegle i pæn størrelse. De spiser hverken
rejer eller fisk med mindre disse er døde, og kan også lokkes til at
spise f.eks. rejepiller eller krabbepiller fra Sera (og sikkert andre
mærker, det er kun disse to, jeg har prøvet).

Avifauna har dem vist på lager for tiden og så er det i øvrigt en køn
lille snegl.

noone

Fra : Lars Skov

Dato : 20-07-08 12:33

Hejsa

> I første gang er for mange snegle tegn på, at der i en eller anden grad
> bliver fodret for meget.

Når der skal opdrættes opryderdyr (maller og rejer) er det næsten
umuligt ikke at skulle overfodre lidt.

> [...]
> posthornssnegle ned til dem, så går de ombord i posthornssneglene først.

Fantastisk. Det vil jeg prøve. Zoozity havde også nogle Helena snegle
som de prøvede at sælge. Desværre havde de været lidt for effektive,
der var kun tomme snelgehuse tilbage. Så nu er jeg altså officielt på
jagt efter rovsnegle.

Tak for hjælpen
Lars