Kan ikke se en script på siden
Fra : Ukendt

Dato : 28-07-08 16:39

Hej

jeg har 2 scripts på min side den ene kan jeg se hvor den er, men den anden
kan jeg ikke se på siden.
her er den jeg kan se
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!-- Begin
todaydate = new Date();
timeis=todaydate.getTime();
todaydate.setTime(timeis);
houris = todaydate.getHours();
if (houris > 17) display = "Evening";
else if (houris >12) display = "Afternoon";
else display = "Morning";
var welcome = ("Good " + display + " and");
document.write(welcome);
// End -->
</SCRIPT>

Og her er den jeg ikke kan se
<script language="javascript">
function datetime(){
var datetime = new Date()
var hr = datetime.getHours()
var min = datetime.getMinutes()
var mon = datetime.getMonth()
var monNames = new Array("januar", "februar", "marts", "april", "maj",
"juni", "juli", "august", "september", "oktober", "november", "december");
var day = datetime.getDate()
var year = datetime.getFullYear()
if(hr < 10){
hr = " " + hr
}
if(min < 10){
min = "0" + min
}
document.datetime.digits.value = hr + ":" + min + " " + day + "." + " " +
monNames[mon] + " " + year
setTimeout("datetime()", 1000)
}
</script>

Kan det være fordi den hænger sammen med en amden script på siden eller
hvad.
Er det fordi jeg har glemt noget? f.eks. Begin og End
Den går igen på nogle af de andre sider

http://oz1jux.dk

Mvh

Kim

Fra : Birger

Dato : 28-07-08 18:24

"OZ0SW" <OZ0SW(krølleA)oz1jux.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad.
> Er det fordi jeg har glemt noget? f.eks. Begin og End

Først, så hører 99.9 % af alle javascript til i headeren. Der er meget få
script der nødvendigvis skal stå i body.

Begge de scripts du skiver ovenfor, findes i body-delen af din kode.
Den du ikke kan finde, står efter din menu - på en tåbeligt lang linie.
I det hele taget er din kode meget ulæselig - meget af det på een lang
linie, og hvor det ikke er tilfældet er der ingen indrykning. Det er ikke
til at finde rundt i.
Det andet script virker tilsyneladende (IE7) ikke.
Det kan være fordi language ikke eksisterer i script tagget i XHTML - det
hedder type.
Det kan også være fordi der udskrives forkert til det element der skal
skrive teksten - som så vidt det fremgår, er dato og klokkeslæt.
(Du vil vise dato og Klokkeslæt, fordi...? Du tror ikke dine besøgende ved
hvad klokken er - og det er vigtigt i forbindelse med din hjemmeside?... Nu
er du vist radioamatør - så det er muligvis et forsøg på at fortælle
besøgende hvad klokken er her i DK - men dit script viser klokken på din
besøgendes PC. Skal man gøre anderledes, er det noget med at omregne til
andre tidszoner - har aldrig beskæftiget mig med det, men det er vist
muligt i javascript. I øvrigt et sammensurium - tekst på internationalskt og
månedsnavne på dansk. Overvej lige om det er nødvendigt med dato og tid -
det er en masse krudt at bruge på at fortælle nogen noget som de fleste
allerede ved i forvejen...)
linien
document.datetime.digits.value = ...
er en omgang sludder, så vidt jeg kan se.
I bedste fald, mangler du i din XHTML en linie - et element - noget i
retning af
<input type="text" id="digits" value="Dato og tid" />
(og der er i øvrigt ingen grund til at pakke det ind i en form.. det kan
lige så vel være en div eller en span, afhængigt af hvordan den skal passe
ind i den omgivende tekst)
og linien i dit script bør så hedde
document.getElementById( 'digits').value = ...
Endelig kan det være, at tiden ikke vises, fordi funktionen datetime()
aldrig kaldes.

Din XHTML har i øvrigt 25 fejl, som nok skal rettes, før du kan forvente at
se noget fornuftigt på skærmen.
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Foz1jux.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0
eller
http://validator.w3.org/
og tast din URL ind selv.

En god portion af disse fejl, ser ud til at skyldes anvendelse af XHTML i
stedet for HTML.
En af de gode grunde til at vælge at bruge XHTML er at der er strengere
krav til opbygning og syntax end HTML.
Det kræver normalt en fornuftig orden i kildekoden - og sådan en holder du
dig ikke.
Så jeg vil foreslå dig at du skifter til HTML4.01.
Een af fejlene er at du bruger target i link. Det er ikke tilladt i XHTML.
Hvis du holder fast i at ville det, skal du anvende HTML4.01 transitional :
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
ellers - og det vil jeg tro er det rigtige for dig - HTML4.01 strict :
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Det vil ganske vist betyde, at du har en del arbejde foran dig, med at ændre
fra XHTML til HTML.
Men det kan du passende gøre, mens du formaterer din kode så den kan læses -
vil tro det er en betingelse, hvis du vil have hjælp herinde fra.
Endelig skal du nok få en der kan snakke engelsk til at hjælpe dig med
teksterne...

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-07-08 21:26

OZ0SW skrev:
> Hej
>
> jeg har 2 scripts på min side den ene kan jeg se hvor den er, men den anden
> kan jeg ikke se på siden.
> her er den jeg kan se

<snip-snip>

> Kan det være fordi den hænger sammen med en amden script på siden eller
> hvad.
> Er det fordi jeg har glemt noget? f.eks. Begin og End
> Den går igen på nogle af de andre sider

Det jeg kan se er at du har to forskellige scripts, ét i
head-delen af din side, et andet i body-delen, hvor det, som
Birger påpeger, aldeles ikke hører hjemme.

Dine scripts opretter to forskellige instanser af Date-
objektet. Syntaksen for sådanne er for eksempel:

todaydate = new Date();

Nu er todaydate et objekt, der kan udføre visse
metoder - eller, sagt på en anden måde, du kan fiske
forskellige dato- og tidoplysninger ud af dette objekt,
for eksempel:

houris = todaydate.getHours();

Den variable houris indeholder nu det aktuelle klokkeslet
i hele timer på den computer, hvor programmet eksekveres.

Dine scripts består dels af sådanne "fisketure" og dels
af nogle varible, der indgår i præsentationen af
oplysningerne, samt et enkelt Array, der indeholder
månedernes navne på dansk.

http://webdesign101.dk/javascript/eksempel_7.php

er en ultrakort gennemgang af dette.

Jørgen Farum Jensen