Validere klokkeslet, RegExp
Fra : Mathias

Dato : 28-07-08 10:23

Hej alle

Jeg har en inputbox med timer og en med minutter som skal valideres, altså
om timer er indenfor 0-23 og minutter 0-59.
Har nu rodet en del med RegExp for at lave to funktioner der checker dette,
men har problemer med at finde den rette expression.
Fx. kan følgende kode ikke bruges til timerne, da "kl 25" også godkendes:
--
var str = "25";
var patt1 = /[0-2][0-9]/;

Kan nogen hjælpe?

På forhånd tak!
-Mathias

Fra : Lars Madsen

Dato : 28-07-08 12:17

Mathias wrote:
> [...]
> dette, men har problemer med at finde den rette expression.
> Fx. kan følgende kode ikke bruges til timerne, da "kl 25" også godkendes:

javascript kan arbejde med datoer som også inkluderer tid, så det er nok
en ide at anvende den.

--

/daleif (remove RTFSIGNATURE from email address)

LaTeX FAQ: http://www.tex.ac.uk/faq
LaTeX book: http://www.imf.au.dk/system/latex/bog/ (in Danish)
Remember to post minimal examples, see URL below
http://www.tex.ac.uk/cgi-bin/texfaq2html?label=minxampl
http://www.minimalbeispiel.de/mini-en.html

Fra : Mathias

Dato : 28-07-08 22:45

> javascript kan arbejde med datoer som også inkluderer tid, så det er nok
> en ide at anvende den.

Det kan jeg ikke forstå at bruge til validering, men løste det således:

function checkhour(elm) {
var err=0, val=elm.value;
if (/\D/g.test(val)) err=1; //not a number
if (val<0 || val>23) err=1;
if (err==1) {
alert ('Ugyldigt klokkeslet.\nPrøv igen');
val = "";
elm.focus();
}
}

Mvh Mathias

Fra : Lars Madsen

Dato : 29-07-08 08:42

Mathias wrote:

> [...]
> if (val<0 || val>23) err=1;
> if (err==1) {
> alert ('Ugyldigt klokkeslet.\nPrøv igen');

Date.parse("dato og tidsstreng")

vil returnere NaN hvis den ikke kan parse det givne til en korrekt data-tid.

Fra : Lars Madsen

Dato : 30-07-08 12:14

Lars Madsen wrote:

> Date.parse("dato og tidsstreng")
>
> vil returnere NaN hvis den ikke kan parse det givne til en korrekt
> data-tid.

hvis man kræver at tidsformatet skal være HH:MM så burde

var pattern = /^[0-2]\d\:[0-5]\d$/;
pattern.test(Tid);

da egentlig være nok