Netkort til WinXP server
Fra : Harald

Dato : 25-07-08 08:57

Hej

Jeg har en lille server der kører på en 6/6 linie med:
Windows XP proff.
Apache
FTP
Mail POP3 SMTP
MySQL

Apache og FTP kan kun uploade med ca. 2-4 (Mail og MySQL kommer med fuld
hastighed), jeg tænkte det måske kunne være pga. det indbyggede netkort på
bundkortet som nok ikke er det bedste. Hvilket netkort kan anbefales til
max. ca. 1000,-

Mvh
HK

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-07-08 09:55

On Fri, 25 Jul 2008 09:57:08 +0200, "Harald" <noname@nomail.dk> wrote:

> Apache og FTP kan kun uploade med ca. 2-4 (Mail og MySQL kommer med
> fuld hastighed), jeg tænkte det måske kunne være pga. det indbyggede
> netkort på bundkortet som nok ikke er det bedste.

Med den beskrivelse, opfatter jeg det som meget usandsynligt, at det
er et problem med netkortet.

> Hvilket netkort kan anbefales til max. ca. 1000,-

Jeg er glad for Intels PRO-serie.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-08 10:11

> Med den beskrivelse, opfatter jeg det som meget usandsynligt, at det
> er et problem med netkortet.

Hvis du ikke har brugt for management, så performer de billige netkort med
realtek 8139 chip ok.

Robert

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-07-08 15:01

Robert Vilhelmsen wrote:

> Hvis du ikke har brugt for management, så performer de billige netkort med
> realtek 8139 chip ok.

Realtek 8139 hører ikke hjemme i servere. Det er simpelthen for ringe.
Det kommer ret hurtigt til at performe elendigt. Intel 8255x har ikke
samme problem.

Jeg har haft RTL8139 i en server - det gør jeg _aldrig_ mere.

Jesper Poulsen

Fra : Harald

Dato : 25-07-08 18:52

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Realtek 8139 hører ikke hjemme i servere. Det er simpelthen for ringe.
> Det kommer ret hurtigt til at performe elendigt. Intel 8255x har ikke
> samme problem.

Denne her er måske en mulighed:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=169422&Specs=true

Jeg benytter Windows XP og det ser ikke ud til at være understøttet af
server versionerne.

/HK

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-07-08 19:41

Harald wrote:

> Jeg benytter Windows XP og det ser ikke ud til at være understøttet af
> server versionerne.

Alle Intel netkort er understøttede af alle operativsystemer (stort
set). Det er det netkort der er lettest at få til at virke.

XP står ikke listet under dette, men derfor virker XP alligevel med det,
tro mig:

Dette er i øvrigt billigere end det du fandt:

Kan du nøjes med PCI:

Jesper Poulsen

Fra : Harald

Dato : 25-07-08 21:54

> [...]
> tro mig:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=169427
>
> Dette er i øvrigt billigere end det du fandt:

Om det koster 200,- mere eller mindre er ikke vigtig (det kan trækkes fra),
bare jeg kan være sikker på at det ikke er netkortet der er flaskehalsen.

/HK

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-07-08 10:54

Harald skrev bl.a. følgende:

> Om det koster 200,- mere eller mindre er ikke vigtig (det kan trækkes
> fra), bare jeg kan være sikker på at det ikke er netkortet der er
> flaskehalsen.

Selv det meste skodagtige netkort kan levere 5-6 mbit. Det er næppe dit
netkort, der er flaskehalsen...

Claus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-07-08 16:12

On Fri, 25 Jul 2008 22:54:24 +0200, "Harald" <noname@nomail.dk> wrote:

> Om det koster 200,- mere eller mindre er ikke vigtig (det kan trækkes
> fra), bare jeg kan være sikker på at det ikke er netkortet der er
> flaskehalsen.

Der er som sagt *ingenting* i det du har fortalt, der tyder på et
problem med netkortet.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Harald

Dato : 27-07-08 16:27

> Der er som sagt *ingenting* i det du har fortalt, der tyder på et
> problem med netkortet.

Det har jeg hørt mange gange før men det er en billig ting at udskrifte så
nu prøver jeg det. Det næste jeg udskrifter når jeg finder ud af at det ikke
ændre på noget er routeren. Routeren skal fatisk alligevel udskiftes om en
måned når Energi Midt sætter hastigheden op til 10/10 og prisen lidt ned
, da den router jeg har nu ikke kan klare 10/10 på WAN porten.

Jeg tror ikke det er softwaren, jeg benytter WinXP, Apache og har prøvet
flere forskellige FTP server programmer. Jeg har også testet med Windows
Vista og en Windows Server version med samme resultat.

/HK

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-07-08 17:39

Harald wrote:

> Jeg tror ikke det er softwaren, jeg benytter WinXP, Apache og har prøvet

XP er ikke server-software.

> flere forskellige FTP server programmer. Jeg har også testet med Windows
> Vista og en Windows Server version med samme resultat.

Det er Vista heller ikke.

Hvilken Windows Server har du prøvet?

Jesper Poulsen

Fra : Harald

Dato : 27-07-08 18:26

> XP er ikke server-software.

> Det er Vista heller ikke.
>
> Hvilken Windows Server har du prøvet?

Det er over et ½ år siden men jeg mener det var noget der hed Windows Server
2003, og jeg testede i samme omgang Microsoft´s IIS server.
Men nu er det jo bare en lille server på en 6/6 linie med ikke særligt mange
besøgende så det burde XP vel kunne klare.

/HK

Fra : Peter Larsen

Dato : 27-07-08 18:57

Harald wrote:

> [...]
> Men nu er det jo bare en lille server på en 6/6 linie med ikke
> særligt mange besøgende så det burde XP vel kunne klare.

Max 5 samtidige brugere på webserveren, den er beregnet til udvikling, ikke
til produktion.

Sæt et stykke gammelt jern med BSD eller esmith op som webserver i stedet og
hold den på et netværkssegment for sig, så man ikke fra den kan komme ind på
dit øvrige netværk.

> /HK

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : N_B_DK

Dato : 28-07-08 06:25

"Harald" <noname@nomail.dk> wrote in message

> Jeg tror ikke det er softwaren, jeg benytter WinXP, Apache og har
> prøvet flere forskellige FTP server programmer. Jeg har også testet
> med Windows Vista og en Windows Server version med samme resultat.

Så fatter jeg ikke du benytter Win XP til det, hvis du har adgang til en
server version.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : N_B_DK

Dato : 28-07-08 06:24

> Jeg benytter Windows XP og det ser ikke ud til at være understøttet af
> server versionerne.

Kortet er en desktop version, så du kan være 100% sikker på det virker
under XP også.

Fra : N_B_DK

Dato : 28-07-08 06:23

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message
> Jeg har haft RTL8139 i en server - det gør jeg _aldrig_ mere.

Jeg vil ikke engang benytte dem i desktop maskiner.

Fra : N_B_DK

Dato : 28-07-08 06:22

"Robert Vilhelmsen" <robert[at]rovi.dk> wrote in message

> Hvis du ikke har brugt for management, så performer de billige
> netkort med realtek 8139 chip ok.

Det er så ikke min erfaring, her benyttes kun Intel og broadcom netkort.

Fra : Harald

Dato : 25-07-08 18:55

> Med den beskrivelse, opfatter jeg det som meget usandsynligt, at det
> er et problem med netkortet.

Ja men nu har jeg søgt mange gange det sidste års tid efter en løsning, men
der er åbenbart ingen der kender til problemet. Hvis det ikke hjælper at
skifte netkortet så prøver jeg at skifte routeren næste gang.

/HK

Fra : Robert Vilhelmsen

Dato : 25-07-08 20:40

Den Fri, 25 Jul 2008 16:00:40 +0200 skrev Jesper Poulsen:

> [...]
> samme problem.
>
> Jeg har haft RTL8139 i en server - det gør jeg _aldrig_ mere.

Nej men nu er det jo heller ikke lige frem en boks der skal levere
alverden af data antager jeg. Et sådan kort vil sagtens kunne klare det
uden problemer.

/Robert

Fra : Robert Vilhelmsen

Dato : 26-07-08 09:25

Den Sat, 26 Jul 2008 08:31:00 +0200 skrev Jesper Poulsen:

> Min server er mail- og webserver gennem en ADSL-forbindelse. Der dur
> RTL8139 ikke til 24/7-drift heller.
>
> Kortet sander til, om man så må sige. Performance daler til et næsten
> nulpunkt i løbet af få uger. Og medmindre man genstarter sin server hver
> uge, så er det absolut ikke brugbart.

Jeg tvivler på det har noget med netkortet at gøre.

Robert

Fra : Robert Vilhelmsen

Dato : 27-07-08 00:12

Den Sat, 26 Jul 2008 13:04:16 +0200 skrev Jesper Poulsen:

> Det har det. RTL8139 er bare ikke godt nok til 24/7-drift.
>
> http://tinyurl.com/6l3qc6

Jeg har da et par bokse hængende der i snit flytter 25 gigabyte data i
døgnet og de kan da sagtens følge med helt op til 100Mbit. De kører i
øvrigt med ovenstående chip.

Robert

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-07-08 10:52

Harald skrev bl.a. følgende:

> [...]
> fuld hastighed), jeg tænkte det måske kunne være pga. det indbyggede
> netkort på bundkortet som nok ikke er det bedste. Hvilket netkort kan

Det er næppe dit netkort men nok mere hele systemet og XP.

Min server 550 mhz 2 Gb ram har ingen problemer med at fylde 6mbit i alle
henseender under w2k pro.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-08 01:10

Harald skrev:
> [...]
> bundkortet som nok ikke er det bedste. Hvilket netkort kan anbefales til

Hvordan kalder du dine services fra andre pc'er?
Er det via ip eller domæne, og fra anden maskine eller anden
internetforbindelse?

Jeg er helt sikker på, at det INTET har med netkortet at gøre.
Prøv at smidde en debian-linux på maskinen, og se om det ikke hjælper.

Et godt sted at starte er med netværks-installeren, og så derefter
installere de pakker du har brug for.

Tag evt. et smut forbi isp-control.net og se hvordan et gratis
kontrolpanel til webhoteller kan se ud. ;)

Fra : Harald

Dato : 29-07-08 09:35

"Jacob Fich" <jacob_duvednok_brafi.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kalder du dine services fra andre pc'er?
> Er det via ip eller domæne, og fra anden maskine eller anden
> internetforbindelse?

Hvis du tænker på f.eks. download fra anden computer så prøver jeg at hente
en fil f.eks. www.mitdomæne.dk/filen.zip på en PC et andet sted i landet på
en anden udbyders forbindelse. Her kommer filen så kun med 2 mbit selv om
jeg sidder på en 4 mbit linie og min server har en 6 mbit linie, og det
samme med download via FTP. På samme PC kan jeg hente med de fulde 4 mbit
når jeg tester mail eller MySQL.
Vil lige nævne at hvis filen jeg downloader er en stor on-the-fly genereret
php fil så kommer den med fulde 4 mbit. Men hvis jeg så gemmer php filen jeg
lige har hentet med fuld hastighed og kalder den f.eks. test.php, uploader
den til lmin server og derefter prøver at downloade den så kommer den kun
med 2 mbit.

> [...]
> installere de pakker du har brug for.
>
> Tag evt. et smut forbi isp-control.net og se hvordan et gratis
> kontrolpanel til webhoteller kan se ud. ;)

Jeg har ikke mulighed for at benytte linux da nogle af programmerne på min
server kun kører på windows, men jeg kan da prøve for at teste.

/HK

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-08 10:18

Harald skrev:
> [...]
> den til lmin server og derefter prøver at downloade den så kommer den kun

Benytter du "Abyss Web Server" på din windows-maskine?
Den er nemlig kendt for at "begrænse" hastigheden.

Prøv evt at se på XAMPP http://www.apachefriends.org/en/xampp.html
Den skulle gerne have det hele, og har ikke den begrænsning.

Har du prøvet at lave en traceroute/ping til din server, fra den anden
udbyder?

Fra : Harald

Dato : 29-07-08 11:34

> Benytter du "Abyss Web Server" på din windows-maskine?
> Den er nemlig kendt for at "begrænse" hastigheden.

Jeg bruger Apache 2.

> [...]
> Den skulle gerne have det hele, og har ikke den begrænsning.
>
> Har du prøvet at lave en traceroute/ping til din server, fra den anden

Fra TDC til min server på Energi Midt:
1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.0.1
2 13 ms 13 ms 13 ms lo1.arcnxx8.ip.tele.dk [80.166.136.109]
3 13 ms 12 ms 13 ms ge-2-0-0-40.1000M.arcnxu4.ip.tele.dk
[83.88.10.40]
4 13 ms 13 ms 13 ms te0-1-4-0-10G.arcnqh2.ip.tele.dk
[83.88.13.193]
5 13 ms 13 ms 13 ms te2-1.10G.arcnxc7.ip.tele.dk [83.88.20.222]
6 * * * Anmodning fik timeout.
7 15 ms 16 ms 15 ms 194.255.53.43
8 16 ms 23 ms 16 ms 217.198.219.154
9 19 ms 18 ms 19 ms 217.198.219.161

Fra min server på Energi Midt til TDC:
1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
2 4 ms 6 ms 3 ms 78.156.96.0
3 4 ms 3 ms 3 ms 217.198.219.137
4 6 ms 6 ms 5 ms 194.255.7.33
5 * * * Anmodning fik timeout.
6 10 ms 10 ms 10 ms te3-3.10G.alb2nxc7.ip.tele.dk
[195.215.109.49]
7 13 ms 19 ms 12 ms te0-0-4-0.10G.alb2nqh1.ip.tele.dk
[83.88.23.57]
8 10 ms 10 ms 9 ms pos0-0-0-0-10G.boanqh1.ip.tele.dk
[83.88.3.42]
9 10 ms 9 ms 9 ms pos0-1-0-0-10G.arcnqh1.ip.tele.dk
[83.88.27.18]
10 10 ms 10 ms 10 ms xe-0-0-0.10G.arcnxu4.ip.tele.dk
[83.88.13.190]
11 10 ms 9 ms 10 ms fe0-1-40.100M.arcnxx8.ip.tele.dk
[83.88.10.9]

/HK

Fra : Harald

Dato : 03-08-08 12:43

"Harald" <noname@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bundkortet som nok ikke er det bedste. Hvilket netkort kan anbefales til

Det havde ikke noget med netkortet at gøre.

Nu har jeg så fundet ud af at det åbenbart har noget med MIME at gøre.
Hvis den fil jeg henter fra min server står til at være en "text/plain" så
kommer filen ikke med fuld hastighed, men hvis filen i stedet står til at
være en "application/x-httpd-php" så kommer filen med fuld hastighed.

/HK

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-08-08 16:09

Harald skrev bl.a. følgende:

> Det havde ikke noget med netkortet at gøre.

Nej, det er da overraskende...

> Nu har jeg så fundet ud af at det åbenbart har noget med MIME at gøre.

Det er jeg ret sikker på, at det er det ikke.

Det er din xp, som ikke er konfigureret korrekt, eller din hardware, der
ikke kan følge med.

Claus

Fra : Harald

Dato : 03-08-08 16:30

> Nej, det er da overraskende...

> Det er jeg ret sikker på, at det er det ikke.

Faktum er at hvis jeg har en fil kaldet test.abc og:
Sætter "DefaultType text/plain" i httpd.conf så kan den hentes med ca. 520

Sætter jeg i stedet "DefaultType application/x-httpd-php" i httpd.conf kan
den hentes med ca. 820 (fuld hastighed)

men det er da muligt det har noget med Windows XP at gøre. Min hardware tror
jeg ikke har nogen problemer med at følge med, det er en AMD 64 X2 4400+,
2GB RAM og en WD VelociRaptor harddisk.

/HK

Fra : Harald

Dato : 03-08-08 17:41

> [...]
> tror jeg ikke har nogen problemer med at følge med, det er en AMD 64 X2
> 4400+, 2GB RAM og en WD VelociRaptor harddisk.

Kan lige nævne at jeg også har prøvet med en server der hedder tinyweb, og
med denne kunne alle filer hentes med fuld hastighed.

/HK

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-08-08 20:35

Harald skrev bl.a. følgende:

> men det er da muligt det har noget med Windows XP at gøre. Min
> hardware tror jeg ikke har nogen problemer med at følge med, det er
> en AMD 64 X2 4400+, 2GB RAM og en WD VelociRaptor harddisk.

Hvordan har du sat xp om til at fordele ressourcer?

Apache er en service, så du skal sætte windows til at prioritere services.
Dernæst er der sikkert også noget med tcpip vinduets størrelse, det skal
matche din hastighed.

Claus

Fra : Harald

Dato : 04-08-08 19:30

> [...]
> Dernæst er der sikkert også noget med tcpip vinduets størrelse, det skal

Den står til Processorplanlægning=Baggrundstjenester og
Hukommelsforbrug=Systemcache, men uanset hvordan det står ændre det ikke på
noget.

/HK